אלי ישי: איך הוא מקבל את ההחלטות שמסעירות את המדינה?

קווים לדמותו של שר הפנים, יו"ר ש"ס וסגן ראש הממשלה: היועצים, המקורבים, היריבים - וכל הסכסוכים המתוקשרים

אחד הדברים שיו"ר ש"ס, סגן ראש הממשלה ושר הפנים אלי ישי הכי אוהב זה סיורי שטח. לא שהוא מתנזר מפגישות או מארוחות טובות, אבל החיבור לאנשים בקניון, ברחוב, או בשוק המקומי, תורמים לו בהליך החשיבה לקראת קבלת החלטות.

בסיורים שהוא מקפיד לערוך הוא מקשיב לכל מי שיש לו מה לומר, לכל רעיון, לכל דעה. הוא מתייעץ עם כולם, על הכול. גם עם מומחים, מקורבים, בכירים, זוטרים. ישי יודע איך לתת לכולם את התחושה שנתנו לו את עצת מיליון הדולר, אבל את ההחלטות האמיתיות הוא מקבל בפורום מצומצם, לעתים לבד.

רק אדם אחד יכול לקבל החלטה במקומו: הרב עובדיה יוסף. כשישי מתייעץ עם מנהיגה הרוחני של ש"ס, הוא רואה עצמו משוחרר ממחשבה. אין סיכוי שיערער על דבריו, גם אם זה בניגוד לדעת הקהל, ויהווה פגיעה קשה ברייטינג. כך למשל באחרונה, בסערה שפרצה סביב המעבר המוקדם לשעון החורף ובסוגיית גירוש ילדי העובדים הזרים, מאבקים שהיה לו חלק גדול בהם ושחטף עליהם מנה גדושה של ביקורת ציבורית, נשען ישי על גבו של הרב, והלך עד הסוף.

ישי הוא פוליטיקאי משופשף, שצריך לשמור על מנהיגותו בראשות ש"ס. מס' 2 בתנועה, אריאל אטיאס, אמנם אינו קורא בפומבי תיגר על מנהיגותו של ישי, אבל מקפיד לעקוץ אותו מדי פעם. לאחרונה דווקא שיתפו השניים פעולה בכמה נושאים.

החשש העיקרי הוא מפני שובו של אריה דרעי לזירה. על פי הסברה, ישי הוביל לפיצוץ המשא ומתן עם לבני על הקמת ממשלה רק מחשש שאם תוקם ממשלה חדשה והבחירות הכלליות יהיו במועדן ב-2010, מעמדו כיו''ר המפלגה יהיה בסכנה, והוא יאבד אותו לטובת דרעי. סקר שפורסם לאחרונה קבע כי אילו היה דרעי מתמודד במפלגה משלו מול ש"ס, התוצאה היתה כמעט שוויון: דרעי היה גורף שבעה מנדטים, מול שמונה של ש"ס.

לישי ולאשתו ציפי יש שבעה ילדים: הקטן בן 5, הגדול בן 24, וגם שני נכדים. שר הפנים שומר בקנאות על מקומה של המשפחה בחייו. לא פעם ניתן לראות בלוח הזמנים שלו שעה המוקדשת לאחד מילדיו, שמוכנים ללכת לרופא השיניים אך ורק עם אבא. מטופליו האחרים של רופא השיניים כבר התרגל לראות את השר יושב יחד איתם בתור.

יועצים חיצוניים

יהודה אבידן

ממוקדי הכוח העיקריים בש"ס, ששימש בעבר יד ימינו של אריה דרעי, והעביר את נאמנותו לאלי ישי. אבידן עוסק בייעוץ אסטרטגי ולובינג, בשיתוף עם משרד גורן-עמיר, ומייעץ לישי בכל הנוגע לחקיקה. הוא הוביל את המאבק נגד הטלת מע"מ על פירות וירקות.

נורית דאבוש

יו"ר מועצת הרשות השנייה לשעבר והשר ישי מכירים למעלה מ-15 שנה, מימי כהונתו כשר העבודה והרווחה. ישי מעריך אותה, רואה בה יועצת נאמנה והיא מאמינה מאוד במנהיגותו. יו"ר ש"ס נוהג לבקש את עצתה של דאבוש בעיקר בענייני אסטרטגיה.

עו"ד דוד גלס

ח"כ לשעבר מהמפד"ל שפרש מהתנועה, עבר לעבודה ומאוחר יותר התקרב לש"ס. מונה על ידי ישי לחבר בצוות המו"מ הקואליציוני של ש"ס. גלס, יונה פוליטית, חבר מועצת יוזמת ז'נבה ומטיף לנסיגה מהשטחים, אולם ישי מעריך אותו ונוהג להתייעץ עמו.

פרופ' יוחנן שטסמן

ישי נוהג להיפגש לעתים עם מנכ"ל הביטוח הלאומי לשעבר, כדי לקבל ממנו דגשים ומטרות בתחומי הכלכלה והרווחה, ובבחירות 2006 אף הציע לו להתמודד על מקום ברשימת המפלגה לכנסת. שטסמן מקורב לרב עובדיה יוסף ומשמש רופאו הפרטי.

מיכאל אבושדיד

יהודי חרדי, איש עסקים בתחום הנדל"ן, שמחלק את זמנו בין צרפת לישראל ומנהל קמפיינים פוליטיים בצרפת. אבושדיד הוא מיועציו הקרובים ביותר של ישי ובבחירות 2006 שימש יועץ חיצוני עבור ש"ס - ללא תמורה. גם משפחות ישי ואבושדיד נחשבות קרובות.

יריבים

אריאל אטיאס

שר הבינוי והשיכון הצעיר (39), מספר 2 בש"ס, נחשב לכוכב עולה במפלגה. עלייתו המטאורית טמונה בקרבתו לרב עובדיה יוסף, וכן לבנו, הרב משה יוסף ולרעייתו יהודית יוסף. אטיאס ורעייתו ירשו את מקומם של אלי וציפי ישי והפכו למקורביהם של בני הזוג יוסף.

אריה דרעי

במערכת הפוליטית סבורים כי כל עוד דרעי, יו"ר ש"ס לשעבר, עושה קולות של חזרה לחיים הפוליטיים, הקואליציה של נתניהו בטוחה. הדבר האחרון שאלי ישי צריך זו השתלטות של יריבו על המפלגה או על מצביעיה במקרה של בחירות חדשות, והוא יימנע מהן בכל מחיר.

רותם אילן

ממייסדות הארגון "ילדים ישראלים" הפועל נגד גירוש ילדי העובדים הזרים, ומהפעילות הבולטות בו. בראיון לערוץ הכנסת אמרה לאחרונה אילן: "אותו שר שתומך בגירוש העובדים הזרים זה אותו שר שנתן הכי הרבה אשרות עבודה אי פעם לעובדים זרים להגיע לכאן".

שמעון אקהויז

יזם היי-טק ותיק מוביל. יצא לאחרונה במאבק פומבי נגד המעבר לשעון החורף בשלב מוקדם כל כך, וכתב עצומה שעליה חתמו מאות אלפי תומכים, מה שאילץ בסופו של דבר את ישי להודיע כי ישקול לשנות את המצב בשנה הבאה.

מקורבים פוליטיים

ח"כ אברהם מיכאלי

החלטתו של ישי למנות את ח"כ אברהם מיכאלי ליו"ר סיעת ש"ס, מעידה על ההערכה שהוא רוחש לו. טרם נבחר לכנסת ניהל מיכאלי משרד עו"ד פרטי המתמחה בתחום האזרחי. ישי נוהג להתייעץ עמו ברמה המשפטית, ובנושאי הגיור וברית הזוגיות.

יעקב מרגי

שר הדתות נחשב לאחד האנשים הקרובים לישי. בתחילת דרכו שימש מרגי יו"ר המועצה הדתית בבאר שבע, אך עם כניסתו לכנסת, התחזק הקשר עם ישי, שמינה אותו אחר כך לשר הדתות.

סכסוכים מתוקשרים

גבי גזית

מגיש הרדיו המשדר ב"רדיו ללא הפסקה" טען בשידור כי ישי הוא "השר הגזען ביותר בממשלה" והוסיף "אני מתכבד להציע 2,000 דולר לאלי ישי אם יסכים לעזוב אותנו". בתגובה ביקש ישי מהרשות השנייה להוריד את תוכניתו של גזית משידור. התוכנית עדיין משודרת.

רון קופמן

עיתונאי ערוץ הספורט התנצל השבוע בשידור על דברים שאמר נגד ישי ב"יציע העיתונות": "חולירע, חתיכת פרימיטיב... בגלל אנשים כמוך אנחנו עם שנוא". בעקבות הדברים שלח יועץ התקשורת של ישי תלונה למועצת העיתונות.

צוות הלשכה

דוד שטרית

ראש המטה. את דרכו עם ישי החל שטרית לפני עשר שנים: הוא התחיל כנהג, הפך לעוזר אישי והיום משמש ראש מטה השר. שטרית, שנחשב לאחד האנשים החזקים בש"ס, מטפל עבור ישי בכל הנושאים הפוליטיים של המפלגה, וממונה על הפעילות של השר מול ראשי רשויות ומול נציגי ש"ס. במקביל, לומד שטרית לתואר במשפטים. בבחירות האחרונות התמודד ברשימת ש"ס לכנסת. בש"ס מעריכים כי יהיה חלק מדור ההמשך של המפלגה.

שלומי לוי

לוי הוא העוזר האישי של אלי ישי, וידו הארוכה של השר. לוי מלווה את ישי כעשר שנים: בתחילת הדרך שימש כנהגו האישי, ובהמשך הפך לעוזר האישי הצמוד. הקשר בין השניים קרוב. לוי הוא זה שיושב ברכב השרד עם השר ועד לשיחות ולמהלכים החשובים ביותר. יש לו "שעות אלי ישי" יותר מלכל אדם אחר. נחשב לאדם מסור לתפקיד ולישי. ידוע כמי שפותר בעיות ומצוקות אישיות של אנשים בשמו של השר.

רועי לחמנוביץ'

יועץ התקשורת של ישי ודוברה של סיעת ש"ס. מייעץ לשר גם בנושאים פוליטיים. לחמנוביץ' מלווה את השר למעלה משש שנים, מימיו באופוזיציה, דרך משרד התמ"ת, ועד לכהונתו כשר הפנים כיום. במקביל, שוקד על דוקטורט במדע המדינה ומשמש מרצה לתקשורת. נחשב לאחד הדוברים האמינים בזירה הפוליטית.

הרעיה

ציפי ישי

אף שציפי ישי משמשת יו"ר מטה הנשים של ש"ס, היא אינה מתערבת בעניינים פוליטיים. עם זאת, היא נחשבת משמעותית מאוד בתהליך קבלת ההחלטות של בעלה: כשהוא צריך דעה נוספת, כזו שחפה מכל אינטרס - הוא מתייעץ איתה. "ציפי היא המצפון שלו", נוהגים לומר ש"ס.

ישי שומרת בקנאות על פרטיותה, אם כי בקהילה החרדית היא מוכרת היטב בזכות הפעילות הפילנתרופית שלה: היא הקימה את ארגון הצדקה "תפארת חן" שבין היתר מלווה ותומך כלכלית בכלות חסרות אמצעים לקראת החתונה. נוסף לכך עומדת ישי בראש רשת חינוך משל עצמה.

השניים, אגב, הכירו ב-1982 בשידוך. הוא היה בן 20, בשנתו האחרונה לשירות הצבאי כמש"ק דת ביחידת תובלה, והיא בת 18, בוגרת תיכון.

המורה הרוחני

הרב עובדיה יוסף

מנהיגה הרוחני של ש"ס הוא בבחינת אורים ותומים לאלי ישי. יו"ר ש"ס מקפיד להתפלל עמו בכל בוקר ומתייעץ איתו בכל נושא. ישי לעולם לא יערער על תשובותיו. בצעירותו, נהגו ישי והרב עובדיה יוסף לעשות יחד הליכות בגן הוורדים בירושלים. בשנה שעברה, כשאושפז הרב בבית החולים, היה זה ישי שדאג לו באופן אישי למניין.