אחרי בלקברי: גם גוגל וסקייפ על הכוונת של הממשלה בהודו

הממשלה ההודית הודיעה כי דורשת מהחברות למקם שרת בתחום השיפוט של המדינה, על מנת ששירותי הביטחון שלה יוכלו לנטר מידע המועבר דרכן ■ הערכות: הצעד יועיל ל-RIM

הממשלה ההודית ממשיכה בניסיונות לשלוט במידע המועבר באינטרנט בשטחה. הממשלה הודיעה כי שלחה לגוגל ולסקייפ דרישה למקם שרת בתחום השיפוט של המדינה, על מנת ששירותי הביטחון שלה יוכלו לנטר מידע המועבר באמצעות שירות הדואר האלקטרוני ג'ימייל שמפעילה גוגל, וכן שירות שיחות הטלפון האינטרנטיות שמפעילה סקייפ.

דרישה זו של ממשלת הודו הגיעה לאחר שהציבה דרישה דומה ל-RIM, יצרנית הבלקברי, כדי למנוע מצב בו יעשו גורמים עוינים שימוש בשירותי התקשורת המוצפנים שמציעה החברה. דוברת מטעם גוגל מסרה כי החברה טרם קיבלה את פנייתה של הממשלה וכי "אם וכאשר נקבל אותה, נבחן אותה ונגיב בהתאם".

אנליסטים מעריכים כי החלת מדיניות זו של ממשלת הודו על סקייפ וגוגל תפעל בסופו של דבר דווקא לטובתה של RIM, שהייתה המטרה הראשונית של המהלכים האחרונים. לדבריהם, ההרחבה של המהלך גם לגוגל ולסקייפ תגרום ללקוחות עסקיים לחשוב פעמיים לפני שהם נוטשים את השירותים של בלקברי, מפני שהדין במקרה זה חל על כולם.

מדינות נוספות, כמו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, דרשו מ-RIM גישה אל המסרים המוצפנים המועברים בשירותי הדואר האלקטרוני והמסרים המידיים של בלקברי אך החברה הודיעה כי היא אינה יכולה להסיר את ההצפנה.

עם זאת, היא הגיעה להסכם עם ממשלת ערב הסעודית המעניק לכוחות הביטחון שלה גישה מסוימת אל המידע המועבר ברשתות התקשורת דרכה. באיחוד האמירויות הערביות, לעומת זאת, הודיעו כי השימוש בשירותי הבלקברי ייאסר החל מחודש אוקטובר.

אנליסטים סבורים כי חסימת שירותי בלקברי, גוגל או סקייפ בהודו לא תשרת את האינטרסים של הכלכלה המקומית. מספר משתמשי הבלקברי בהודו עומד על מיליון, מתוך 41 מיליון משתמשים בעולם.