רכטר לרצאבי: "כבוד המנכ"ל, שק לי בתחת... אתה מעצבן אותי"

קואופרטיב דן לביהמ"ש: "קיים יותר מחשש כי קרדן מתכוונת להשתלט על זכיינית אוויס" ■ ‏‎‎קרדן: "הטענה משוללת כל יסוד"

‎‎מאבק השליטה בחברת דן רכב עולה מדרגה: "קיים יותר מחשש כי קרדן מתכוונת להשתלט על זכיינית אוויס, דן רכב, על מנת שתוכל בין היתר לקדם באוויס ללא הפרעה עסקאות בעלי עניין, ולהכניס לכיסה סכומי-עתק באמצעות יוניברסל מוטורס ישראל שהיא בעלת השליטה בה. זו התורה כולה". - כך עולה ‏ממסמך שהגיש היום (א') קואופרטיב דן, המחלק עם קרדן את השליטה בחברת אמד, לבית המשפט המחוזי.

השופט אברהם יעקב ידון מחר (ב') בהתנגדות קואופרטיב דן ל"בקשה דחופה למתן צווי מניעה זמניים" שהגישה קרדן, ושתכליתם, לטענת הקואופרטיב, לשנות את המצב הקיים זה שנים ולהפר הסכמים השומרים על שוויון ניהולי בין דן לקרדן, וכמו כן להעביר את השליטה האפקטיבית בחברת אוויס לידי קרדן.

‏אמד היא חברה פרטית השולטת בדן רכב הבורסאית, זכיינית אוויס בישראל ובאוקראינה, המחזיקה גם במספר נכסי נדל"ן, שהבולטים בהם הם מגרש חניה בבת-ים, חניון דן שבשיכון דן בצפון תל-אביב ומגרש חניה ליד הצטלבות הרחובות ארלוזורוב ודיזנגוף בתל-אביב. הזיכיון לאוויס ניתן לדן רכב עד סוף שנת 2011, עם אופציה להארכה ב-5 שנים.

קרדן מחזיקה ב-50% מהמניות באמד, הפנסיונרים של דן ב-27%, והקואופרטיב עצמו מחזיק ב-23% ממניותיה. קרדן טענה כי הנהלת דן רכב דואגת לקואופרטיב ופועלת לפי שיקולים זרים, וכך פוגעת לכאורה באינטרסים של הפנסיונרים של דן.

‏במקביל להאשמות של קרדן על התנהלות קואופרטיב דן בסכסוך בין החברות, פנתה הנהלת הקואופרטיב לרשות ניירות ערך, בבקשה לבדוק את כשרות הפעולות שביצעה קרדן בדן רכב בתאריכים 18-22 באוקטובר.

‏בתאריכים אלה ביצעה קרדן רכישות גדולות של מניות דן רכב, עד שהגיעה להחזקה ישירה של 14% ממניות החברה, והפכה לבעלת המניות השנייה בגודלה (לאחר אמד עצמה). בקואופרטיב דן טוענים כי בקרדן ביקשו באמצעות החזקה זו, ועל-ידי נטרול כוח ההצבעה של אמד באסיפת בעלי המניות של דן רכב, להשתלט על דירקטוריון החברה.

‏‎‎‏"מחטף בריוני"

‏‎‎קרדן נכנסה להשקעה בדן רכב לפני כ-5 שנים, כשרכשה ביחד עם משפחת אביב 50% מהחברה תמורת 75 מיליון דולר. לאחרונה סירבה קרדן להצעה של קואופרטיב דן לרכוש את חלקה באמד בתמורה ל-75 מיליון דולר.

יו"ר קואופרטיב דן, מיכה נגר, והמנכ"ל שמואל רפאלי, הם שמובילים את המאבק מטעם דן. בקואופרטיב טוענים כי הניסיון של קרדן להשתלט על דירקטוריון דן רכב "כי אחרת ייגרם לה נזק בלתי הפיך" הוא עורבא פרח, ולכל היותר "מסביר את התסכול העמוק שלה ביחס לכך שהמזימה לא צלחה, וסוכלה".‏‏

אמד הוקמה על-ידי קואופרטיב דן בשנות ה-60 ושימשה כחברת הנכסים שלו.‏ בישיבת הדירקטוריון האחרונה הסביר איתן רכטר כי איבד את אמונו ב-3 הדירקטורים של דן המכהנים בדן רכב מטעם אמד, ולפיכך אין בכוונתו לאשר את המשך כהונתם בדירקטוריון החברה הציבורית.

"כבוד המנכ"ל, שק לי בתחת... אתה מתחיל לעצבן אותי", אמר רכטר לאהוד רצאבי, מנכ"ל אמד.

‏מניית דן רכב זינקה ב-25% מתחילת השנה, למחיר המשקף לחברה שווי שוק של 461 מיליון שקל. את המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה עם צמיחה של 3.4% בהכנסות ל-814 מיליון שקל, ובשורה התחתונה רשמה רווח של 40 מיליון שקל, שיפור של 67%.‏‏

‏הפעולות של קרדן הן בגדר "מחטף בריוני", טוענים עורכי הדין עופר צור, כפיר ידגר ועופר פליישר, המייצגים את קואופרטיב דן. "איתן רכטר חתם לאחרונה על הדו"חות הכספיים של חברת אמד ללא שהוסמך לכך... הבקשה כאן לצו מניעה היא אפוא בגדר זעקת הקוזאק הנגזל", נכתב בפנייה לבית המשפט.

"קרדן רקמה מזימה להשתלט על אוויס, ביצעה כל שביכולתה על מנת להשלימה, ומשנבצר ממנה הדבר, הגישה בקשה זו לסעדים זמניים, שבה היא מתיימרת (מתחסדת) להציג עצמה כלוחמת ללא חת לכיבוד הדין וההסכמים, על מנת שבית המשפט יוציא עבורה את הערמונים מהאש, ויאפשר לה בכל זאת להשתלט על אוויס - ובהמשך גם על חברת אמד".

‏‎‎‏"אין לנו כל כוונת להשתלט"

‏‎‎מקרדן נמסר היום בתגובה כי "הטענה שלפיה קרדן מעוניינת להשתלט על אוויס על מנת לקדם עסקאות עם ‏UMI‏ משוללת כל יסוד. ראשית, אין לקרדן כל כוונה להשתלט על אוויס, והדברים כבר נאמרו ונכתבו בהרחבה.

‏"שנית, עסקאות בהיקפים גדולים של אוויס עם יוניברסל מוטורס הן עסקאות המחייבות אישורים מיוחדים של ועדת הביקורת, הדירקטוריון והאסיפה הכללית של אוויס ברוב מיוחד, וקרדן פעלה ותפעל תמיד על-פי דין, ומעולם לא ביצעה ולא תבצע עסקאות בעלי עניין באיזו מבין החברות המוחזקות על ידיה, מבלי לקבל את כל האישורים הדרושים לכך על-פי דין.

‏"הדו"חות שעליהם חתם מר רכטר אושרו כדין בדירקטוריון אמד, וכאשר חתם עליהם פעל כדין, על בסיס עצת יועצים משפטיים". ‏‎‎‏