ציפי לבני: "לא רואה את תפקידי כספקית תפקידי שרים"

גלובס tv מנהיגת קדימה, בראיון לגלובס TV ול"ליידי גלובס": "במערכת הבחירות הפעים אותי החיבוק הענק שקיבלתי מנשים, והבנתי שאני נותנת להן כוח בעצם היותי שם"

"סיטואציה שבה ראש ממשלה מנסה לפרק מפלגת אופוזיציה הוא דבר שלא נראה במחוזותינו. הפיתויים היו מאוד מכוערים בעיני, אבל חשוב בעיני שקדימה נשארה אלטרנטיבה מאוד יציבה, מאוד חזקה, לממשלה מאוד גרועה. העצירה, הבלימה של המהלך הזה היתה נדרשת".

כך אומרת ציפי לבני, מנהיגת מפלגת קדימה, בראיון לגלובס TV ול"ליידי גלובס" לרגל הוצאת מגזין "50 הנשים המשפיעות בישראל".

- איך עושים את זה? איך מצליחים להחזיק אנשים שרגילים למנעמי השלטון?

"אני לא רואה את תפקידי כראש מפלגה, כראש ממשלה בעתיד, כמי שתפקידה לספק לחברי המפלגה תפקידי שרים. הרעיון המרכזי של קדימה הוא להיות אלטרנטיבה לממשלה, לא רק לשבת בממשלה שהיא ממשלה גרועה. קיבלתי החלטה עם עצמי שאעשה את המאמץ להשאיר את האנשים ביחד, בלי לשלם מחירים שאני לא מוכנה לשלם. זאת אומר, לא רצתי ואמרתי להם: תשמעו ביבי מציע להם את זה, אני מציעה לכם יותר. סירבתי להשתתף מלכתחילה במשחק הזה שבו אני מציעה לאנשים תפקידים בשביל תמיכה בי, או בשביל שיישארו בקדימה.

"בסוף מה שהשפיע זה לא הפעילות שלי, אלא התחושה, ההבנה של כל אחד מהם שזה יהיה מעשה חד פעמי. הציבור לא יוכל לבלוע את זה ולא לקבל את זה. אני מקווה ככה לפחות. אני מקווה שהציבור לא הרים ידיים מהפוליטיקה ואני אומרת את זה היום, כי יכול להיות שראש הממשלה ימשיך לנסות את זה בעתיד. אני מניחה שהוא ינסה".

- פיתחת אג'נדה נשית במשך הזמן?

"כן. כשהחלטתי להתמודד לכנסת, בכרטיס הביקור שלי לא היתה אג'נדה נשית. זה היה העניין המדיני, נושאים נוספים, ופחות הבנתי, פחות הכרתי גם את תקרת הזכוכית עד אז. רק כשהגעתי לרשות החברות הממשלתיות בהתחלה והבנתי שאנחנו 50% באוכלוסייה ו-3% דירקטוריות בחברות ממשלתיות וראיתי את השרים ממנים את החבר'ה מהצבא והבנתי שיש במדינה מעגל שוטה שבו אין מספיק נשים בפוליטיקה ואין מספיק נשים בעסקים, אז הן לא מקבלות את ההזדמנות הראשונה כדי להתפתח הלאה - והרגשתי שאני מחויבת.

"בשלב הראשון המחויבות שלי היתה יותר לצורך העניין כחיילת ולא כמי שמובילה מהלכים. חברות הכנסת מכל המפלגות היו שותפות לעשייה משותפת ונמצאתי שם, אבל לא הובלתי. במערכת הבחירות פתאום הפעים אותי החיבוק הענק הזה שקיבלתי מנשים, והבנתי שאני נותנת להן כוח בעצם היותי שם. זה לא שינה אם זו מישהי בעכו עם השביס ואומרת לי תהיי חזקה בשבילנו, או בחורה צעירה תל אביבית בחוף הים שאומרת אותו דבר.

"זה גם נתן לי כוח. לי זה נראה מאוד טבעי שאני מתמודדת על ראשות הממשלה, כי לא ראיתי שום בעיה בהיותי אישה, בשום החלטה משום סוג ומן, לא בשלום ולא במלחמה, להיפך, אולי אפילו יש בזה סוג של יתרון. אבל, הבנתי שמה שלי נראה טבעי ומובן מאליו, הוא לא טבעי לחברה. בעיקר לא לחלק מהחברה הגברית והוא נותן כוח לנשים. והמעגל הזה זה מייצר הדדיות. זה נתן לי כוח. נתתי להן כוח, ואני מרגישה היום מחויבת הרבה יותר".