לכיס של רייפמן: אסקו רוכשת 51% מפורמולה ב-145 מיליון דולר

פורמולה הרוויחה אשתקד 31 מיליון דולר על הכנסות של 435 מיליון דולר

אסקו פולין (Asseco Poland), חברת התוכנה החמישית בגודלה באירופה, רוכשת 51% מחברת התוכנה הישראלית פורמולה תמורת 145 מיליון דולר. פורמולה מוחזקת על-ידי חברת אמבלייז של אלי רייפמן. תג המחיר משקף פרמיה של כמעט 50% על מחיר השוק.

פורמולה הרוויחה אשתקד 31 מיליון דולר על הכנסות של 435 מיליון דולר. היא מחזיקה נתחים בחברות תוכנה שונות כגון מטריקס , מג'יק , פורמולה ויז'ן וסאפיינס .

בספטמבר 2006 רכשה אמבלייז את גרעין השליטה בפורמולה (33.4%) תמורת 70.4 מיליון דולר. בסך-הכול השקיעה אמבלייז בפורמולה יותר מ-93 מיליון דולר, ברכישת גרעין השליטה ובהגדלת ההחזקות מאוחר יותר.

סימן השאלה המסקרן ביותר שמרחף מעל העסקה נוגע לאלי רייפמן, ממייסדי אמבלייז והאיש המזוהה ביותר עם החברה. רייפמן שוהה כיום במעצר בית עקב סירובו להיענות לבקשת ביהמ"ש מיולי 2009 להעביר את מניותיו באמבלייז למנהל המיוחד של נכסיו, עו"ד איתן ארז, לטובת נושיו. כנגד רייפמן הוגשו תביעות חוב בהיקף של 340 מיליון שקל.

לכאורה, במידה שרייפמן אכן מחזיק את המניות הוא עשוי להרוויח סכום נאה ממכירת פורמולה, שיאפשר לו לחסל חלק מהחובות. זאת במקרה שבו אמבלייז תחלק דיבידנד שמן.

מצד שני, רייפמן עשוי להתגלות כמפסיד הגדול מהעסקה הנוכחית. על פי הערכות, במסגרת העסקה יעמוד בירור זהותם של בעלי המניות באמבלייז על הפרק, ורייפמן - שעל פי דו"חות החברה מחזיק באמבלייז כ-15%, אך לטענתו אין לו שליטה במניות האלה - עשוי להתגלות כמי שלא יראה דולר אחד מהעסקה המוצלחת ביותר שביצעה החברה שהקים.

אסקו נסחרת בבורסה הפולנית לפי 1.4 מיליארד דולר, מעסיקה כ-8,000 עובדים בעיקר במזרח ומרכז אירופה, וסיימה את שנת 2009 עם הכנסות של קרוב למיליארד דולר. כ-60% מהכנסות החברה מגיעים ממכירת מוצרים, ורק חלק קטן יחסית מהפעילות מגיע מפעילות שירותים ותמיכה.

לפורמולה יש 6,000 עובדים, 75% מתוכם מגיעים ממטריקס והשאר ממג'יק וסאפיינס. כך גם חלוקת ההכנסות מגיעה ברובה ממטריקס, שסגרה את 2009 עם הכנסות 1.45 מיליארד שקל.