צחי הנגבי יפיל את נתניהו

הקילוסין והשבח שהוגשו לבית המשפט יסללו את הדרך של הח"כ להפיל את ידידו משכבר

מדי פעם מואשם היועץ המשפטי לממשלה כי בהחלטותיו בענייני נבחרי ציבור הוא מתערב בהליך הדמוקרטי. יש המרחיקים לכת וטוענים כי היועץ אף "מפיל ממשלות" בישראל; כך, למשל, בהחלטתו של היועץ הקודם, מני מזוז, להעמיד לדין את ראש הממשלה באותה עת, אהוד אולמרט, החלטה שהובילה להתפטרותו של אולמרט.

גם היום (ה'), בהתבסס על עמדת הפרקליטות בנוגע לעונש שיוטל על ח"כ צחי הנגבי בגין הרשעתו בעדות שקר, היה מי שציין כי שוב פועלת התביעה הכללית להפלת ממשלה מכהנת. כיצד?

היועץ המשפטי, יהודה וינשטיין, החליט בעקבות דיונים ממושכים בפרקליטות לדרוש מבית המשפט לקבוע כי במעשיו של הנגבי יש קלון, ומאידך להימנע מלדרוש מאסר בפועל ולהסתפק במאסר על-תנאי בלבד.

ההחלטה הזו יוצרת לדעת התביעה איזון בין ההשלכות השונות של רכיבי הענישה: מצד אחד, קביעת הקלון תחייב את השעייתו של הנגבי באופן מיידי מחברותו בכנסת, וכשפסק הדין יהפוך סופי - את העברתו מכהונתו כחבר בכנסת הנוכחית. מצד שני, היעדר רכיב של מאסר בפועל ימנע את הרחקתו של הנגבי מהזירה הפוליטית למשך 7 שנים מתום ריצוי המאסר, כך שהוא יוכל לשוב ולכהן בכנסת הבאה אחרי הבחירות הקרובות.

אלא שעמדה זו של הפרקליטות - אם תתקבל על-ידי בית המשפט ותהפוך לגזר דינו של הנגבי - תיצור עבורו תמריץ לזרז ככל האפשר את סיום כהונתה של הכנסת הנוכחית והקדמת הבחירות לכנסת הבאה. הסיבה לכך - ככל שיוקדמו הבחירות הבאות, כך יקטן פרק הזמן שבו הנגבי יושב על ספסל המחליפים, מחוץ למגרש הפוליטי, והוא יוכל לשוב ולהיכנס למשחק.

תלוי בערעור

הנגבי תואר על-ידי כל הפוליטיקאים ששיגרו לבית המשפט מכתבים למענו כאדם מרכזי בפוליטיקה, המקובל על כל גזרות הקשת הפוליטית בכנסת. כעת הנגבי יהיה נתון תחת מוטיבציה טבועה להפיל את הממשלה, לפרק את הקואליציה ולהקדים את הבחירות.

זו המשמעות של עמדתה העונשית של הפרקליטות. יש שיראו בכך דרך עקיפה מצד רשויות התביעה לערער את יציבות הקואליציה ולהשפיע על הזירה הפוליטית.

עם זאת, יש לציין כי כל עוד הערעור, שעל הכוונה להגישו הכריזה היום הפרקליטות בבית המשפט, אינו מגיע לסיומו - עדיין לא נכנסת לתוקף הקביעה שהנגבי מורחק מהכנסת הנוכחית.

אורך חייה של הממשלה ייקבע אפוא בהתאם לזריזות שבה ידון בית המשפט המחוזי בערעור. עקרון הפרדת הרשויות, כך נראה, נשכח ואיננו.