במקום ורמוס ושטיינברג: כהן מחפשת יו"ר ומנכ"ל חדש לפסגות

(עדכון) - עסקת פסגות לקראת סיום - בהנחה של 7-10% ■ רשות ני"ע תעביר בקרוב חומר החקירה לפרקליטות עם המלצה ■ פרשנות / עירן פאר: גם אחרי הנחה פסגות יקרה מדי

מנכ"ל אייפקס ישראל, זהבית כהן, מתחילה לחפש יו"ר ומנכ"ל חדשים לפסגות במקומם של אריק שטיינברג ורועי ורמוס. ההערכות הן כי תוך רבעון לאחר העברת הבעלות יסיימו השניים לכהן בתפקידיהם. כהן העלתה הילוך בחיפושיה אחר מנהלים חדשים, על רקע התקדמות שהושגה בימים האחרונים במשא ומתן בין אייפקס ליורק בעסקת פסגות.

נציג יורק בישראל, ג'רמי בלנק, הביע נכונות לפשרה ולהורדת מחיר פסגות. ההערכות הן כי העסקה תיסגר בימים הקרובים, ובכל מקרה עד סוף חול המועד סוכות (28 בספטמבר). טווח ההנחה המדובר הוא 7%-10%, המשקף הנחה של 160-230 מיליון שקל במחיר ושווי של 2.8-2.9 מיליארד שקל לפסגות. מקורבים ליורק הציגו עמדה נחושה שלפיה אם לא תהיה הסכמה עם כהן עד 28 בספטמבר לגבי היקף ההנחה - תבוטל העסקה. "זה לא NEVER ENDING STORY" אמרו המקורבים. כהן סירבה להגיב.

במתווה המקורי של העסקה שנחתם בדצמבר אשתקד נקבע כי אייפקס תרכוש 76% מפסגות תמורת 2.36 מיליארד שקל - מחיר המשקף לפסגות שווי של 3.1 מיליארד שקל. ברם, חקירת רשות ניירות ערך נגד פסגות שהחלה בפברואר הביאה לדרישת אייפקס להפחתה במחיר. בשל החקירה עשוי ורמוס להידרש לעזוב את תפקיד מנכ"ל בית ההשקעות. כפי שנחשף ב"גלובס", הישארותו של ורמוס בתפקיד היא תנאי מתלה לקיום העסקה, כך שאייפקס יכלה לטעון כי יורק אינה עומדת בתנאים.

אחת המשימות העיקריות של המנכ"ל החדש תהיה לשמר את שדרת ההנהלה של פסגות, שרבים ממנה הם אנשי ורמוס המובהקים - מנהלים שהוא טיפח וקידם בשנים האחרונות. בין היתר מדובר בכלכלנית הראשית, ורד דר; מנכ"ל קופות הגמל, חגי בדש; מנכ"ל תעודות הסל, טל ורדי; וסמנכ"ל השיווק, טל קדם.

יצוין כי ירידת שווי פסגות בעסקה תוריד בכ-20% את שווי האופציות שקיבלו בעבר בכירי בית ההשקעות, ויממשו כעת כמענק מכירה.

ההכרעה בחקירה - בקרוב

ההערכות הן כי רשות ניירות ערך תעביר בימים הקרובים את חומר החקירה בעניין פסגות לפרקליטות, בלוויית המלצה האם "התגבשו העבירות לכלל כתב אישום". ברשות מכחישים באופן נמרץ שמועות על "דיל" שנסגר בינם לבין בא כוח פסגות, עו"ד דורי קלגסבלד. ברשות מכחישים כי נרקמת עסקה שלפיה יעזוב ורמוס את פסגות תוך כמה שבועות לאחר העברת הבעלות, ישלם קנס או ייתן תרומה שתסוכם מראש, ובתמורה החקירה נגדו תיסגר.

בפרשה חשודים מנהלים מפסגות במעורבות בתרמית בניירות ערך והרצת מניות דרך תיק הנוסטרו. עם ורמוס חשודים, במידה זו או אחרת של חומרה, גם מנכ"ל פסגות ניירות ערך שי ירון, והיו"ר שטיינברג. החשודים העיקריים הם דוד אדרי ושי בן דוד, לשעבר מנהלי הנוסטרו של פסגות. ורמוס, ירון ושטיינברג נחשדים לטענת הרשות כי "קיבלו בזמן אמת דיווחים שוטפים אודות הנעשה ואף אישרו חלק מהפעילות האסורה". כחלק מעסקת פסגות תשפה יורק את אייפקס בהוצאות משפטיות בגין החקירה, ואף בגין קנס עתידי - אם יושת על פסגות.

אישור רגולטורי נדרש

גם אם יגיעו אייפקס ויורק להסכמה, על העסקה לקבל אישור מיו"ר רשות ניירות ערך, זוהר גושן, שכן אחד הנכסים העיקרים של פסגות הוא חברת קרנות הנאמנות שלה. עם זאת, בהנחה שירון וורמוס יעזבו את תפקידיהם תוך "פרק זמן סביר לאחר העברת הבעלות", לא צפוי גושן להערים קשיים. אישור נוסף הנדרש הוא של הממונה על שוק ההון, עודד שריג. ואולם על פי הערכות, שריג יישר קו עם גושן.

פסגות היא בית ההשקעות הגדול בישראל, והגדולה ביותר בניהול קופות גמל וקרנות נאמנות. פסגות מנהלת כ-136 מיליארד שקל, מתוכם 48 מיליארד שקל בקופות גמל ו-32 מיליארד שקל בקרנות נאמנות.