ירידות בוול סטריט: המדדים איבדו עד 1.2%, טבע קפצה 2.6%

באין נתוני מאקרו - המדדים פונים דרומה■ הין היפני המריא לשיא של 15 שנים ■ טבע רשמה ניצחון משפטי על מתחרותיה שניסו לאתגר את פטנט הקופקסון ודרשו הליך מהיר נגדה

יום המסחר הראשון של שבוע המסחר המקוצר בבורסות של וול סטריט נחתם היום (ג') בירידות שערים של עד 1.1% במדדים המובילים בהיעדר נתוני מאקרו ולאחר רצף עליות בשבוע שעבר. המסחר נפתח בירידות צנועות יותר - אך אלה הלכו והתגברו בהמשך יום המסחר. המשקיעים צפויים להתמקד השבוע בנתוני המאקרו בכלל, ובנתונים אודות המאזן המסחרי והאשראי הצרכני, בפרט. אתמול לא התקיים מסחר בניו יורק לרגל יום העבודה, שמסמן את סוף חופשת הקיץ בארה"ב.

המסחר מתנהל על רקע המסחר באסיה שנחתם במגמה מעורבת ואירופה שם נחתם המסחר בירידות שערים של עד 1.1% במדדים המובילים, בין היתר בשל נתוני מאקרו מדאיגים - בהם ירידה מפתיעה של 2.2% בהזמנות ממפעלים בגרמניה לעומת צפי מוקדם לעליה של 0.4% בנתון זה.

בתוך כך טיפס היום הין לשיא של 15 שנה מול הדולר כשנסחר סביב רמה של 83.7 ין לדולר בלבד. אל מול האירו רשם המטבע היפני זינוק מרשים אף יותר של 1.3%. אנליסטים העריכו כי מדובר ב"בריחת משקיעים לחוף מבטחים" הנובעת מחששות הולכים וגוברים למיתון בכלכלות המערביות.

נזכיר כי נתוני תעסוקה טובים מהצפוי שפורסמו ביום ו' האחרון, עזרו להעלות את המדדים המובילים, שרשמו את העלייה השבועית הראשונה שלהם מאז תחילת אוגוסט, בקירוב.

אין מאקרו, יש אובמה

אמש חשף נשיא ארה"ב ברק אובמה תוכנית תמרוץ נוספת בהיקף כולל של 50 מיליארד דולר בתחום התשתיות לשיפור הכבישים, מסילות רכבת ואוטוסטרדות. "החבילה החדשה של אובמה ברוכה כי החששות מפני חוזקה של הכלכלה האמריקנית הם נושא המפתח במכביד על השווקים", ציינו ב-Cosmo Securities.

הרד מצטרף להנהלה הבכירה של אורקל

ענקית הטכנולוגיה אורקל הודיעה אמש כי מארק הרד בן ה-53 יצטרף להנהלה הבכירה של החברה. הרד יהיה אחד משני נשיאיה וחבר דירקטוריון. "מארק עשה עבודה מבריקה ב-HP ואני מצפה שיעשה עבודה טובה יותר באורקל", אמר מנכ"ל אורקל, לארי אליסון מיד לאחר המינוי. נזכיר כי הרד, נאלץ לעזוב את HP באוגוסט על רקע התפוצצות פרשת יחסיו עם הדוגמנית לשעבר ג'ודי פישר שהאשימה אותו בהטרדה מינית.

עוד בזירת המינויים: עיתון "פייננשל טיימס" דיווח היום כי בוב דאימונד, העומד בראש זרוע בנקאות ההשקעות של ברקליס קפיטל , יחליף את ג'ון וארלי, המנכ"ל הנוכחי, החל מחודש אפריל - לאחר הכנס השנתי של הבנק. מקורות פנימיים בברקליס אמרו ל"טיימס" כי הבנק לא צפוי לשנות את האסטרטגיה שלו תחת ההנהלה החדשה.

ענקית האינטרנט גוגל הודיעה בסוף השבוע כי הגיעה להסכם פשרה עם התובעים בפרשת הפגיעה בפרטיות של גוגל באזז, והסכימה לשלם 8.5 מיליון דולר בתמורה לביטול התביעה הייצוגית נגדה. אמנם, ההסכם עדיין דורש את אישור בית המשפט הפדרלי בסן פרנסיסקו.

טבע הישראלית נהנתה היום מעליה בערך המניה, בניגוד למגמה השולטת בבורסה, לאחר שרשמה ניצחון משפטי בניסיון נוסף של מתחרותיה "לעקוף" את הפטנט על תרופת הדגל שלה נגד הטרשת הנפוצה - הקופקסון. בית המשפט במחוז הדרומי של מדינת ניו יורק החליט היום לפסול בקשה לשיפוט מהיר של חברות התרופות המתחרות סנדוז (החטיבה הגנרית של ענקית התרופות האירופית נובארטיס) ומומנטה האמריקאית, שטענו כי הפטנט שהוצא לתרופה אינו תקף.

השופטת ורדה אלשיך, נענתה אתמול לבקשת עו"ד איתן ארז, המנהל את נכסיו של אלי רייפמן, והוציאה צו מניעה זמני בעניין חלוקת הדיבידנד שעשויה אמבלייז לבצע בעקבות מכירת חלקה בחברת פורמולה מערכות . על-פי החלטת השופטת, תפקיד אמבלייז כ-27% מסכום חלוקת הדיבידנד במשרד כונס הנכסים הרשמי של המדינה, שהוא משרד המשפטים. נזכיר כי ביום שישי האחרון הודיעה אמבלייז לבורסה בלונדון כי היא מוכרת את חלקה (49%) בחברת פורמולה לחברת מחשוב פולנית בשם Asseco בתמורה ל-140 מיליון דולר.

גילת לוויינים שחררה הערב הודעה למשקיעים, לפיה היא צפויה למכור רשת תקשורת חדשה לבנק מסחרי מרכזי באפריקה הממוקם בקניה וכן עסקה נוספת שתבצע החברה בדרום אמריקה. החברה לא נקבה בשלב זה בהיקף הצפוי של העסקאות ובהשפעה על תוצאותיה הכספיות.