ההקלות מושכות משקיעים

ספק אם מישהו מהגורמים שרוצים להיכנס לשוק מאמין שבתנאי היום ניתן להקים רשת בפריסה ארצית

1. ההחלטה של חזי בצלאל להתמודד במכרז התדרים לא צריכה להפתיע. הנכונות שלו להשקיע 200 מיליון דולר ברכישת חברת מירס לפני כשנה, מלמדת שהאיש מתכוון לעשות עסקים. ואם מסתכלים על רווחי החברות הסלולריות ברבעון השלישי, קל להסיק שבשוק הסלולרי יש הרבה כסף שאפשר לקחת.

צרפו לזה גם את הניסיון של בצלאל בהקמת רשתות סלולריות ונכונות הממשלה לתת כל מה שהיא יכולה כדי להגביר את התחרות - וקבלו הזדמנות יוצאת דופן וחד פעמית להקמת מתחרה נוסף.

ספק אם מישהו מהגורמים שבאמת רוצים להיכנס לשוק מאמין שבתנאים היום ניתן להקים רשת בפריסה ארצית מלאה. להקים 2,000 אתרי אנטנות נוספים זו משימה בלתי אפשרית ולכן סביר להניח שהתמריץ האמיתי להקים כאן רשת נעוץ בהקלות שמתכוון המשרד לתת לשחקנים החדשים בסוגיית הנדידה הפנים ארצית, שמאפשרת למפעיל חדש לקנות זמן אוויר ממפעיל קיים. ללא הנדידה לא היה חצי מתמודד - ולכן כדאי שגם הממשלה תדע לקחת בעירבון מוגבל את הכוונות וההצהרות של המפעילים החדשים שרוצים להקים רשתות. כבר עכשיו נשמעים קולות מצד חלק מהם שמבקשים לדעת מה יקרה אם לא יוכלו להקים אנטנות חדשות.

2. לגבי מירס הסיפור ברור: החברה חייבת להקים רשת סלולרית חדשה. פטריק דרהי עשה כנראה את עסקת חייו כאשר רכש את החברה. אם מירס מקבלת תדרים ממשרד התקשורת ומקימה רשת חדשה, דרהי מקבל חברה ששווה הרבה יותר ממה שהשקיע - 170 מיליון דולר. צרפו לזה את העובדה שמירס היא חברה שמייצרת מזומנים ויכולה לממן בכוחות עצמה את הקמת הרשת ומקבלים עסקה טובה מאוד שעשה המשקיע הצרפתי.

3. מה שלא ברור זה מה רוצה יוסי מימן, הבעלים של 012 סמייל. משרכש את החברה עלו תהיות לגבי כוונותיו. הסיפור הראשוני שמכר היה שהוא רוצה לקחת את הידע והניסיון של סמייל ולמנף אותו במדינות עולם שלישי שבהן הוא פועל. אבל זה לא נשמע משכנע מספיק: להשקיע 200 מיליון דולר בחברה שהאופק שלה בישראל מוגבל - לא מתאים לאיש עסקים משופשף כמו מימן.

לכן סביר להניח שמימן הגיע לצומת דרכים שבו הוא מבין שלמרות שסמייל חברה מצוינת, הרי שבלי כניסה לבור השומן של שוק הסלולר, אין לו מה לחפש. בקרוב תשתנה הרגולציה לטובת קבוצות תקשורת שיתחרו בכל השירותים והוא עשוי למצוא את עצמו בבעיה לנוכח העובדה שאין מאחוריו אף קבוצה. זו הסיבה העיקרית שמימן חייב להיכנס לשוק הסלולר וליצור לחברה מנוע צמיחה נוסף, שיאפשר לה לשרוד בשוק המתהווה של קבוצות תקשורת.

אפשרות נוספת של מימן היא לחבור לפרטנר או להוט. משרד התקשורת עשה טעות גדולה כשמנע מפרטר והוט לרכוש את סמייל לפני שנה. אם רוצים שסמייל תישאר כקבוצת תקשורת צריך לתת לה מטרייה רגולטורית קשיחה שתסייע לה להתמודד בתנאים שווים עם קבוצות התקשורת.

המשמעות היא מעורבות רגולטורים אינטנסיבית שספק אם יכולה להחזיק לאורך זמן, כי אם יש משהו לא ודאי בשוק התקשורת ושאפשר לסמוך עליו שלא יידע להחזיק מדיניות לאורך זמן זה משרד התקשורת. איך שלא מסתכלים על זה, סמייל תחבור בסופו של דבר לאחת הקבוצות.