התאחדות התעשיינים למש' המשפטים: לעצור את "מס הפיתוח"

מבקשים לעצור ניסיון של משרד האוצר לאשר את "מס הפיתוח" בוועדת השרים לענייני חקיקה שתתכנס ביום ראשון הקרוב

מנכ"ל התאחדות התעשיינים יהודה שגב פנה אתמול (ה') אל מנכ"ל משרד המשפטים גיא רוטקופף בבקשה לעצור ניסיון של משרד האוצר לאשר את "מס הפיתוח" בוועדת השרים לענייני חקיקה שתתכנס ביום ראשון הקרוב.

בהתאחדות התעשיינים מייחסים לאגף התקציבים של האוצר ניסיון לבצע מחטף בנושא וזאת, למרות שהיועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון פסל לפני כ-3 שבועות ניסיון מצד האוצר לאשר את המס בוועדת הפנים בנימוק שההצעה לא עומדת בסטנדרטים המקובלים לחקיקת מס וספק אם היא תעמוד בביקורת חוקתית.

תוכנית האוצר עוררה תרעומת בהתאחדות התעשיינים ובאיגוד לשכות המסחר, שם טענו כי עלות המס על הציבור נאמדת בכ-3 וחצי מיליארד שקלים. זאת, משום שרשויות מקומיות ייהנו מקביעת גובה ההיטלים שיידרשו תושביהן ובעלי העסקים שבהן לשלם כהשתתפות במימון עבודות פיתוח בשטחים ציבוריים, הגובלים עם נכסיהם.

נייר עמדה שגיבש בעבר איגוד הלשכות ונמסר ליו"ר וועדת הפנים של הכנסת, ח"כ דוד אזולאי נטען כי המס שמנסה לקדם האוצר, יהווה למעשה סכום נוסף שיוכלו רשויות מקומיות לגבות בלי קשר למסי ארנונה. נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין התרעם על כוונת האוצר ופנה אף הוא לוועדת הפנים ולשר הפנים, אלי ישי בנימוק ש"התנהלות חסרת תקדים זו של האוצר אינה תואמת שקיפות הנחוצה בין המגזר העסקי לבין מקבלי ההחלטות. זאת במיוחד נוכח ההשפעה של חוק זה על העלויות המושתות על המגזר העסקי ועל כלל תושבי מדינת ישראל".

עוד איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים סברו כי האוצר חזר בו מכוונתו לקדם את הטלת המס על הציבור, נוכח חוות הדעת של היועמ"ש של הכנסת, נודע למנכ"ל ההתאחדות, שגב כי יש בכוונת האוצר לקדם את המהלך בדיון הקרוב של וועדת השרים: "במידה וכך הם הדברים ועל סמך חוות דעתו המשפטית של היועמ"ש לכנסת נבקשך לפעול כדי להסיר את הפרק הרלבנטי מהצעת חוק ההסדרים ולא להביאו לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה", כתב שגב למנכ"ל משרד המשפטים. בראש ועדת השרים לענייני חקיקה עומד שר המשפטים, הפרופ' יעקב נאמן.

במכתבו אל משרד המשפטים התריע עוד שגב כי בשל משמעויותיו הכבדות של החוק, קיים חוסר בהירות לגבי העלויות שבהן יישאו המגזרים העסקיים והאזרחיים במדינה. שגב התריע כי למהלך גם תיתכן השפעה ישירה ואף מידית על ייקור מחירי הדירות ברחבי הארץ.

גורם באוצר אישר את הפרטים ומסר ל"גלובס" כי: "הצעת החוק עברה את האישור של היועמ"ש לממשלה וכך, גם קריאה ראשונה בכנסת. תמוה בערב לפני הדיון שהתקיים אז בוועדת הפנים, נזכרו לציין החוק אינו חוקתי. נזכיר כי בכל זאת, מדובר בחוק מסגרת".