"הלוואי שימצאו נפט בישראל, אבל זה נשמע לי קצת דמיוני"

מנכ"ל מידרוג בראיון ל"גלובס": "תחום חיפושי הנפט והגז זה טרנד שיעבור עוד מעט" ■ "אני לא חושב שיש בועה בגיוסי האג"ח"

אחרי המשבר הקשה שעבר על שוק האג"ח הקונצרניות בשנת 2008, נדמה כי בשנה האחרונה העסקים חזרו לשגרה, ולקחי המשבר כמעט ונשכחו. מתחילת 2010 גייסו החברות הציבוריות כ-20 מיליארד שקל ב-91 הנפקות אג"ח, מהן 16 הנפקות של אג"ח לא מדורגות, הנחשבות לבעלות סיכון גבוה. הריביות בגיוסים נמוכות למדי, ובחלקם הגדול אין ביטחונות או קובננטס (התניות פיננסיות).

אולם גיל גזית, מנכ"ל חברת הדירוג מידרוג, המדרגת את איגרות החוב, אינו מוטרד מגל הגיוסים. "אני לא חושב שיש פה איזו שהיא בועה", הוא אומר בראיון ל"גלובס". "הכול במינונים קטנים. מי ששרד את העשרים שנה האחרונות זה חברות שהן בסדר", הוא מוסיף.

"2007 הייתה שנת השיא"

כדי לחזק את הערכתו, מביא גזית גם מספרים. "אנו עדיין רחוקים מבועת הגיוסים המטורפת שהגיעה לשיאה בשנת 2007 עם הנפקות בהיקף של 87 מיליארד שקל. 2007 הייתה שנת השיא, עם 336 הנפקות, שמתוכן רק 234 מדורגות. ועד העובדים הזמניים של הבורסה התלונן אז, שהם עבדו שם כל הזמן מסביב לשעון כדי לעמוד בגל ההנפקות. גם רשות ני"ע תגברו וגייסו עובדים".

- מה להערכתך צפוי בהמשך?

"אני צופה שמה שהיה עד כה יהיה בחצי שנה-שנה הקרובה. אני לא רואה פה מצב שפתאום איזה ענף יתחיל לגייס איגרות חוב בכמויות גדולות, כמו ענף הנדל"ן בחו"ל וכדומה. גופים מוסדיים הרבה יותר זהירים, ובכלל כולם הרבה יותר פיכחים ומפוקחים, בין היתר בגלל ועדת חודק".

- מה דעתך על ועדת חודק (הוועדה שקבעה כללים נוקשים יותר להשתתפות משקיעים מוסדיים בהנפקות של אג"ח קונצרניות)?

"המוסדיים יצטרכו ללמוד לחיות עם זה. השאלה הגדולה היא האם פתאום חברה שחשבה פעם להנפיק אג"ח תגיד 'מה אני צריכה את זה אם עד היום לא נתתי בטוחה, ועכשיו אני צריכה לתת? אני כבר אלך לקחת אשראי מהבנק'.

"החברות יצטרכו לחלק את העוגה של הביטחונות והשעבודים בין הבנקים למחזיקי האג"ח והבנקים יצטרכו להתגמש באיזו שהיא צורה. אני בעד ועדת חודק, גם כאזרח כי יש לי קופת גמל וזה מגן עלי, וזאת למרות שכחברת דירוג זה בהחלט יכול לפגוע לי בעסקים".

- למה זה יפגע בך?

"כי ברגע שיש פחות הנפקות אז אני עובד פחות והייתי רוצה לעבוד יותר".

- בשורה התחתונה, מי לדעתך מנהל אשראי טוב יותר, המוסדיים או הבנקים?

"קודם כל הבנקים הם מנהלי אשראי, וגוף מוסדי לא אמור לנהל חוב, אלא אמור לקנות אג"ח ולמכור אותן. עכשיו אומרים למוסדיים להעמיק את הבדיקות לפני רכישת אג"ח. כמו שבחיי נישואין הדבר הכי קשה זה לתחזק אותם, אז גם כאן יהיה כך. אני לא בטוח שזה התפקיד שלהם, להיות כמו הבנקים. הם מנהלים כספים של אחרים וצריכים לבדוק מה הם עושים, ובסה"כ ראינו בהסדרים שידם לא היתה על התחתונה, אנשים נלחמו. הם חבר'ה רציניים שיודעים להתנהל. אולי אין להם כל הכלים של הבנקים, אבל לאט לאט הם ירכשו חלק מהכלים".

- חברות חיפושי הגז והנפט נהנות מסנטימנט חיובי חזק בבורסה. אתה חושב שהשלב הבא הוא שהן יגייסו גם חוב?

"תחום חיפושי הנפט והגז זה טרנד שיעבור עוד מעט. הלוואי וימצאו נפט, אבל זה נשמע לי קצת דמיוני. אם לא מצאו עד היום אז לא נראה לי שימצאו. לעומת זאת הגז זה סיפור אחר. בכל אופן, עובדה שאין אג"ח כמעט בתחום הזה, וגם לא נראה לי שיהיה בקרוב, כי אני לא חושב שמישהו יהיה מוכן לקנות אג"ח כזה. זה יותר מדי ספקולטיבי".