טורקיה: לא ניתן לישראל לחקור את קפטן המרמרה

טורקיה הודיעה כי לא תאפשר את הדבר, וכי אם ישראל מעוניינת היא יכולה להיעזר בעדותו של הקפטן בפני הועדה הטורקית ■ הם לא שכחו לציין שהם עדיין מחכים להתנצלות

לחקור, עד שזה מגיע אלינו: בטורקיה העבירו בימים האחרונים מסר לישראל, לפיו הם דוחים את הבקשה של ועדת טירקל לשמוע את עדותו של קפטן ספינת ה"מרמרה" הטורקית, עליה התרחשו אירועי המשט האלימים ב-31 במאי השנה. גורמים בכירים במשרד החוץ באנקרה אישרו הבוקר כי בקשה רשמית ישראלית אכן הועברה, אולם נדחתה על הסף.

המסר שהועבר לירושלים בימים האחרונים, כפי שהוא מפורסם הבוקר בכלי התקשורת הטורקיים, הוא שסוגיית עדותו של קפטן הספינה "תיפתר בערוץ התקשורת ושיתוף הפעולה של משרדי המשפטים של שתי המדינות".

גורמים רשמיים אחרים ניסו "לרכך" את התגובה הטורקית לבקשה הישראלית, אך במספר עיתונים טורקיים דווח הבוקר כי "מסתמן שאנקרה נוטה לסרב לבקשה שהועברה מתל אביב, משום שוועדת הבדיקה הטורקית שהוקמה לחקור את אירועי המשט כבר הקשיבה לעדות של קפטן הספינה וכל אנשי הצוות שהיו עליה בזמן התקרית".

בטורקיה טוענים כי ועדת הבדיקה הממלכתית שהורה להקים ראש הממשלה רג'פ טאיפ ארדואן, ועליה דווח לראשונה באתר האינטרנט של חדשות 2, "כבר העבירה את הדוח המסכם שלה לאו"ם". על פי כלי תקשורת טורקיים, בדוח נכללו העדויות של הצוות הטורקי על ה"מרמרה", מתורגמות לאנגלית. "ישראל יכולה לגשת ולצפות בעדויות כפי שהן מופיעות בדוח הטורקי באו"ם", אומרים גורמים טורקיים.

באנקרה שבו להדגיש גם הבוקר, כי פרשת המשט עדיין לא תמה - משום שישראל עדיין לא התנצלה רשמית בגין התקרית, וגם לא העבירה פיצויים למשפחות הקורבנות על הספינה.

הקשר הטורקי - אירני

בתוך כך הודיעה היום אירן כי תתרום 25 מיליון דולרים למפלגת הצדק והפיתוח שבראשה עומד ראש הממשלה הנוכחי, רג'ב טאיפ ארדואן, לקראת הבחירות הבאות בטורקיה בעוד כשנה - כך מדווח עיתון ה"טלגרף" הבריטי.

הצעד האירני צפוי להעלות את מפלס הדאגה בישראל, מחשש שארדואן מתכוון לנטוש לחלוטין את המדיניות הקודמת של טורקיה ולאמץ מדיניות איסלאמית נוקשה.

"לפי פרטי המשא ומתן בין הצדדים שידועים כעת, התרומה האירנית תשמש את ארדואן בקמפיין שינהל עבור הבחירות שיערכו בשנה הבאה", טוענים גורמים במערב. התשלום הראשון יהיה של 12 מיליון דולרים, ו-13 המיליונים הנותרים יתקבלו בהמשך השנה.