הסטטיסטיקן הממשלתי: רוצים נתונים מזוהים על רוכשי הדירות

פרופ' שלמה יצחקי: "כל הגופים מתבססים על אותו מסד נתונים, הם רק שואלים שאלות אחרות ולכן התשובות שונות"

משרד האוצר אומר שמחירי הדירות ירדו והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדווחת שהם דווקא עלו? הסטטיסטיקן הממשלתי, פרופ' שלמה יצחקי, סיפק היום (ב') הצצה נדירה לדרכי עבודת הלמ"ס בתחום הנדל"ן ואמר כי הוא צופה שבשנה הבאה תקבל הלשכה נתונים נוספים על עסקאות נדל"ן ממשרד האוצר, מה שייתן לציבור תמונה מלאה יותר על השוק.

"יש בלבול בציבור משום שיש שלושה גופים שמספקים נתונים על מחירי הדירות והם לא מדברים בקול אחד", אמר היום יצחקי במסיבת עיתונאים לרגל פרסום השנתון הסטטיסטי של הלמ"ס. "אבל כל הגופים מתבססים על אותו מסד נתונים, הם רק שואלים שאלות אחרות ולכן התשובות שונות".

שלושת הגופים הם הלמ"ס, מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר, והשמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים; מסד הנתונים הוא הכרמ"ן, כרטסת מאגר נתונים הכולל מידע על מאפייני 85% מהדירות. "אני לא חושב שמישהו טועה או מטעה; כל מדד עונה על שאלה אחרת", אמר יצחקי על רשויות הממשלה השונות המספקות מידע נדל"ני.

לדבריו, מדד מחירי הדירות הינו מורכב יותר ממדדים אחרים, בשל השונות שבמוצר, שנבדל בשטח, קומה טיב הבניה, ועוד. יצחקי התייחס היום למדד מחירי הדירות הרבעוני שמפרסמת הלמ"ס, להבדיל ממדד המחירים לצרכן המתפרסם בכל חודש, וסעיף הדיור בו מבוסס על דמי שכירות - ולא על מחיר הדירה. יצחקי סירב לספק נתונים מקדמיים על התנהגות שוק הנדל"ן ברבעון השלישי.

"מדד הביג מאק של הדירות"

יצחקי הוסיף והסביר כי מדד מחירי הדירות של הלמ"ס הינו כלל ארצי והוא מבוסס על הדירות שנמכרו, ומממנו מכלילים על כלל מחירי הדירות - כולל אלה שלא נמכרו ("דירות בבעלות הדיירים"). "המדד שלנו מודד את השינוי במחירי הדירות", אמר יצחקי. בניגוד לשיטת הלמ"ס, המדד של משרד האוצר מודד כמה השתנה המחיר הממוצע או החציוני של דירות שנמכרו, דהיינו, נתונים מהעסקאות שבוצעו.

והמדד של השמאי הממשלתי? "הוא כמו מדד הביג מאק של הדירות, בו אתה הולך על מוצר מוביל (דירות 4 חדרים ע.פ.פ.)", אומר יצחקי.

לדבריו, הלמ"ס פועלת על מנת לקבל מידע נוסף על כל עסקת נדל"ן ממשרד האוצר. "אנחנו במו"מ עם האוצר לקבל עוד נתונים כדי לשפר את המידע. הוויכוח נמשך כמעט שנה. עד השנה הבאה, אני מאמין שהבעיה תיפתר, בעזרת השם. אנחנו רוצים נתונים מזוהים של מבצעי העסקאות לא רק לצרכי מדד הדיור, אלא גם לצרכים אחרים. החשש של משרד האוצר הוא, שהמשקיעים יברחו ממדינת ישראל כשידעו שהמדינה יודעת עליהם".

גלובס: התנהגות שוק הנדל"ן מושפעת במידה רבה מהנתונים שמתפרסמים ואם הם אינם אחידים, הדבר עלול ליצור תזזיתיות בשוק. האם אי אפשר לקבל מידע נדל"ני אמין ואחיד?

יצחקי: "אני אשתמש באמרה שמישהו אחר אמר: 'אם יש לך שעון אחד, אתה יודע את הזמן בוודאות, אם יש לך שני שעונים, השעה אינה ודאית, ואם יש לך שלושה, אז הוודאות עוד פחותה'. התחרות בין משרדי ממשלה היא בריאה, ואם הציבור חושב שלמ"ס הוא יצרן הנתונים הטוב ביותר, הוא ייתן לי מונופול".

במשרד האוצר סירבו להגיב.