האם ספטמבר בוול סטריט יהיה הטוב ביותר מאז 1939?

"בואו נקווה שהראלי של השבועות האחרונים יימשך לתוך השבוע הבא. אולי נביאי התחתית הכפולה החליטו לצאת לחופשה וללכת לאכול גלידה"

למרות כל נביאי השחורות, חודש ספטמבר הנוכחי הולך להסתיים, כנראה, כחזק ביותר בוול סטריט מאז 1939. "בואו נקווה שהראלי של השבועות האחרונים יימשך לתוך השבוע הבא. אולי נביאי התחתית הכפולה החליטו לצאת לחופשה וללכת לאכול גלידה", אמר לאתר מארקטווטץ', בוב באוור, כלכלן ראשי בחברת Principal Global Investors.

המדדים המובילים בוול סטריט סגרו שבוע רביעי חיובי ביום שישי, לאחר שאת יום המסחר סגרו ברמות הגבוהות של הערב וזינקו ב-2% ויותר. העליות ניזונו מפרסום נתוני ההזמנות למוצרים בני קיימא, אשר נפלו פחות מהמצופה ובניטרול הוצאות על סעיף התחבורה, אף עלו מעל למצופה ב-2%, מה שמעיד על עלייה בביקושים מהמפעלים ולהתאוששות הפעילות הכלכלית במשק האמריקני.

לאחר פתיחת המסחר פורסם כי במכירות הבתים החדשים חל קיפאון והן נותרו ללא שינוי לעומת צפי כי יעלו באוגוסט. המשקיעים, כאמור, העדיפו להסתכל על חצי הכוס המלאה, לאחר שהנתון הקודם עודכן מעלה.

את שבוע המסחר האחרון חתם מדד הדאו ג'ונס בעלייה של 2.4% ובחודש החולף זינק ב-8.4%. S&P 500 עלה בשבוע החולף ב-2% ואת החודש סיים בזינוק של 9.5%.

לאחר סיום המסחר ביום שישי נאם יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, ואמר כי המשבר הכלכלי הותיר את כלכלת ארה"ב בקצב צמיחה איטי יותר מזה שקובעי המדיניות היו רוצים, למרות זאת הוא ציין שרכישות האג"ח של הבנק המרכזי בהיקף של יותר מטריליון דולר אכן הצליחו לצמצם את שיעורי הריבית. "באמצעות רכישת ניירות ערך ואג"ח ממשלתיות מגובי משכנתאות המרצנו את הכלכלה", אמר ברננקי במהלך נאום שנשא בכנס באוניברסיטת פרינסטון.

"מנענו את מה שהיה יכול להוביל לקריסה עולמית", אמר ברננקי. "למרות זאת, אנו עדיין מרגישים את השפעת המשבר הפיננסי על הפעילות הריאלית. אנחנו רק מתחילים להתאושש מהמכה שהפילה את כלכלת העולם למיתון עמוק במחצית השנייה של 2008 ובתחילת 2009, ובקצב איטי מכפי שהיינו רוצים".

כלכלת ארה"ב צמחה בשיעור שנתי של 1.6% ברבעון השני, והיא צפויה לסיים את הרבעון הנוכחי בשיעור צמיחה שנתי של 1.4%, לפי הערכות חברת מאקרואקונומיק אדוויייזרס. "נמשיך לעקוב אחר המצב ולעשות את מיטב יכולתנו להבין את הגורמים להאטה", אמר ברננקי לשאלה על קצב ההתאוששות. "למרות שרוב השווקים הפיננסיים מתפקדים באופן נורמלי, מאמצי המדיניות עדיין לא היו מספיקים כדי לצמצום רמת האבטלה הגבוהה", אמר ברננקי.

"מזיזים כסף מקרנות כספיות למניות"

בשבוע הקרוב נכנסים המשקיעים ל"עונת אזהרות הרווח" של הרבעון השלישי (נמשכת בדרך כלל מהשבוע האחרון של הרבעון עד לשבועיים אחרי סיומו). "עד עכשיו היה לנו זרזיף של עדכונים בלבד. אף אחת מהחברות הגדולות עדיין לא פרסמה אזהרה, וזה טוב", אמר Brett Hryb, מנהל השקעות ראשי ב-MFC Global Investment Management.

הערכות האנליסטים לגבי רווחי החברות במדד ה-S&P 500 ברבעון השלישי עומדות כעת על כ-191.6 מיליארד דולר במצטבר, לעומת 193 מיליארד דולר בשבוע הקודם.

בזירת המאקרו, הנתונים החשובים של השבוע יתפרסמו החל מיום ג' - עם נתוני מדד בטחון הצרכן לספטמבר. ביום ד' יתפרסם נתון מעודכן על הצמיחה ברבעון השלישי וביום ה' הנתון השבועי על שוק העבודה. ביום ו' יתפרסמו נתוני ההוצאה וההכנסה האישית, ביחד עם דו"חות על ההוצאות על הייצור התעשייתי וההוצאה על תשתיות .

"אם מסתכלים על הפער בין תשואת האג"ח ל-10 שנים לתשואת מדד ה-S&P 500, רואים שכיום הפער הוא הרחב ביותר מאז תחילת שנות ה-80'. בשבועות האחרונים רואים שכספים מתחילים לזוז מקרנות כספיות שלא מספקות תשואה, למניות", אומר באוור.