ברק שולח מסר לאיראן: "יש לנו מספיק פצצות חודרות בונקרים"

בראיון בארה"ב טען ברק כי יש "להתייחס ברצינות להתקדמות הנחושה של איראן להשגת נשק גרעיני" ■ פרס כינה בנאומו באו"ם את אחמדיניג'ד "הצהרה מהלכת נגד מגילת האו"ם"

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר אמש (ב') בארה"ב, כי "לישראל יש מספיק פצצות מפצחות בונקרים". הדברים נאמרו בתשובה על שאלה לגבי נכונות ממשל אובמה למכור לישראל פצצות שמסוגלות להשמיד מבנים מבוצרים עמוק באדמה, על רקע המאמצים הנמשכים של איראן לפתח נשק גרעיני.

בראיון בערוץ החדשות פוקס-ניוז, שרובו הוקדש לסוגיית ההתחמשות הגרעינית של איראן, נמנע ברק מתשובה ישירה על השאלה האם ארה"ב מסכימה למכור עתה לישראל פצצות מפצחות בונקרים, אך אמר: "יש לנו פצצות כאלה במאגרי המשק שלנו מזה זמן רב. יש לנו סוגים שונים של תחמושות אמריקניות, לרבות תחמושות מונחות מרחוק, וכן כמויות עצומות של תחמושות וחלפים שמאופסנים במחסני חירום אמריקניים בישראל".

שר הביטחון הוסיף: "אינני חושב שאנו צריכים להיבהל עתה מהצהרות נשיא איראן, אחמדינג'אד, אך, עם זאת, אנו צריכים להתייחס ברצינות להתקדמות הנחושה של איראן להשגת נשק גרעיני".

ברק אומר, כי ייתכן שהסנקציות שמוטלות עתה על איראן לא יעשו את מלאכתן ואנו צריכים לבחון מה ניתן להיעשות מעבר לזה. לא רק לישראל נשקפת סכנה אלא גם לעולם כולו.

"אינני חושב שהסנקציות יעזרו, אך עדיין מוקדם לצקת תוכן לצעדים אחרים", אמר ברק. "אבל, עם זאת, לא צריך להוריד שום אופציה מהשולחן ואנו ממליצים על כך לידידנו. נראה לי שיותר ויותר גורמים בעולם מקבלים זאת ואנו נוהגים כך בעצמנו".

בתשובה על שאלה מתי תצליח איראן לייצר פצצה גרעינית, אמר שר הביטחון: "מבחינה טכנית, האיראנים יכולים להשיג נשק גרעיני בתוך שנה וחצי, שנתיים, אם הם יחליטו להפר את כל הכללים, אולי קצת יותר, אך מעבר לנקודה מסוימת בזמן הם ייעשו חסינים מפני פעולה צבאית, בין אם הם יצליחו לייצר נשק גרעיני עד אז ובין אם לאו, בגלל הכפילויות המובנות במערכות שלהם: יותר מדי מנהרות חפורות עמוק, יותר מדי מערכות הגנה, יותר מדי מרכזי פעילות (גרעינית)".

אולי ברמז לחוסר ההתלהבות המופגן של ממשל אובמה מנקיטת פעולה צבאית נגד איראן, אמר ברק, כי ההיסטוריה היא שתשפוט את הממשל הנוכחי אם איראן אכן תצליח לפתח נשק גרעיני בתקופתו.

אובמה: "שומרים את כל האופציות על השולחן"

כמה שעות קודם לכן, בסימפוזיון שהוקדש לבעיות כלכלה, התבקש נשיא ארה"ב, ברק אובמה, להגיב על טענת שר החוץ לשעבר, קולין פאואל, שלפיה לא מסתמן עתה שארה"ב, ישראל, או שתיהן יחדיו ינקטו פעולה צבאית נגד איראן.

הנשיא השיב: "הגנראל פאואל הוא אדם חכם מאוד... אם איראן תפתח נשק גרעיני, זו תהיה בעיה ממשית. הטלנו על איראן את הסנקציות הנוקשות ביותר אי פעם. יש להן השפעה אמיתית בשטח. אנו מוסיפים להיות פתוחים לפתרונות דיפלומטיים לבעיה זו. איננו חושבים שמלחמה בין ישראל לאיראן, או אופציות צבאיות, הן הפיתרון האידיאלי. אבל אנו שומרים את כל האופציות על השולחן".

ברק נפגש אתמול עם שר ההגנה, רוברט גייטס, בלשכתו בפנטגון, ושמע מפיו, כי ממשל אובמה מודאג ממכירת נשק רוסי מתקדם לסוריה.

ג'ף מורל, דובר הפנטגון, אמר כתום הפגישה, כי גייטס הביע באזני ברק "דאגה מתפוצת נשק מתקדם שעלול לערער את היציבות במזה"ת". לדבריו, העלה גייטס את נושא מכירות הנשק לסוריה גם באזני שר ההגנה הרוסי, אנטולי סרדיוקוב, שביקר בוושינגטון לפני כמה ימים.

"לרוסיה יש זכות למכור נשק למדינות אחרות, אך אנו מקווים שהיא מביאה בחשבון את המשמעויות האסטרטגיות של כל מכירה כזו", אמר מורל.

ישראל מתחה ביקורת קשה על העסקה הרוסית-סורית. שר הביטחון דן אתמול גם עם גורמים בכירים נוספים בבית הלבן בהמשך העברת הנשק מאיראן וסוריה לחיזבאללה. הוא הביע דאגה עמוקה מעסקת הנשק שניחתמה בין רוסיה לסוריה, ובעיקר מהאפשרות שהנשק הרוסי שיימכר לדמשק עלול לזלוג לחיזבאללה כפי שקרה בעבר, ושייעשה בו שימוש נגד ישראל.

ברק נפגש גם עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ים ג'ונס, ודן עמו בצורך להדק את הסנקציות נגד איראן בעקבות הדיווח האחרון של משקיפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. שר הביטחון אמר: "איראן מוסיפה לתעתע בעולם כולו ולהמשיך להתקדם בתכנית הגרעין הצבאית למרות הסנקציות. אין ספק, שהסנקציות פוגעות באיראן, אולם איראן מושכת זמן. אני חוזר ואומר: מבחינת ישראל, כל האופציות חייבות להישאר על השולחן".

שר הביטחון נועד אתמול גם עם שרת-החוץ, הילארי קלינטון, דניס רוס, שמרכז את הנושא האיראני במועצה לביטחון לאומי ועם יו"ר המטות המושלבים של צבא ארה"ב, מייק מאלן. נושאי איראן ומכירות הנשק הרוסי לסוריה עלו בכל השיחות האלה.

בשיחה עם מאלן הביע ברק הערכה למחויבות ארה"ב לשמירה על העליונות האיכותית של צה"ל. "אני בטוח, שהיחסים הביטחוניים והאיכותיים של ישראל בין ארה"ב לישראל, כפי שבאו לידי ביטוי בתקופה האחרונה, יוסיפו וייתפתחו גם בעתיד", אמר ברק כתום הפגישה עם מאלן.

פרס: "אחמדינג'ד - הצהרה מהלכת נגד מגילת האו"ם"

נשיא המדינה, שמעון פרס, המייצג את ישראל בכנס יעדי המיליניום במרכז האו"ם ניו-יורק, מתח אתמול ביקורת קשה על איראן בנאומו בכנס ובפגישה עם כתבים ישראלים לאחר מכן.

הוא אמר, שנשיא אירן אחמדינג'אד הוא "הצהרה מהלכת נגד מגילת האו"ם. מגילה זו אוסרת על מדינה חברה אחת לאיים על חברה אחרת, בעוד שאחמדינג'אד הולך בעולם ומאיים, מממן טרור, שולח נשק, מפיץ דברי הסתה, מפלג את הפלסטינים, מפלג את לבנון וממלא את האוויר בשטנה.

"על האו"ם להחליטו אם חברות של מדינה כזו היא נכונה לאומות המאוחדות", הוסיף הנשיא. "בעיניי עובדה זו מהווה סטירת לחי לעולם הנאור. אחמדינג'אד אומר שלישראל אין עתיד במזה"ת? למדיניות שלו אין עתיד במזה"ת".

פרס הבליט את כוונות השלום של ישראל מול ההצהרות הלוחמניות של איראן והדגיש את מחויבותה הבלתי מתפשרת של ישראל לכונן שלום עם הפלסטינים ועם כל שכנותיה.

פרס הפנה קריאה לנשיא העצרת הכללית של או"ם, באן קי מון: "אדוני נשיא העצרת, לפני ימים אחדים קרא אחמדינג'אד להשמדת ישראל ולמחיקתה ממפת המזה"ת. אנו לעומתו מאמינים, כי במזה"ת יש מקום לכל אדם, לכל אומה ולכל דת. אנו מאמינים כי כל בני האדם נוצרו בצלם האל, ויש רק אלוהים אחד הקורא לנו לא לשנוא, לא לאיים, לא לשאוף לעליונות על עם אחר ולא להרוג. ישראל תמשיך להתקיים ולשאוף לשלום עם שכנותיה. יש מקום למספיק מדינות במזה"ת".