ארה"ב לא מידרדרת למיתון כ"כ מהר: מדד ISM זינק ל-56.3 נק'

(עדכון) הצפי היה לירידה ל-53.2 נק' ■ סקר ה-ADP הצביע על גריעה של 10 אלף משרות לעומת הצפי שהיה לתוספת של 20 אלף משרות לאחר עלייה של 42 אלף משרות ביולי ■ הוצאות בנייה ירדו 1%

ארה"ב לא מידרדרת למיתון כל כך מהר: לאחר פתיחת המסחר בוול סטריט פורסם מדד מנהלי הרכש לסקטור היצרני, ה-ISM לאוגוסט שהפתיע כאשר זינק ל-56.3 נקודות לעומת צפי כי יפול ל-53.2 נקודות, זאת לעומת רמה של 55.5 נקודות שנרשמה ביולי. נזכיר כי מדד הגבוה מ-50 נקודות מצביע על התרחבות בפעילות הכלכלית. הנתון מעיד על כך שהתעשייה שהובילה את ההתאוששות בכלכלה האמריקנית ממשיכה להתעצם.

המרכיב המרכזי במדד זה, מדד התעסוקה השתפר ועלה ל-60.4 נקודות באוגוסט לעומת 53.1 ביולי וגם במרכיב הייצור חלה עלייה. מרכיב ההזמנות החדשות ירד ל-53.1 נקודות לעומת 53.5 נקודות ביולי.

"המגזר היצרני הצליח להמשיך את המומנטום החיובי לפחות באוגוסט. מה שמבהיר כי הכלכלה אינה גולשת למיתון, אך עדיין זה הגיוני להיות קצת מודאג ביחס לעתיד הצפוי לנו בעוד 3 ו-6 חודשים" אמר זאק פנדל, כלכלן בבית ההשקעות נומורה בניו יורק לאחר פרסום הנתונים.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין בתגובה לנתונים כי "אין ספק שדוח מנהלי הרכש במגזר היצרני האמריקאי הפתיע לטובה ומהווה משב רוח מרענן בימי קיץ מהבילים אלו, שלוו בשלל נתונים חלשים. גולת הכותרת הייתה בשבוע שעבר, כשנמסר שההזמנות ממפעלים (ללא תחבורה ומוצרי ביטחון) נפלו במפתיע 3.7% בחודש יולי ולא בישרו טובות לייצור התעשייתי".

המדד עלה מ-55.5 ל-56.3 בחודש אוגוסט, בניגוד להערכות שירד ל-53. כתוצאה, קצב ההתרחבות התעשייתית בארה"ב התחזק. למעשה, המדד מצביע זה 13 חודשים על התרחבות בתעשייה האמריקאית. "ראויה לציון העובדה שהמדד שב לעלות, לראשונה זה 4 חודשים. כמו כן, מדד התעסוקה עולה זה 9 חודשים ואף חצה רף חשוב - 60 נקודות. זה ממצא חשוב זה מקהה במשהו את נתון התעסוקה במגזר הפרטי, שפורסם קודם לכן והצביע על ירידה מפתיעה בת 10,000 משרות באוגוסט".

אולם, אומר מנחם, יש לשים לב שסעיף חשוב במדד - ההזמנות החדשות - דווקא ירד וכרה תחתית מאז הרביע השני אשתקד. צבר ההזמנות פחת אף הוא. בד בבד, נמשכת זה 14 חודשים התייקרות בתעריפי חומרי הגלם ואף בקצב מהיר יותר, דבר שעלול לחלחל לבסוף למדדי המחירים ליצרן ולצרכן. הנקודות הללו עלולות להגביל את המשך ההתאוששות במגזר היצרני בחודשים הבאים ולכן יש להתייחס למדד המפתיע שפורסם הערב בזהירות הראויה.

נתון נוסף שפורסם לאחר פתיחת המסחר היה ההוצאות על הבנייה ביולי אשר ירדו ב-1% לעומת צפי לירידה מתונה יותר של 0.7%.

לפני פתיחת המסחר פורסם סקר ה-ADP לשינוי במספר המשרות בסקטור הפרטי בארה"ב. ה-ADP הצביע על גריעה של כעשרת אלפים משרות בחודש שעבר, לעומת צפי להוספה של 20 אלף משרות לאחר הוספה של 42 אלף משרות ביולי, על פי הסקר הקודם. נציין כי מדובר בחודש הראשון מזה חצי שנה בו חלה ירידה בנתון זה.

מחרתיים, נזכיר, יפורסם דו"ח התעסוקה לחודש אוגוסט, אשר צפוי להצביע על המשך גריעת המשרות במשק האמריקני (101 אלף משרות נוספות) ועלייה של 0.1% בשיעור האבטלה ל-9.6%.