קרב התמלוגים: תחנות הרדיו האזוריות מתאגדות נגד אקו"ם

ביקשו מהממונה על ההגבלים אישור לחבור יחד במו"מ ובמאבק המשפטי מול אקו"ם, שמתנהל סביב נושא גביית התמלוגים מהתחנות

תחנות הרדיו האזוריות נערכות למערכה משותפת נגד אקו"ם. ל"גלובס" נודע כי תחנות הרדיו האזוריות פנו במשותף לממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה לאפשר להם לחבור יחד במשא-ומתן ובמאבקים המשפטיים מול אקו"ם.

עוד נודע כי התייעצויות משפטיות בנושא זה התקיימו באחרונה בין הגורמים הרלוונטיים בתחנות.

לתחנות הרדיו האזוריות יש מערכת יחסים סבוכה וארוכת שנים מול הגוף שאמון על גביית התמלוגים מגופי השידור בעבור האמנים המבצעים את השירים המושמעים בהם ויוצריהם. לא אחת גופי השידור מוצאים את עצמם מתמודדים מול תביעות של אקו"ם, כשלרוב, בין אם במסגרת הדיון המשפטי או במסגרת הסדר פשרה, זכייניות הרדיו האזורי נאלצות לשלם מיליוני שקלים.

התביעה האחרונה הוגשה על-ידי אקו"ם נגד "רדיו ללא הפסקה" בסך של 2.6 מיליון שקל. על-פי התביעה, תחנות הרדיו של הקבוצה נמנעות מלהעביר לאקו"ם דו"חות שנתיים מאושרים ומאומתים של הכנסותיהן, לא משלמות מקדמות על חשבון תמלוגים רבעוניים, לא מעבירות תמלוגים שנתיים, ובניגוד להסכם מול האגודה - נמנעות ממסירת רשימות השמעת שירים בשידור.

הטענה העיקרית שמושמעת כלפי אקו"ם בקרב תחנות הרדיו היא כי היא מנהלת משא-ומתן שונה מול כל תחנה ותחנה, ולמעשה, על-פי טענה של גורמים בתעשייה, מנהלת בצורה כזו מחירון שונה של תמלוגים שנגבים מכל אחד מהגופים.

כך הולכים וגדלים התמלוגים, בשל תחרותיות מלאכותית שנוצרת בשוק, על רקע העובדה ש-16 תחנות הרדיו האזוריות לא יכולות לנהל דיונים כגוף אחד.

כעת מבקשות תחנות הרדיו לאפשר להן להגיע כחזית מאוחדת למשא-ומתן, להגיע להסדרי הפרשת תמלוגים שיהיו מקובלים על כל התחנות כאחד ולהוזיל מחירים.

לא ניתן היה להשיג את תגובת אקו"ם לידיעה.