על רקע השיחות: הפלסטינים מבקשים מישראל תדרים בסלולר

טוענת כי חברות הסלולר הפלסטיניות לא מסוגלות להתחרות מול החברות הישראליות

לקראת כנס ITU (ארגון הטלקום העולמי) שייערך במקסיקו בחודש הבא, העבירה הרשות הפלסטינית באמצעות שר התקשורת שלה, משהור אבו דקה, שורה של דרישות למשרד התקשורת שאותן היא מתכוונת להעלות במסגרת הכנס. מדובר בשורה של בקשות שנסחבות כבר שנים במשרד באצטלה הקשורה לביטחון, ושמונעת קיום התחייבויות לרשות שישראל לקחה על עצמה. ל"גלובס" נודע כי הרשות הפלסטינית העלתה מחדש את הבקשות לקראת השיחות בין הרשות לישראל.

בין הסוגיות המרכזיות נמצאת סוגיית התדרים שהפלסטינים מבקשים במשך שנים. מדובר על תדרים בתחום ה-900 מגה הרץ שנחוצים למפעילות הסלולר ברשות, ושחסרונם מונע מהן לספק שירות בצורה אפקטיבית וכן להתחרות לא רק ביניהן (ישנן שתי רשתות ברשות, ג'אוול וואטניה), אלא גם מול החברות הישראליות שפועלות בשטחי הרשות ללא הגבלה ומציעות שירותי פריסה וכיסוי טובים בשיעור ניכר ממה שמציעות חברות הסלולר הפלסטיניות.

לאחרונה הועלתה האפשרות כי הפלסטינים יחזירו את התדרים שיש להם בתחום ה-900 מגה הרץ ויקבלו במקומם תדרים בתחום ה-1,800 מגה הרץ. בדיקה מול חברות הסלולר ברשות העלתה שהדבר לא אפשרי מבחינתן בשל העלויות הגבוהות הכרוכות בהסבת הרשתות שלהן לתדרים החדשים. לפיכך, הבעיה נותרה לא פתורה וישראל מתקשה להקצות תדרים נוספים בטענה של סיבות ביטחוניות.

מתווכחים על הדואר

עוד העלו הפלסטינים בעיות קשות בכל הקשור להכנסת מכשור אלקטרוני שנועד להתמודד עם תופעת הרדיו הפירטי. ברשות ישנן תחנות רדיו פירטיות רבות וקיים קושי לעקוב אחריהם. הרשות טוענת שקיבלה מכשור לטיפול בסוגיה, אך ישראל לא מאפשרת לה להכניסו לרשות, שוב - מסיבות ביטחוניות. לטענת הפלסטינים, תחנות אלה מפריעות לא רק להם אלא גם לישראל.

בנוסף, קיים ויכוח בעניין הדואר שמוכנס לשטחים. בין ישראל והרשות קיים סיכום לפיו הדואר שמגיע לשטחים נכנס דרך ירדן. קודם הוא מועבר לרשות במעברי הגבול, לאחר מכן לבדיקה ביטחונית, ולבסוף מוחזר לאנשי הדואר ברשות.

בישראל החליטו שהדואר לא יימסר לרשות במעבר הגבול, כי אם יעבור קודם לבדיקה ביטחונית מבלי שהרשות תקבלו קודם. הפלסטינים טוענים שישראל לא מוכנה להחזיר את המצב כך שמעבר הדואר יתנהל לפי הסיכום, ומתכוונים לבקש את התערבות ארגון ה-ITU, הכפוף לאו"ם, לטפל בסוגיות אלה ובאחרות. משרד התקשורת כינס היום דיון כדי לדון בטענות הפלסטיניות וכיצד להשיב להן בכנס במקסיקו.