הסוחרים לא התרגשו מפישר: הדולר היציג נחלש 0.5% ל-3.754 ש'

בנק ישראל רכש עשרות מיליוני דולרים ■ האירו היציג התחזק ב-0.5% ל-4.872 ש' ■ הבנק המרכזי היפני התערב במסחר לראשונה מאז 2004 - מכר ין בכ-10 מיליארד ד': הין צונח

לאחר שהדולר נחלש במהלך היום (ד') עד 0.7% במסחר המקומי במט"ח לשפל שלא נראה מאז ה-4 במאי, נגיד בנק ישראל חזר היום לשוק ורכש עפ"י הערכות עשרות מיליוני דולר סביב שער של 3.747 שקלים, כך נודע ל"גלובס". לאחר הרכישות הדולר תיקן מעט אבל בסיום נחלש שערו היציג ב-0.5% ל-3.754 שקלים. שערו היציג של האירו התחזק ב-0.5% ונקבע ב-4.8725 שקלים.

אתמול, נזכיר, הדולר היציג התחזק בכ-0.1% לרמה של 3.772 שקלים והאירו היציג התחזק ב-0.3% ל-4.849 שקלים. לאחר קביעת השערים היציגים אתמול, האירו המשיך להתחזק מול הדולר בזירת המט"ח העולמי, ואת המגמה הזו הוא המשיך במסחר המקומי היום.

לאחר סיום המסחר בתל-אביב היום תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד חודש אוגוסט, שצפוי לרשום עלייה של 0.2%-0.3%. אם המדד יעמוד בציפיות ההערכות בשוק הן שנגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, צפוי להעלות את שיעור הריבית ב-0.25% לרמה של 2% בסוף החודש בעיקר על רקע עליית מחירי הנדל"ן.

הבנק המרכזי היפני מתערב במסחר במט"ח

הסיפור של היום בזירת המט"ח העולמית הוא דווקא הין היפני. הבנק המרכזי של יפן החליט להתערב במסחר בפעם הראשונה מאז 2004 ומכר סכומים נכבדים מהמטבע היפני, עפ"י הערכות, וזאת במטרה להחליש את הין ולעודד את היצוא - מה שמביא את המטבע ליפול מול מטבעות מרכזיים בעולם. הדולר מזנק מול הין ב-3% לרמה של 85.53 דולר לין. מול האירו הדולר נסחר ביציבות ב-1.299 דולר לאירו.

גדי רגב, מנהל חדר עסקאות בפינקסו מקבוצת למבקס, מציין כי הבנק היפני מכר 8.4 טריליון ין (סכום השקול ל-10 מיליארד דולר), לאחר שהין התחזק מאפריל השנה בכ-12% עד לרמה של 82.88 ין לדולר, שיא של 15 שנה. נציין, כי פינקסו עובדים עם סקסו בנק, אחד מהשחקנים המובילים בשוק המט"ח העולמי. להערכתו, הממשל ביפן לא יכל יותר שלא להתערב במסחר שכן הפגיעה ביצואנים לכלכלה המתבססת על יצוא יכלה להיות הרסנית.

בסוכנות הידיעות רויטרס פורסם כי סוחרים מעריכים כי BOJ מכר 300-500 מיליארד ין (כ-3.6-6 מיליארד דולר), והערכות נוספות מדברות אף על סכום נמוך יותר.

שר האוצר היפני אמר עם ההתערבות במסחר, שרמה של 82 ין לדולר היא מבחינתו רף עליון למטבע. המעניין הוא שהספקולנטים הגבירו את המתקפה לאחר היוודע דבר זכייתו של נאוטו קאן כראש מפלגת הדמוקרטיה, אשר לא תמך בהתערבות. על רקע דעתו של ראש הממשלה הנבחר הין התחזק עוד יותר במסחר וככל הנראה הממשל החליט שלא לאפשר למתקפה הזו להימשך. עם זאת, רגב מדגיש כי התערבות שמטרתה להחליש את המטבע, היא מוגבלת בזמן שכן כוחות השוק והכלכלה חזקים מכל התערבות של בנק או ממשל".

נזכיר, כי ב-2004 BOJ מכר 14.8 טריליון ין (אז השער היה כ-110 דולר לין), וב-2003 מכר 20 טריליון ין. רונן מנחם ממזרחי טפחות אמר היום ל"גלובס" כי "בהתחשב בניסיון העבר, אנחנו צפויים לראות המשך התערבות של הבנק המרכזי ביפן, אבל המהלך לא יעזור ל-BOJ ללא העזרה של הבנקים המרכזיים האחרים בעולם וה-ECB וה'פד' בפרט. בכלל, השוק שואל האם מדובר בצעד חד פעמי של רה"מ שעלה לשלטון רק שלשום, או שמדובר בתחילת מגמה".

מנחם מעריך כי בטווח המיידי לא צפויה השפעה על שוק המט"ח בישראל, אך אם זו אכן תחילתה של מגמה - הדבר יורגש גם אצלנו. להערכתו, "עם כל הכבוד ליפן, העיניים של הסוחרים נשואות לעבר סין - ההשפעה על השוק אצלנו תהיה גדולה יותר אם הבנק המרכזי הסיני יחליט לעשות צעד ולפתוח שוב את רצועת הניוד של היואן".

אתמול הצביע משה שלום בטורו הקבוע ב"גלובס" על הזדמנות קרובה ומעניינת בזוג המטבעות דולר-יין. במאמרו, כתב שלום: "גורם נוסף לשינוי אפשרי בתנועת זוג זה יכול לבוא דווקא מצד הממשל האמריקני. פעולותיו יכולות לגרום לזעזוע נוסף במערכת הפיננסית, ולעלייה משמעותית בדולר. היו תקופות שדבר זה חיזק מאוד את הזוג שאנו דנים בו. בסופו של דבר, אני מנסה להראות שניתן יהיה להסביר תנועה מעלה, גם כאשר האווירה תהיה אוהדת או עוינת כלפי לקיחת סיכונים".

[לאתר המט"ח]