המנצח והאגדה

קרלוס קלייבר - מכלול הקונצרטים והאופרות ב-DVD. אלבום בן 10 תקליטורי DVD. "דויטשה גרמופון"

זהו ככל הנראה אלבום המתנה האולטימטיבי למי שאוהב לראות מוזיקה ולא רק לשמוע אותה. הוא מוקדש כולו לקרלוס קלייבר (Kleiber), הנחשב בעולם הניצוח לאגדה. קלייבר, יליד 1930, נולד בגרמניה ועבר עם הוריו לארגנטינה לאחר עליית הנאצים. הוא חזר לגרמניה בשנות ה-50, ולאורך השנים צבר לעצמו מוניטין של גאון מטורף. הוא ביטל הופעות והקלטות בסיטונות, ערך עם התזמורות חזרות אינסופיות, וגבה על הופעותיו סכומים אסטרונומיים. אבל התוצאות המוזיקליות שהפיק היו כל-כך מדהימות, עד שכולם היו מוכנים לספוג את הקפריזות שלו בסלחנות.

קלייבר נפטר ב-2004, והשאיר אחריו מורשת מצומצמת מאד של הקלטות וידיאו שנחשבות אצל חובבי המוזיקה לאוצר. הן הועלו לפורמט DVD כבר לפני שנים, אך עד כה ניתן היה להשיגן בנפרד ובמחיר מלא. כעת, לכבוד 80 שנה להולדתו, יצאו ההקלטות האלו לשוק יחד במארז מוזל, במהדורה מוגבלת. המארז כולל עשרה תקליטורי DVD, ובהם כל מה שקלייבר הקליט ל"דויטשה גרמופון" במהלך חייו. יש בו את שני קונצרטי השנה החדשה הנפלאים שעשה עם הפילהרמונית של וינה, ב-1989 וב-1992; את הקונצרט עם תזמורת בוואריה, לדעתי הגדול מכולם, שבמרכזו סימפוניה מס' 4 של ברהמס; קונצרט נוסף, קצת פחות מרשים, שבמרכזו הסימפוניה השנייה של ברהמס; קונצרט נפלא עם סימפוניות מס' 4 ו-7 של בטהובן, עם תזמורת הקונצרטחבאו מאמסטרדם; האופרה "אביר הורד" של ריכרד שטראוס בשני ביצועים שונים, בהם רואים בעיקר את הזמרים ולא את המנצח; והאופרטה "העטלף", שגם בה המיקוד הוויזואלי הוא בזמרים על הבמה.

הצפייה בקלייבר היא חוויה גדולה. סגנון הניצוח שלו חופשי מאד, מחשמל ומלא כריזמה. לעיתים הוא פשוט נשען לאחור, ונהנה לתת לנגנים לעשות את העבודה. נראה שכלל אין לו עניין בזוטות כמו ספירה או כניסות, ותחת זאת הוא עסוק בעשיית מוזיקה ברמה כמעט מיסטית. צריך לראות אותו רוקד ב"מארש רדצקי" (בקונצרט השנה החדשה של 1992) כדי להבין באיזה גאון מדובר.

מתנת חג נהדרת לאוהבי מוזיקה.

אגדה גם בדיסקים

קרלוס קלייבר - מכלול הקלטות האודיו. אלבום בן 12 דיסקים "דויטשה גרמופון"

במקביל לאלבום ה-DVD של קלייבר, הוציאה חברת "דויטשה גרמופון" אלבום מוזל נוסף שמרכז את הקלטות האודיו שערך לאורך השנים. הפעם אפשר רק לשמוע ולא לראות, אבל גם כאן ניכרת גאונותו של קלייבר בקלות. האלבום כולל את ההקלטה המיתולוגית שלו לסימפוניות מס' 5 ו-7 של בטהובן; את הדיסק הכביר עם הסימפוניה הרביעית של ברהמס, בנגינת הפילהרמונית הווינאית; את ההקלטה לסימפוניות מס' 3 ו-8 של שוברט, שמתאפיינת באנרגיה ודחף יוצאי דופן; את האופרטה "העטלף" של שטראוס (בביצוע שונה מזה שמופיע באלבום ה-DVD); את "לה טרוויאטה" של ורדי, בביצוע מצוין שבו מככבים איליאנה קוטרובאש (Cotrubas) ופלאסידו דומינגו; את האופרה "הקלע החופשי" של ובר; וכמובן את ההקלטה שלו לאופרה הגדולה מכולן, "טריסטאן ואיזולדה" (Tristan und Isolde) של ואגנר.

ההקלטות המקוריות לכל הדיסקים נעשו ברובן המכריע בשנות ה-70, ומבחינה טכנית נשמעות מצוין. מדובר בהקלטות שכבר מזמן הפכו למיתולוגיות, ולכן הן אינן זקוקות להמלצה. צריך פשוט לשמוח על כך שיש הזדמנות להשיג אותן באלבום מרוכז, ובזול. לאוהבי דיסקים קלאסיים זו מתנה נהדרת, וכדאי רק לוודא שאין להם בספרייה את הדיסקים המקוריים שיצאו בעבר במחיר מלא.