כדור הזהב של תשובה

בלי "באבא" שלוחש על אזנו טיפים ובלי אמונה במגע קסם, הוא ממשיך לרוץ קדימה בביטחון

תשובה יש חוש שישי. אילו לי היה אותו, לא הייתי יושב כאן" (צביקה גרינפלד, המנכ"ל הפורש של דלק קידוחים, בראיון ל"גלובס" בסוף השבוע האחרון); "תשובה הוא משקיע בעל מגע זהב, שהגיח לזירה עם המון חוצפה ונותן למתבונן מהצד להרגיש כי להרוויח מיליארדים הוא עניין חסר מאמץ לחלוטין" (האנליסט אורי הרשקוביץ, לידר, בהמלצה על דלק בשנת 2005). "אין דבר כזה, מגע זהב. אני איש מאמין, מאמין שהכול בא מלמעלה" (יצחק תשובה, 2005).

תאמינו לתשובה

בדיוק לפני עשור, בתחילת ספטמבר 2000, הוא הוביל חברה ציבורית לאחת ההנפקות הגדולות והמתוקשרות באותם ימים בבורסה של תל-אביב. החברה - גרין הון סיכון, "המניה הטובה ביותר של 1999", גייסה 126 מיליון שקל בהנפקת אג"ח להמרה (כמעט מחצית מהכסף נועדה להחזרת הלוואה לתשובה עצמו). שנתיים מאוחר יותר, אחרי הפסד של יותר מ-320 מיליון שקל ב-2001 וב-2002, נמחקה החברה מהבורסה ונעלמה.

שנה מאוחר יותר, בספטמבר 2001, הביא תשובה את בשורת רשת הקפה סטארבקס האמריקנית לישראל. סטארבקס ישראל שילמה לרשת העולמית 250 אלף דולר דמי זיכיון, פלוס התחייבות ל-6% מההכנסות, תוך הבטחה לפתיחת 80-100 סניפים בתוך חמש שנים. גם היא התפוגגה אחרי שנתיים של הפסדים כבדים. בדרך, עבר תשובה עוד חוויות לא נעימות של השקעה בחברות ציבוריות כמו פורמולה ודלתא 3, שהתחילו כהשקעות פיננסיות מזהירות והסתיימו לכל היותר בקול ענות חלושה.

ולמי ששכח: הסיבה המרכזית ששכחנו לתשובה בזמנו די מהר את הפלופים הללו בקמעונאות ובהיי-טק הייתה פעילות הנדל"ן הצומחת של דלק, בניהולו של איליק רוז'נסקי. רוז'נסקי עצמו סיפר באותן שנים כי מצא את נוסחת הזהב: "באנגליה אפשר לרכוש נכסים מושכרים מראש, לשוכרים טובים, בחוזים ל-15-20 שנה, היכולים רק לעלות ולא לרדת. הבנקים נותנים הלוואות של עד 95% ממחיר הנכס, והם מסתפקים בנכס עצמו בתור ביטחון". נוסחת זהב? דלק נדל"ן, תחת ניהולו של המטאור רוז'נסקי, דיווחה בשנתיים האחרונות לפעילותו על הפסדים של 2.7 מיליארד שקל והתחייבויות בסכום עתק של 19.5 מיליארד שקל, שהעמידו בפרופורציות ובעליבות מה את הרווחים המרשימים שנרשמו בשנים שלפני כן (ומי ששכח, עם או בלי קשר, ביום ראשון האחרון העבירה הרשות לניירות ערך לפרקליטות מיסוי וכלכלה את חומרי החקירה נגד רוז'נסקי, בחשד שהגיש "דו"חות כספיים ותשקיף חברה מטעים". בנוסף, הוא גם חשוד בקבלת דבר במרמה ובעבירות נוספות על חוק העונשין).

רק שתשובה, כאמור, אף פעם לא האמין במגע הזהב. לא בהיי-טק, לא בנדל"ן וכנראה אפילו לא בקידוחי הגז. הוא גם אף פעם לא התהדר באיזה "באבא" שלוחש על אוזנו טיפים להשקעה הבאה.

תשובה רק גילה ושכלל במרוצת השנים את כדור הזהב, שמתגלגל בהצלחה בין ענפים ובין חברים, בנקים, מוסדיים והציבור הרחב, שבעזרתם הוא תופח ומשמין ולא נותן לאף אחד סיבה לבדוק אם אכן מתחבא מתחת זהב של ממש.

אם אין היי-טק יש נדל"ן; אם לא אנגליה אז ארה"ב; אם לא ארה"ב אז עכשיו יש את קנדה; ואם לא נדל"ן יש גז; אחר כך יהיה נפט וכו' וכו'.

למזלו ולמזלנו, פה ושם יהיו גם דברים אמיתיים לגמרי (תגלית הגז בתמר, יבוא מכוניות מאזדה, "משרדי שר החוץ הבריטי מול ארמון המלכה" וכו') שמספקים לפי שעה מספיק אוויר להמשך החגיגות הרבה שנים קדימה.