חברה על הכוונת: עלבד - לא החברה הקיבוצית שהיכרתם

עם אסטרטגיית רכישות שתופסת תאוצה, סימון השווקים המתעוררים כמנועי צמיחה, ויתרון תחרותי שאין לאף אחד ממתחריה - עתיד החברה נראה מבטיח

מי מאיתנו אין חבילה של Fresh Ones על השולחן במטבח, בארון המקלחת ואף בתא הכפפות שבמכונית. המגבונים הלחים, שבעבר שימשו בעיקר אמהות טריות לתינוקות בני יום, הפכו לאביזר קוסמטי פופולארי, וכותבת שורות אלו מוכנה להודות כי בלעדיהם חייה היו הרבה יותר קשים.

עלבד , שהוקמה לפני 25 שנה בקיבוץ משואות יצחק (מועצה אזורית שפיר שבשפלת החוף בואכה אשקלון), הונפקה בשוק ההון המקומי לפני 16 שנה, וכיום היא נסחרת לפי שווי של 129 מיליון דולר לאחר שמנייתה עלתה בשיעור של 17% מתחילת השנה.

מה החברה עושה

עלבד מייצרת ומשווקת מגבונים לחים מבד לא ארוג, וכן מציירת בדים לא ארוגים המשמשים כחו"ג עיקרי לייצור המגבונים. על בד היא השחקנית היחידה בתחומה שמייצרת בעצמה את הבד הלא ארוג, ותכונה זו מקנה לחברה יתרון תחרותי שבא לידי ביטוי בשולי רווח גבוהים יותר וגמישות תפעולית.

לחברה יש כיום שלושה מפעלי ייצור בשלוש יבשות שונות (ישראל, גרמניה וארה"ב), ועלבד מייצרת את הבדים הארוגים בשתי שיטות. הראשונה - Spunlace - שיטה בה מאחים את הסיבים דרך התזת מים בלחצים גבוהים. השנייה - Chemical Bonding - שיטה בה מדביקים את הסיבים הטבעיים והסינתטיים תוך שימוש בדבק אקרילי. מרבית הייצור של עלבד נעשה בשיטת Spunlace שנחשבת לבעלת שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר.

כושר הייצור של החברה עומד על 320 מיליון יחידות (חבילות סטנדרטיות של מגבונים). החברה משווקת את מוצריה ברחבי 30 מדינות, ועיקר הכנסותיה נובע מפעילותה בגרמניה, צרפת, ישראל, ארה"ב, אנגליה וספרד. לחברה יש שלוש קבוצות עיקריות של לקוחות - גופים מוסדיים, רשתות קמעונות (כמו וול מארט) וחברות רב לאומיות (כמו לוריא'ל).

אופי הענף והתחרות בו

המגבונים הלחים של עלבד מיועדים למגוון קטגוריות, החל בטיפול בתינוקות, היגיינה משפחתית, קוסמטיקה וניקיון כללי. בעולם יש כיום עשרות יצרנים שחלקם מתמחים בייצור של חלקם וחלקם בכולם.

בארץ יש שישה מפעלים נוספים המייצרים מגבונים לחים, ועל בד מעריכה כי חלקה במכירות השוק המקומי עמד אשתקד על 52%, וכך הפך אותה לשחקנית המובילה בשוק הישראלי.

בעולם יש מספר רב של מפעלים המייצרים מגבונים לחים המתחרים במוצרי החברה, ולעלבד אין הערכה מדויקת לגבי חלקה בשוק העולמי. חלקה בשוק האירופי והאמריקני יחדיו נע סביב 9%.

על בד נמנית על שלוש הקבוצות הגדולות בעולם בתחום (שאינם מותגים), והשניים האחרים הם החברות Nice Pak ו-Rock Line האמריקניות. לעומתן, השחקניות הבינוניות מתקשות לשמר עמדה תחרותית ואילו השחקניות הקטנות מתפתחות בעיקר בשווקים מתעוררים. מגמת הקונסולידציה של רשתות אירופיות וארגוני קנייה מגבירה את חסמי הכניסה, ולשחקניות הקטנות יש קושי גובר בפעילות בשווקים מערביים.

החסם העיקרי בכניסה לפעילות זו הוא הצורך בהשקעה ניכרת בהקמת קווי ייצור. בנוסף, תחרות גוברת מחד, וריבוי גורמים פעילים המכתיב מחירי מוצרים נמוכים, מאידך, יוצרים חסם כניסה כלכלי.

המספרים מאחורי דו"חות החברה

המספרים מאחורי דו"חות עלבד יכולים להסביר כיצד זינקה מנייתה בשיעור של 158% בשנתיים האחרונות, ומדוע אלו יכולים לתמוך בהמשך יצירת ערך לבעלי המניות.

לחברה יש מאזן חזק שבא לידי ביטוי בשיעור גבוה של ההון העצמי.

החברה מחלקת דיבידנד באופן קבוע.

שיעורי הצמיחה של החברה עקביים, ומשנת 2004 מציגה החברה שיעור צמיחה שנתי ממוצע (CAGR) של 7.9% בעוד שוק המגבונים העולמי צומח בשיעור שנתי של 6%.

לאחר מספר שנים של שחיקה איטית ברווחיות הגולמית, הראתה אשתקד החברה קפיצה חדה בשולי הרווח הגולמי - 27.9% - וזאת כתוצאה מירידת מחירי חו"ג ומעבר לרווח בפעילות האמריקנית לראשונה מאז הושקה. החברה מצפה כי בשנים הבאות יעמוד שיעור הרווח הגולמי על 24% עד 26% בגלל ירידת מחירים טבעית שנובעת מירידת מחירי חו"ג.

"תהיה לנו בקרוב נוכחות ביבשת נוספת"

את בועז רוזמן, מנכ"ל עלבד מזה שנה, אנו תופסים לשיחה כשהוא עושה דרכו לאזור התעשייה של קיסריה בה ממוקמים משרדי רוזתם - החברה אותה רכשה עלבד לפני כחודשיים תמורת 33 מיליון דולר. רוזתם מייצרת ומשווקת טמפונים, ובדומה לעלבד מייצרת בעצמה את הבד ממנו היא מכינה את המוצר הסופי. רוזמן, שמוביל את החברה יחד עם אמנון ברודי, היו"ר ("הוא הרוח החיה"), מסביר כי רכישת רוזתם נועדה להרחיב את מגוון המוצרים של עלבד. "החלטנו שאנו לא רוצים למכור רק מגבונים לחים, ורוזתם התאימה לנו כמו כפפה ליד. יש בין שתי החברות סינרגיה מאוד גבוהה".

- הדגם ופרש.

"ראשית, עלבד חזקה באירופה ואילו רוזתם פחות. רוזתם חזקה בארה"ב ואילו עלבד פחות, ולכן אני מקווה שהאחת תעזור לשנייה לחזק את נוכחותה היכן שנדרש. שנית, הפעילות של עלבד מוטת אירו ואילו זו של רוזתם מוטת דולר. חולשת האירו פגעה ועדיין פוגעת בנו, ולכן הפעילות של רוזתם תצמצם את חשיפת החברה לשינויי מט"ח".

- האם הרכישה נובעת מהחשש כי תחום המגבונים הלחים קרוב לרוויה?

"לא. זהו תחום שממשיך לצמוח. רכישת רוזתם היא, בין היתר, תוצר של דרישת הלקוחות שלנו - רשתות קמעונות - שרוצות לצמצם את מספר הספקים שלהן, ולקבל מכל אחד מגוון רחב יותר של מוצרים".

אשתקד מכרה עלבד כמעט את כל כושר הייצור של החברה, ולכן השנה הגדילה את כושר הייצור, כשלדברי רוזמן מדובר בתוספת השקעה שהיא בגובה הפחת. בכוונת החברה להשקיע 10 עד 12 מיליון דולר בקו ייצור חמישי של מגבונים בארה"ב, וכן 15 עד 18 מיליון אירו בהקמת קו ייצור שלישי של בד. עלבד אינה בונה את עתידה רק על השווקים המפותחים. החברה זיהתה את אמריקה הלטינית (בעיקר ברזיל) ואת אסיה (בעיקר סין) כיבשות אליהן תחדור בעתיד הקרוב.

- האם תחדרו לסין או ברזיל דרך רכישה או דרך בניית פעילות מאפס?

"דרך רכישה, ולכן אסטרטגיית הרכישות של החברה אמורה לתפוס תאוצה".

מלבד החשיפה לשינויי מט"ח עלבד חשופה גם לתנודתיות המאפיינת את מחירי הסחורות. כשאלו עולים, רווחיותה נפגעת ולהיפך. "אנו משתדלים לרכוש את הסיבים לייצור הבד באותו מטבע שבו אנו מוכרים את המוצר הסופי - אירו במקרה שלנו - וכך להקטין פגיעה של שינוי בשערו בשורה התחתונה של החברה".

- ולבסוף, עלבד בעוד חמש שנים...

"תהיה יותר גלובלית. נרחיב את הנוכחות שלנו בעולם, ואני מעריך שלחברה תהיה נוכחות בלפחות יבשת אחת נוספת מאלו שהזכרתי מקודם. בנוסף, נמשיך לבצע רכישות סינרגטיות ונגדיל הנוכחות בצפון אמריקה".

הפלוסים: מגבון לח הפך למוצר Must

1. שוק אמריקני גדול

עלבד נכנסה לשוק האמריקני לפני שש שנים, ואשתקד החלה הפעילות בארה"ב להרוויח. הביקוש למגבונים לחים בארה"ב צפוי לגדול בשיעור שנתי של 4%. עלבד פועלת בארה"ב רק שנים ספורות (מפעל החברה בצפון קרוליינה כולל כיום ארבעה קווי ייצור) אך צוברת מספר לקוחות גדולים. שיפור הכנסות החברה מפעילותה בארה"ב ישפר את רווחיות הפעילות.

2. שוק סיני בחיתוליו

החברה סימנה את סין כאחד מהשווקים המתעוררים אליו תחדור בעתיד. שוק המגבונים בסין הוא בעל שיעורי הצמיחה מהגבוהים בעולם.

3. לקוחות ותיקים

הרוב המכריע של לקוחות החברה הוא לקוחות ותיקים - 66% ממכירות עלבד הם ללקוחות עם ותק של מינימום חמש שנים.

4. מותגים פרטיים זולים יותר

פעילות הליבה של עלבד היא בתחום של מותגים פרטיים שמקנה לחברה חסינות בתקופות של האטה כלכלית בהן רגישות הצרכן למחיר גבוהה מהרגיל.

5. שוק צומח ויציב

שוק המגבונים הלחים הוא שוק צומח ויציב. מגבון לח הפך למוצר Must בחלק ניכר ממדינות העולם.

6. מוצרים חדשים

החברה מפתחת מוצרים חדשים במסגרת המיזם "עלבד פארמה" המשלב בין מוצרים רפואיים למגבונים לחים (דוגמת משחות על מגבונים).

המינוסים: רגישות גבוהה למחירי הסחורות

1. התחרות עלולה לגבור

שינוי במבנה התחרות בענף עלול ליצור כניסה של שחקנים חדשים והגדלה של כושר הייצור, ואלו יובילו לירידת מחירים. כרגע המגמה הפוכה - השחקנים הקטנים והבינוניים נחלשים עקב מעבר של רשתות קמעונות לעבודה מול מספר מצומצם של ספקים. למרות זאת, לא מן הנמנע כי סיכון זה יתפתח בשנים הבאות.

2. מספר מצומצם של לקוחות

החברה תלויה במספר מצומצם של לקוחות גדולים. לעלבד יש שלושה לקוחות שכל אחד מהם אחראי לשיעור של 10% ומעלה מההכנסות, ויחדיו אחראים השלושה לשיעור של 45% מההכנסות.

3. קושי בחדירה לרשתות ענק

עלבד עדיין מתקשה לחדור לרשתות ענק בארה"ב. רשתות כמו וול מארט וקיי מארט ממשיכות לעבוד עם ספקים ותיקים.

4. עלייה במחירי הסחורות

החברה רגישה לתנודתיות במחירי הסחורות (סיבי בד במקרה של עלבד). מחירי הסיבים ירדו בשנתיים האחרונות באופן חד ועלייה מחודשת שלהם מהווה סיכון לרווחיות החברה.

5. מכרזים מקוונים

עלבד מתחרה במרבית המכרזים מול מתחרותיה הגדולות אך שיטת המכרזים באינטרנט - שהחלה בצרפת ומתפשטת לשאר העולם - מגבירה את רמת התחרות בענף.

6. אירו חלש, שקל חזק

החלשות האירו אל מול השקל פוגעת בשורה התחתונה של החברה שעיקר פעילותה הוא במדינות שהאירו הוא המטבע שלהן.