אל תספידו את אובמה: סקר חיובי לדמוקרטים בארה"ב

סקר של ניו-יורק טיימס ו-CBS: הבוחרים בארה"ב סולדים מהדמוקרטים, אבל מהרפובליקנים הם סולדים הרבה יותר

סקר של "ניו יורק טיימס" ו-CBS, שהתפרסם אמש (ד'), מראה שהנבואות השחורות על תבוסה דמוקרטית קשה בבחירות לקונגרס בנובמבר אולי שחורות מדי. אחד מהנתונים המשמעותיים ביותר בסקר הוא, שאזרחי ארה"ב אמנם סולדים מהדמוקרטים, אבל מהרפובליקנים הם סולדים הרבה יותר.

ממצאי הסקר מעניקים תקווה לשתי המפלגות, אבל הם מעמידים בספק את ההערכה הכמעט אוניברסלית שנגזר על הדמוקרטים לאבד את השליטה לא רק בבית-הנבחרים אלא, קרוב לוודאי, גם בסנט. במילים אחרות: כל אלה שמקווים שברק אובמה יהיה ברווז מקרטע בבית הלבן וייתקשה לתפקד מול קונגרס עוין בשארית הקדנציה שלו אולי שוגים באשליות.

בעוד שהניסיון מלמד, שהמפלגה שאוחזת בבית הלבן ובשני בתי-המחוקקים מפסידה תמיד מושבים בבחירות הביניים לקונגרס, כלומר כתום שתי שנות הכהונה הראשונות של הנשיא, הממצאים בסקר החדש מראים שההפסדים הצפויים של הדמוקרטים לא יביאו בהכרח לאובדן שליטתם בשני הבתים. הם נהנים מרוב של 39 מושבים בבית-הנבחרים ועשרה בסנט.

הרפובליקנים יכולים לשאוב עידוד מנתונים שלפיהם מאופיין עתה ציבור המצביעים בשיעור הגבוה ביותר, מזה 20 שנה, של אנשים שסבורים שהגיע הזמן להחליף את הפוליטיקאים שמייצגים את מחוז הבחירות שלהם עצמם. נתון מעודד נוסף מבחינת הרפובליקנים: בציבור האמריקני שוררת עתה מורת רוח נרחבת מביצועי אובמה, במיוחד בתחום הכלכלה (45% תומכים באובמה, 47% מתנגדים). למרות שהנשיא אינו עומד עתה לבחירה, התסכול מביצועיו עלול לדחוף בוחרים לתמוך במחוקקים רפובליקניים.

מזווית אחרת: במידה ראויה לציון פתוחים עתה הבוחרים לשינוי, למרות שהם אינם בטוחים להיכן בדיוק רוצים הרפובליקנים להוביל אותם. רוב האמריקנים, לרבות שליש מאלה שבחרו באובמה, אומרים עתה שלנשיא אין תכנית ברורה לפתרון בעיות האומה וכיצד ליצור מקומות עבודה חדשים.

כמו ב-1994?

לעומת זאת, לידי הדמוקרטים משחקת העובדה שהם נתפסים כבעלי רעיונות טובים לפתרון בעיותיה של ארה"ב. באופן פרדוקסלי תומכים המצביעים בעקביות ביזמת אובמה לבטל את הטבות המיסוי לאזרחים העשירים ביותר, שנחקקו ע"י הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש. הרפובליקנים, לעומת זאת, תומכים בהמשך מתן ההטבות.

מנגד, התפיסה שהכלכלה אינה מצליחה להתאושש מכבידה מאוד על הדמוקרטים. 80% מהנשאלים העניקו ציון שלילי למצב הכלכלי ו-40% אמרו שהמצב הפיננסי של משפחתם גרוע יותר מזה שהיה לפני שנתיים.

לפי הערכת "ניו יורק טיימס", המצב עתה מזכיר את המצב ששרר בארה"ב ב-1994, לפני בחירות הביניים לקונגרס, שבהן השתלטו הרפובליקנים על שני בתי המחוקקים. יתר על כן, ב-1994 היאוש מהכלכלה לא היה גדול כפי שהוא היום. יותר ממחצית הנשאלים אז הגדירו את מצב הכלכלה כטוב, ובכל זאת הדמוקרטים איבדו את השליטה על שני הבתים. אבל על הרפובליקנים מכבידה עתה בעיה אחרת שאולי שוחקת את היתרון שמעניק להם המצב הכלכלי הירוד. העובדה שהמפלגה הרפובליקנית נסחפת ימינה במערבולת של התנועה הפוליטית הרדיקלית "מסיבת התה", הופכת אותה למוקצה מחמת מיאוס בעיני גוש הולך וגדל של בוחרים עצמאיים, שבדרך כלל מכריעים את תוצאות הבחירות.

כמעט מחצית מהבוחרים הרפובליקניים אומרים, שיש להם דעה חיובית על תנועת "מסיבת התה". אבל ל-30% מהבוחרים ללא השתייכות מפלגתית יש דעות שליליות על התנועה הזו, ורק ל-18% יש דעות חיוביות. כמעט מחצית מהנשאלים אמרו שלא גיבשו דעה על "מסיבת התה".

לכך יש להוסיף את העובדה, שהנצחונות שנחלה תנועת "מסיבת התה" בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית שלשום אולי הגדילו את רמת האדרנלין בגופם של תומכי התנועה, אך הם מקטינים במידה משמעותית את סיכוי המפלגה הרפובליקנית לזכות בבחירות הכלליות בנובמבר מול מועמדים דמוקרטיים. מועמדי "מסיבת התה" מחזיקים בדעות קיצוניות, לרבות תמיכה בביטול הדרגתי של מוסד הביטוח הלאומי או משרד החינוך, וחלקם אפילו מצדד בביטול החוקים למניעת אפלה גזענית מפני שהם פוגעים בזכותם של בעלי עסקים, נאמר מסעדות, לקבוע מי זכאי ליהנות משירותיהם.

דוגמה טובה לניצחון פירי כזה הוא בחירתה של כריסטין אודונל למועמדת המפלגה הרפובליקנית בבחירות לסנט מטעם מדינת דלאוור, שלשום. אודונל, שהתבטאה פעם שצריך לאסור על אוננות, ושמס הכנסה הטיל עיקול על ביתה מפני שלא שילמה מיסים, הביסה מועמד של הממסד הרפובליקני, שלפי כל הסקרים היה אמור לגבור על המועמד הדמוקרטי. אותם סקרים מראים, שאותו מועמד דמוקרטי יביס את אודונל. במלים אחרות: תנועת "מסיבת התה" נמצאת באגו-טריפ, אבל היא הופכת את המפלגה הרפובליקנית לישות רדיקלית, שמנפה מחוקקים מתונים ושמרחיקה מצביעים מהזרם המרכזי, הרוב בארה"ב.

להלך הרוח המשתפר במפלגה הדמוקרטית נתן אמש ביטוי סגן הנשיא, ג'ו ביידן, בראיון ב-MSNBC. הוא הכריז, שהוא משוכנע שהדמוקרטים יוסיפו לשלוט בשני בתי המחוקקים אחרי הבחירות בנובמבר.