קונסולות המשחקים בסכנה? תעשיית הגיימינג משתלטת על הטלפונים

סוני ומיקרוסופט מנסות לנצל את דריסת הרגל שלהן בשוק הסלולרי ולהישאר בתמונה, בעוד שנינטנדו בונה על גרסת תלת-הממד לקונסולה הניידת שלה

בתקופת השיא של המשבר הכלכלי העולמי, אנליסטים ראו בתעשיית הגיימינג את אחד מחופי המבטחים היחידים. רצון הצרכנים לברוח למציאות וירטואלית-דמיונית, יחד עם הזמן שהתפנה לקורבנות גלי הפיטורים הגדולים באותה תקופה, הביאו את שלוש היצרניות הגדולות בשוק המשחקים - נינטנדו, מיקרוסופט וסוני - לקרקע בטוחה.

שעתה הקשה של הכלכלה חלפה, אך הביטחון הכלכלי של יצרניות קונסולות המשחקים התערער, והן נאלצו להתמודד עם שוק תנודתי במכירות הקונסולות והכותרים. מי שעושות חיל הן דווקא יצרניות הטלפונים החכמים, שמצליחות לכרסם בנתחי השוק של הקונסולות הניידות ומאיימות לשנות סדרי עולם.

עוד לפני שהמושג "טלפון חכם" נכנס לשימוש, הייתה זו נוקיה שעשתה את המהלך הראשון שסימן את הדרך להפיכת הסלולריים למכונות משחק, כשהשיקה ב-2003 את טלפון ה-N-Gage. במכשיר, גם אם היה מגושם, ניתן היה לשחק במשחקים עם גרפיקה יחסית טובה. היו לו אף כפתורי משחק ועיצוב שהזכיר ג'ויסטיק. החדשנות של היצרנית הפינית לא צלחה והיא ויתרה על המוצר. כעת, כשנוקיה היא שק החבטות של תעשיית הסלולר, רעיון מכונת המשחקים הסלולרית נראה ריאלי יותר.

חברת המחקר גרטנר מעריכה כי ההכנסות העולמיות ממשחקים סלולריים, תחום שכולל גם משחקים לטלפונים חכמים, יזנק ב-19% השנה ויסתכם ביותר מ-5.6 מיליארד דולר. להערכת גרטנר, עד 2014 השוק יגלגל 11.4 מיליארד דולר.

בחברת המחקר ScreenDigest רואים גם כן את הפוטנציאל, אך מזהים אותו בעיקר בסגמנט של הטלפונים החכמים, הניחנים במעבדים ובמנועים גרפיים יותר חזקים. בחברת המחקר מציינים כי הצרכנים "מבזבזים" על משחקים בטלפונים חכמים זמן רב, על חשבון הקונסולות הניידות.

מחקר שערכה קומסקור הראה כי מספר הגיימרים המשתמשים בטלפונים חכמים בארה"ב זינק ב-60% מפברואר 2009 ועד לחודש המקביל ב-2010. ההצלחה של הטלפונים החכמים במגזר המשחקים באה לידי ביטוי גם בנתונים של iSuppli, לפיהם מכירות של טלפונים בעלי יכולות משחקיות יעלו השנה ב-11.4% ל-1.27 מיליארד יחידות. זאת, בעת שמכירות הקונסולות יהיו כמעט ללא שינוי ברמה של 52.3 מיליון יחידות ומכירות הקונסולות הניידות ירדו ב-2.5% ל-38.9 מיליון יחידות שיימכרו עד סוף 2010.

אפל שם, גוגל לא

הפופולרית ביותר בתחום המשחקים בטלפונים החכמים היא אפל, שלא מביאה לזירה רק את האייפון כקונסולה ניידת אלא גם את האייפוד טאץ' ואת האייפד. שלושת המכשירים אינם מהווים מכונות משחקים אידיאליות - בכל זאת, מדובר במסך מגע שבעייתי לשחק בו משחקי כדורגל או יריות, למשל - אבל העובדה שקטגורית המשחקים הפכה למובילה בחנות האפליקציות של אפל מספרת את כל הסיפור.

מי שמחפש גם לשדרג את חווית המשחק באייפון יוכל למצוא שלל אביזרים המתחברים אליו והופכים אותו לקונסולה ניידת, עם כפתורים ומראה של בקר משחק לכל דבר. מי שמחזיקים לצד האייפון גם אייפד יוכלו לשלב בין השניים, כשהטלפון משמש כשלט והמשחק רץ על המסך הגדול יותר של האייפד.

אפל יכולה ליהנות מעולם הגיימינג גם דרך פלטפורמת הטלוויזיה שלה - אפל TV. באופן תיאורטי, הטכנולוגיה של אפל יכולה לשלב בין האייפון כשלט משחק לבין אפל TV, ולאפשר לשני המוצרים לשמש כקונסולת משחקים לכל דבר. אופציה כזו עשויה להכניס למשחק גם את גוגל, דרך מיזם הטלוויזיה שלה גוגל TV. זהו ממיר מיוחד שמחובר לטלוויזיה, ובאמצעות טלפון מבוסס אנדרואיד ניתן להעביר בין הערוצים ובעיקר לגלוש באינטרנט ואף לבצע חיפוש בלוח השידורים.

סוני בשת"פ עם סוני-אריקסון

נינטנדו, מיקרוסופט וסוני מנסות לשדר עסקים כרגיל. "זאת לא כזו חוויה", אמר ל"רויטרס" אנדרו האוס, ראש חטיבת הבידור של סוני באירופה, בהתייחס לחוויית המשתמש המוגבלת בטלפונים חכמים לעומת האלטרנטיבות.

בזמן שיצרניות הקונסולות הוותיקות מתאמצות שלא לשדר לחץ, מאחורי הקלעים האדמה רוחשת והן מתכוננות לתת פייט. כך, יש הערכות כי סוני, יצרנית פלייסטיישן 3 והקונסולה הניידת PSP, תחבור ליצרנית הסלולר סוני-אריקסון (ש-50% ממניותיה בידיה), כדי ליצור טלפון ייעודי למשחקים.

סוני-אריקסון מפלרטטת עם תעשיית הגיימינג תקופה ארוכה. בעבר היא אימצה את ממשק פלייסטיישן 3 לטלפונים שלה, לצורך שימוש בו לעולם המוזיקה והווידיאו, ולאחרונה אף אפשרה גישה לגיימרים לראות על צג הטלפון תמונות וסרטים שאוחסנו בקונסולה. כעת, מנסה סוני-אריקסון ללכת צעד אחד קדימה ועל-פי הערכות, היא עובדת עם חטיבת המשחקים של סוני על המכשיר הסלולרי הבא שלה שיתמקד בתחום הגיימינג. המכשיר, שעתיד להגיע עם מערכת ההפעלה אנדרואיד 3.0 של גוגל, יצויד במסך בגודל של 3.7 עד 4.1 אינץ' ויכלול משטח מיוחד עם כפתורים ייעודים למשחק. המסך כולו יוקדש לתצוגה ולא לכפתורים.

בנושא זה דיווח הבלוג Engadget כי המכשיר יגיע עם מעבד של 1 ג'יגה-הרץ', ביצועי גרפיקה דומים לשל ה-PSP וכותרים חזקים כמו Call of Duty.

בעולם הקונסולות הניידות סוני משתרכת מאחור עם קונסולת ה-PSP שלה אחרי נינטנדו, אך שילוב ידיים עם יצרנית הסלולר החמישית בגודלה בעולם ישנה את התמונה. סוני גם משדרגת את הקונסולה הנייחת ומוסיפה לה שלט עם חיישני תנועה, שאמור להשאיר אצלה לקוחות קיימים ולמשוך חדשים.

מיקרוסופט סומכת על עצמה

חברה אחרת שמתכוונת לשלב את דריסת הרגל שלה בתחום הסלולר כדי להגן על מבצרה בשוק הגיימינג היא ענקית התוכנה, מיקרוסופט. בימים אלה משלימה מיקרוסופט את פיתוח מערכת ההפעלה הסלולרית החדשה מתוצרתה - Windows Phone 7 - ובאוגוסט היא הודיעה כי קבוצה בחטיבת המשחקים שלה תפתח משחקים למערכת ההפעלה החדשה בעזרת אותם כלים שמשמשים לפיתוח משחקים ל-Xbox 360.

מלבד כותרים מסקרנים כמו Halo Waypoint וגיטר הירו 5, מיקרוסופט מתכוונת גם לחבר בין הטלפונים לרשת Xbox Live, שתאפשר לבעלי הטלפונים להיות בקשר עם שחקנים אחרים ולתעד ניקוד. במיקרוסופט תולים תקוות בשיתוף הפעולה הזה, בעיקר לאור העובדה שלעומת סוני ונינטנדו, לה אין קונסולת משחקים ניידת.

במיקרוסופט גם בונים על השדרוג הטכנולוגי של Xbox 360 עם תוסף התנועה המיוחד, שבשונה מזה של נינטנדו וסוני, לא יצריך שלט ויזהה מחוות ותנועות גוף של המשתמשים.

נינטנדו בלי סלולר

גם הצלע השלישית בשוק הקונסולות, נינטנדו היפנית, נוקטת צעדים כדי להישאר רלוונטית מול התחרות המתעצמת מכיוון הטלפונים החכמים, אם כי פחות בכיוון הסלולרי. אמנם, נינטנדו נהנית מהצלחה מסחררת של קונסולת DS הניידת שלה - ביוני השנה נמכרו בארה"ב 510 אלף יחידות שלה לעומת 121 אלף יחידות של PSP של סוני - אך גם היא חווה ירידה בחודשים האחרונים.

הפתרון שלה הוא להצטרף לטרנד התלת-מדד ולהשיק גרסה כזו לקונסולת ה-DS שלה, ללא צורך במשקפיים מיוחדים. ייתכן שאקט זה יתברר רק כגימיק שמהווה תחליף למחסור בפלטפורמה סלולרית עבור היצרנית היפנית, ייתכן שבסוף יתברר כהצלחה.

הערך המוסף שמנסות סוני, מיקרוסופט ונינטנדו להוסיף לקונסולות הנייחות שלהן עשוי לעזור להן לזכות ביתרון תחרותי. אך בתרבות בה המוצרים הטכנולוגיים דווקא הולכים ומתרכזים אל תוך מוצר אחד מרוכז, קשה לראות איך הקונסולות הניידות יחזיקו מעמד לאורך זמן.

הגיימרים כנראה יעדיפו להסתובב עם מכשיר אחד - ובמקרה הזה טלפון חכם - ולא לסחוב בתיק גם קונסולה ניידת. זה אמנם ייקח עוד כמה שנים, אך הכיוון הולך ונעשה ברור.