האו"ם טוען: "ישראל נקטה אלימות שלא תיאמן בפרשת המשט"

המועצה לזכויות אדם של הארגון טוענת כי ישראל הפרה את החוק הבינל' וכי חיילים הפעילו כח קטלני באופן שרירותי ■ משרד החוץ: המועצה חרצה את דינה של ישראל עוד בטרם החלה לחקור

בדו"ח חריף, שפורסם אמש (ד'), קובעת המועצה לזכויות האדם, גוף של או"ם, כי צה"ל נקט "אלימות שלא תיאמן" במאמציו לבלום את המשט הטורקי לעזה, במאי השנה, וכי פעולת צה"ל, במים בינלאומיים, היא הפרה של החוק הבינלאומי.

"יש ראיות ברורות שיתמכו בהגשת תביעות על הפשעים הבאים לפי סעיף 147 של אמנת ז'נווה: הריגה בכוונה תחילה; עינויים, או יחס בלתי הומני; גרימה בזדון של סבל רב, פציעות חמורות או פגיעה בבריאות", נאמר בדו"ח.

המסמך חובר ע"י שלושה מומחים: דסמונד דה סילווה, תובע במשפטים של פשעי מלחמה מטעם או"ם; קארל האדסון פיליפס, שופט מטרינידאד; ומארי שאנטי דריאם, פעילה למען זכויות הנשים במלזיה.

בתגובה אמר אמש דובר משרד החוץ בירושלים, כי דו"ח המועצה "מוטה, קיצוני ולוקה בפוליטיזציה... המועצה לזכויות האדם האשימה את ישראל לפני החקירה ואין פלא שהיא מאשימה אותנו לאחריה".

"ישראל היא מדינה דמוקרטית, שמצייתת לחוק הבינלאומי", אמר דובר המשרד. "כשיש צורך, יודעת ישראל לחקור את עצמה. כך פועלת המדינה תמיד. כפי שמצופה ממדינה דמוקרטית, מוסיפה ישראל לחקור את אירועי המשט".

ישראל סירבה לשתף פעולה עם ועדת המומחים.

נשיא טורקיה, עבדוללה גול, הביע הערב (ה'), שביעות רצון מדו"ח המועצה לזכויות האדם. בנאום בעצרת הכללית של או"ם, אמר גול, כי הדו"ח "מספק מסגרת לגלית סולידית לקביעת העובדות בתקרית המשט" וכי טוריקה מצפה להשלמת העבודה של צוות המומחים.

"לאור החוק הבינלאומי, מצפה טורקיה להתנצלות פורמלית (מישראל) ולפיצוי למשפחות ההרוגים והפעצוים בתקרית", אמר גול. הוא חזר בכך על עמדתה של אנקרה, שהובעה פעמים רבות ע"י דוברי הממשלה הטורקית.

הדו"ח מגנה את יחסם של חיילי צה"ל, שעלו על סיפון מאווי מרמרה, כאכזרי וכבלתי פרופורציונלי ומאשים את החיילים בפשעים שונים, לרבות הפרת הזכות לחיים, הזכות לירות והזכות לחופש ההבעה. "חיילים ישראלים הפעילו כח קטלני באופן שרירותי בהיקף נרחב, דבר שגרם למספר גדול ובלתי הכרחי של הרוגים ופצועים", נאמר במסמך.

"התנהלותם של החיילים ושל ישראלים אחרים כלפי נוסעי המשט היתה לא רק בלתי פרופורציונלית ביחס למצב בשטח אלא ביטאה גם אלימות בל תיאמן ובלתי נחוצה לחלוטין; היא שיקפה ברוטליות שאינה קבילה", אומר הדו"ח. חלק מהממצאים עוסק ביחס לנוסעים לאחר ההשתלטות: כבילתם באזיקי פלסטיק ומניעת גישה לבתי-שימוש.

בשום שלב לא נשקף איום לחיי החיילים הישראלים, קובע הדו"ח, אך הוא מודה ששני חיילים נפצעו בבטנם ושלישי סבל מחתך בבטן שנגרם מחפץ חד.

המסמך קובע, שכמה נוסעים אכן ניסו לאלתר כלי נשק ברגע האחרון, לאחר שראו את חיילי צה"ל, אך לדעת המחברים עובדה זו מעידה על כך שבספינה לא היו כלי נשק בעת שיצאה לדרכה.

הדו"ח מציין, כי בעוד שכמה מנוסעי המשט רצו לפגוע בחיילים, היו נוסעים אחרים שהגנו עליהם ודאגו להגיש עזרה ראשונה לפצועים.

במסמך נטען עוד, כי גם ההסגר שמטילה ישראל על הרצועת אינו חוקי לאור חומרת המשבר ההומניטרי ברצועה וכי סיכול המשט לא היה חוקי מפני שהוא לא איים על ביטחון ישראל.

מועצת הביטחון צפויה לדון בדו"ח ביום ב'. בעוד שהמועצה רשאית לנקוט צעדים כלפי ישראל, הסיכוי לכך שואף לאפס, ולא רק בגלל וטו אמריקני צפוי אלא מפני שחברות רבות באו"ם, בעיקר בגוש המערבי, שותפות לדעת ישראל, שהמועצה לזכויות האדם היא, בעיקרון, גוף אנטי ישראלי.

יחד עם זאת, צפוי הדו"ח לגרום נזק תדמיתי חמור לישראל, שטרם התאוששה כליל מנזקי דו"ח גולדסטון על מבצע "עופרת יצוקה".