משאל עם הוא כורח

הבחירות לכנסת נערכו באווירת עימות עם הפלסטינים. האווירה תשתנה אם יהיה הסכם

היה צפוי שכל הצעה למשאל עם לגבי הסכם בגדה תייצר מחלוקות. נימוקי ההתנגדויות זהים אבל הפוכים, והם סובבים סביב המילה דמוקרטיה. אחד אומר שהמהלך הוא הכי דמוקרטי שיש, והאחר טוען שמדובר בעקיפת הכנסת והממשלה. שני הצדדים מתחלקים פחות או יותר על-פי קווים של קואליציה-אופוזיציה, וכבר מכך ניתן להבין שלא במחלוקת אידיאולוגית מדובר, אלא במחלוקת פוליטית.

לכן צריך להתיחס לעניין בצורה מעשית. אם ממשלת ישראל, כל ממשלה, מסוגלת להעביר בממשלה ובכנסת הסכם עם הפלסטינים. נדמה שברור שזה לא ניתן, בטוח לא בממשלה הנוכחית שבה קיימים אלמנטים המתנגדים לכל צורה של הסכם עד כדי "ייהרג ולא יעבור". יותר מכך: בכלל לא בטוח שראש הממשלה מסוגל להעביר הסכם כזה אפילו במפלגתו שלו. הוא נראה כמי שאינו בטוח בתמיכת מפלגתו, ומכאן נולדה הצעת החוק שח"כ אופיר אקוניס מגיש, מרצונו של נתניהו להימנע מעימות עם מפלגתו ושותפיו הקואליציוניים.

ברור שלא מדובר פה בחוק רגיל, אלא במהלך שהוא ללא ספק גורלי לעתידנו כאן. אי אפשר שמהלך בעל חשיבות כזאת יוכרע על-ידי עסקני הכנסת והממשלה. אמנם יושבים שם נבחרי הציבור - אבל הם לא בהכרח יוכלו לייצגו נאמנה באשר להסכם. הבחירות לכנסת נערכו בתנאים של מחלוקות עם הפלסטינים, התנגשויות דמים, חשדות עמוקים, חוסר אמון הדדי עמוק. אבל אם יהיה הסכם, האווירה בציבור עשויה להשתנות באופן שייווצר פער בין עמדות הציבור בבחירות לעמדותיו בשעת הסכם. במילים אחרות, בעוד הציבור הולך קדימה עם ההתפתחויות המדיניות, הנבחרים עשויים להישאר תקועים מאחור עם העמדות הקודמות שכבר אינן רלבנטיות. כלומר, אין פה שאלה של מה יותר דמוקרטי, אלא מה יותר יעיל; מה גם שהליכה אל העם לא יכולה להתפרש בשום מקרה כמהלך לא דמוקרטי.

ערכה של מילה

אבל עריכת המשאל כשלעצמה אינה הדבר הכי חשוב. לא פחות חשובה היא השאלה שתוצג בו. יש, למשל, הבדל בין "האם אתה בעד ההסכם עם הפלסטינים", או "האם אתה נגד ההסכם".

המילה קובעת את הטון, את האווירה, ויש בה כדי להשפיע על הנשאלים. אני לא יכול לומר כרגע מהו הניסוח הנכון, יש להניח שיהיה עליו דיון לא פשוט, אבל צריך להיזהר מאוד שהניסוח יהיה ניטרלי ככל הניתן.

אלא שאנחנו כמובן עדיין לא שם - לא בהסכם עם הרשות הפלסטינית, ולא באישור חוק המשאל. מה נכון יותר? להעלות את החוק לאישור הכנסת עכשיו, או לאחר שיהיה הסכם? אני חושב שמה שיותר מהר יותר טוב.

קיומו של חוק המשאל ייתן לממשלה מרחב תמרון גדול הרבה יותר, שכן תוקטן התלות שלה בשותפי הקואליציה במהלך המשא ומתן. בכל מקרה, מדובר בחוק שהוא לא רק ראוי - אלא נחוץ. לפחות לאלה שמעוניינים בהסכם.