טיבי וביבי נגד אביגדור ליברמן

אפשר להבין את חשש הח"כ הערבי מפני חילופי שטחים אבל ממה חושש ראש הממשלה?

אביגדור ליברמן חזר אתמול (א') אל הצעתו לחילופי שטחים עם הפלשתינים. לפי ההצעה יועברו ישובים ערביים הסמוכים לגבול אל ריבונות פלשתינית, ושטחי ההתנחלויות מתנחלים יהיו בריבונות ישראלית. על דבר אחד לא יכול להיות ויכוח: יישום ההצעה יהפוך את האוכלוסיות בשתי המדינות לליותר הומוגניות. הרבה יותר בריא שכמה שיותר פלשתינים יהיו בריבונות פלשתינית, ויהודים בריבונות ישראל, נדמה לי שזו אקסיומה שאינה זקוקה להוכחה.

אז אם אחמד טיבי מתנגד להצעת ליברמן - זה ברור. רבים מערביי ישראל, לא כולם, רואים את ישיבתם אצלנו כחלק מהמאבק לביטול ישראל כמדינה יהודית. המטרה שלהם היא "מדינת כל אזרחיה", שמהר מאד רוב אזרחיה יהיו פלשתינים. אם יסכימו לעבור לריבונות פלשתינית הם פוגעים במאבק ההשתלטות על ישראל. כלומר, לא בגלל אהבת ישראל רוצים טיבי ודומיו להיות בריבונותנו, אלא בגלל השנאה אליה כמדינה יהודית.

אבל למה ישראלים מתנגדים להצעה של ליברמן? - חלקם, כמובן, בגלל שזה ליברמן שכל הצעה שלו פסולה בעיניהם, עוד לפני שבדקו אותה. אבל למה הממשלה - הימנית!! - אינה תומכת ברעיון? מדוע אינה נענית להצעת שר החוץ שלה לצרף את עמדתו למשא ומתן עם הרשות הפלשתינית?

זכות השיבה אותה דורשים הפלשתינים היא בוודאי הצעה יותר קיצונית מחילופי שטחים, כי משמעותה היא חיסול מדינת ישראל כמדינה יהודית, ואולי כמדינה בכלל. חילופי שטחים, לעומת זאת, לא מחסלים דבר -חוץ מאשר את התקווה הפלשתינית לחיסול יהדותה של ישראל?

אולי העולם כן יקבל?

אנחנו שרויים עתה במשא ומתן בו נדונים עמדות הצדדים. אם יהיה הסכם, רבות מעמדות אלה יידחו, על חלקן תהיה פשרה. הפלשתינים מעלים הצעות שברור שישראל אינה יכולה להסכים להן. למה הצעת ליברמן אינה ראויה להיות גם היא נוכחת במשא ומתן? ממה הממשלה (הימנית!) חוששת? מתגובת העולם? הרי ההצעה אינה מדברת על עקירת הפלשתינים מבתיהם, אלא רק העברתם לריבונות הפלשתינית. למרות זאת, ייתכן שתהיה התנגדות בעולם, כולו או בחלקו, להצעת ליברמן.

אז מה? יש התנגדות לרבות מהעמדות שלנו, וגם של הפלשתינים. מצד שני - אולי לא? אולי העולם, ובעיקר ארה"ב, יבינו את הגיונה של ההצעה? אולי אפילו יראו בה פתרון בכלל לא רע? אולי אנשים בעולם יתקשו להבין מדוע הפלשתינאים של ישראל, התומכים בהקמת מדינה פלשתינית, מסרבים להיות חלק ממנה?

אולי ייראה להם מוזר מדוע הפלשתינים הישראלים, שכל כך מתלוננים על קיפוחם פה, מעדיפים את האזרחות שלה על פני אזרחות של בני עמם? בכל מקרה, העלאת ההצעה תחייב את פלשתינאי ישראל לתת תשובה לתמיהות אלה, ויהיה עליהם למצוא תשובות משכנעות יותר מאשר כינויו של ליברמן כפשיסט. וזה לא יהיה להם קל, מכיוון שאת האמת על דבקותם באזרחות הישראלית הם הרי לא יכולים לומר.