הציבור נוהר לאג"ח - והחברות מנצלות זאת לגיוס חוב זול

החברות הציבוריות ינסו לגייס בשבועות הקרובים יותר מ-7 מיליארד שקל

חודש ספטמבר נחשב לחודש מנומנם יחסית, על רקע תקופת החגים. אולם החברות הציבוריות לא נותנות לחגים לבלבל אותן, ומנצלות את הגאות בשוק ההנפקות כדי לגייס אג"ח. למעלה מ-7 מיליארד שקל - זהו הסכום שמתכננות לגייס החברות הציבוריות בשלושת השבועות הקרובים, באמצעות הנפקות אג"ח.

תוכניות הגיוס המאסיביות מגיעות על רקע גאות בענף קרנות הנאמנות, ובמיוחד בקרנות האג"ח הקונצרניות. אלו גייסו מתחילת החודש כמיליארד שקל, ומתחילת השנה כ-14.5 מיליארד שקל.

הגיוסים הגבוהים נובעים מהריביות הנמוכות שמציעות איגרות החוב הממשלתיות, לצד ההימנעות של המשקיעים משוק המניות, אשר הפכו את האג"ח הקונצרניות לאלטרנטיבה המועדפת, וזאת למרות המרווחים הקטנים שהן מציעות על פני אג"ח ממשלתיות. תמונת הראי של המרווחים הנמוכים, היא שעלויות הגיוס של החברות נחשבות לנמוכות ונוחות במיוחד.

פרטנר מעלה את הרף

"יש התעוררות מאסיבית מאוד של החברות המנפיקות, על אף שמדובר בחודש ספטמבר, ובמיוחד בספטמבר הנוכחי", אומר היום אחד החתמים הגדולים ל"גלובס". "למרות מיעוט ימי המסחר בגלל החגים, התשואות שממשיכות לשהות ברמות שפל, והגיוסים בקרנות שמביאים לביקושי יתר, מעודדים את החברות לגייס, גם אם אין להן בהכרח צורך בכספי הגיוס".

עד כמה חם שוק ההנפקות - ניתן ללמוד מחברת הסלולר פרטנר. החברה הודיעה בשבוע שעבר כי היא שוקלת לגייס כחצי מיליארד שקל, אך על פי גורמים המקורבים להנפקה החברה מדברת עם המשקיעים על אפשרות להגדיל את היקפה לעד מיליארד שקל, בדומה להיקף הגיוס המותר לה על פי דו"ח הדירוג של S&P מעלות.

רק היום מתקיימות ארבע הנפקות, ובראשן של בנק לאומי שינסה לגייס כ-2 מיליארד שקל, ומחר צפויות עוד כשלוש הנפקות בהיקף מצטבר של יותר ממיליארד שקל.

גיוסי האג"ח כוללים את כל הסקטורים בשוק, אך מי שמובילים אותם הם הבנקים, שהיקף הגיוס המתוכנן על ידם מהווה 60% מסך הגיוסים המתוכננים. לא פחות מארבעה בנקים הודיעו באחרונה על גיוס באמצעות הנפקת אג"ח: בנק הפועלים היה הראשון לגייס, 1.55 מיליארד שקל; לאומי כאמור צפוי לגייס עד 2 מיליארד שקל היום; ומזרחי טפחות צפוי לצאת מחר לגיוס של עד 600 מיליון שקל. בהמשך הדרך צפוי להצטרף אליהם גם בנק ירושלים, עם גיוס מתוכנן של 300 מיליון שקל.

[לאתר האג"ח]

אינפו: האם השוק יצליח לקלוט את כל הנפקות האג
 אינפו: האם השוק יצליח לקלוט את כל הנפקות האג