לוחצים על אחמדינג'אד: יפן מטילה סנקציות חדשות על איראן

הסנקציות היפניות הן רחבות יותר מהסנקציות שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם על איראן לפני מספר שבועות, והן כוללות חרם על בנקים איראניים ואיסור על השקעות אנרגיה באיראן

ממשלת יפן אישרה היום (ו') הטלת סנקציות חדשות על איראן בשל תוכנית הגרעין של האחרונה, אשר לפי חשד מדינות המערב מיועדת לייצור נשק גרעיני, למרות שאיראן טוענת כי מדובר בתוכנית גרעין למטרות שלום.

הסנקציות היפניות הולכות צעד אחד מעבר לסנקציות שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם על איראן לפני מספר שבועות, והן כוללות חרם על בנקים איראניים ואיסור על השקעות בתחום האנרגיה באיראן. כמו כן, יפן הקפיאה נכסים שתחומה אשר שייכים לאנשים וקבוצות הקשורים לתוכנית הגרעין האיראנית, אסרה על מתן שירותי ביטוח לגופים איראניים ואסרה על מוסדות פיננסיים יפנים לקנות אג"ח איראניות.

יפן היא יבואנית נפט גדולה מאיראן ועד כה לא נפגעה יכולת ייבוא הנפט שלה. היא נמנעה מהטלת סנקציות חמורות על איראן, אך כעת אישרה סנקציות כאלה בשל לחץ שהפעילה ארה"ב. בחודש יוני, לדוגמה, הקפיאה ענקית הרכב טויוטה את כל המכירות שלה לאיראן.

"נקטנו בצעדים אלה על מנת למנוע תפוצת נשק גרעיני", מסר מזכ"ל הקבינט היפני יושיטו סנגוקו. "באופן מסורתי יש לנו יחסים הדוקים עם איראן ומנקודת מבט זו נוביל את המדינה לפיתרון דיפלומטי".

יפן הצטרפה בכך לארה"ב, האיחוד האירופי, קנדה ואוסטרליה, אשר הטילו סנקציות נוספות על איראן; רק רוסיה וסין מתנגדות לצעדים אלה. סין היא כעת שותף הסחר הגדול ביותר של איראן וכידוע יש לה אינטרסים גדולים מאוד בתחום האנרגיה, בעיקר בייבוא נפט.

הסנקציות של יפן עשויות לפגוע ב-15 בנקים איראניים לפחות, שתרמו לתוכנית הגרעין של איראן.