משלמים ביוקר: ת"א במקום ה-25 בדירוג הערים היקרות בעולם

עדכון של UBS למחקר שבוצע בשנת 2009, בעקבות השינויים בשערי החליפין, קובע: ישראל יקרה יותר משיקאגו, בריסל, ברצלונה, מיאמי וערים רבות אחרות

אם גם אתם מרגישים שיותר ויותר מהמשכורת שלכם "נשרפת" במהירות, יש לזה עכשיו גם גיבוי בשטח: יחידת המחקר של UBS פירסמה בסוף השבוע שעבר עדכון למחקר שערכה בשנת 2009 בנושא מחירים ושכר בערים המרכזיות בעולם.

המחקר מדרג את הערים השונות על פי רמות המחירים בהן וכן את רמת השכר בהן ביחס לערים אחרות. המחקר עודכן לאחרונה על רקע השינויים החדים בשערי החליפין בעולם, שלהם השפעה רבה על רמות המחירים בקנה מידה השוואתי בין הערים השונות. לצורך השוואה נקבע כי רמות השכר ועלויות המחיה בניו יורק מהוות את רף 100 האחוזים ויתר הערים מדורגות בהתאם.

העיר היקר ביותר בעולם היא אוסלו - רמות המחירים בה (ללא עלויות שכר דירה) גבוהות בכ-20% מאלה בניו יורק. אחריה ממוקמת ציריך ובמקום השלישי ניצבת ז'נבה. הנציגה הלא אירופית הראשונה בדירוג היא טוקיו במקום הרביעי. עם זאת, בחישוב הכולל את עלויות שכר הדירה ניצבת עדיין ניו יורק בראש.

יש לציין כי הכוכבות האירופיות הניצבות בראש הטבלה גם "מפצות" את תושביהן ברמות השכר היפות ביותר: השכר בציריך, קופנהגן וז'נבה גבוה בכ-20% מזה שבניו יורק ואילו באוסלו התלוש גבוה בכ-2% מאשר בארה"ב.

ומה עם תל אביב? העיר הלבנה מטפסת מהמקום ה-33 בדירוג של שנת 2009 למקום ה-25 בדירוג הנוכחי, זאת בעקבות ההתחזקות בערכו של השקל. רמת המחירים בישראל ללא מרכיב שכר הדירה מהווה 82.6% מרמת המחירים בניו יורק, בעוד בחישוב הכולל את מרכיב שכר הדירה, למרבה ההפתעה ת"א דווקא ניצבת במקום נמוך יותר ומציגה עלויות מחיה בשיעור של 62.7% ביחס לניו יורק - עובדה הנוגדת את הציפיה המוקדמת לאור מחירי הנדל"ן הגבוהים. עם זאת, מבהירים ב-UBS כי בשלב זה מבוססים הנתונים על מידע שנאסף בשנת 2009 על ידי כלכלני הבנק והשינויים שנעשו לצורך העדכון הנוכחי נובעים משערי מטבע ומאירועי קיצון בלבד. נתונים חדשים, מסבירים שם, ייאספו רק בשנת 2012 לקראת פירסום מחקר נוסף.

מיקומה היחסי החדש של תל אביב מצביע על כך שהמחיה בתל אביב יקרה יותר מאוקלנד שבניו זילנד, משיקאגו ומיאמי שבארה"ב וכן מערים אירופיות רבות בהן בריסל, ברצלונה, מדריד, אמסטרדם, ליון ועוד. המחיה בישראל יקרה גם יותר מאשר בריו דה ז'נירו ובהונג קונג.

עם זאת, החיים בת"א זולים יותר מאשר ברומא, בפרקנפורט, במינכן, באיסטנבול, פריס, סידני, לונדון, סינגפור, טורונטו, סאו פאולו, דובאי, וינה וערים נוספות - בהן גם כמובן לוס אנג'לס וניו יורק.

בכל הנוגע לרמות השכר ממוקמת ישראל במקום ה-33 כיום, שיפור של 2 מקומות לעומת המקום ה-35 שתפס התלוש הישראלי הממוצע בשנת 2009 עת פורסם המחקר המקורי. השכר הישראלי הממוצע עומד היום על סכום השווה ערך ל-43.7% מהשכר הממוצע בניו יורק - כך על פי HBS.

מבחינת כוח קניה, דירוג המשלב ומשקלל את רמות השכר ורמות המחירים, מצויה ישראל במקום ה-34 כאשר את הפיסגה תופסת ציריך שתושביה נהנים מכוח הקנייה הגדול ביותר. אחריה, על פי סדר, סידני שבאוסטרליה ומיאמי שבארה"ב. במקום הרביעי ניצבת לוס אנג'לס ובמקום החמישי - לוקמסבורג. ניו יורק ניצבת במקום השמיני והמכובד.