מכירת האמנות של ליהמן ברדרס בניו-יורק הניבה 12.3 מיליון דולר

אוסף האמנות של בנק ההשקעות, שקרס לפני שנתיים בדיוק, התגלה אמש כאחד הנכסים הראשונים שמצליחים להחזיר כסף לנושים

שנתיים בדיוק לאחר המפולת, מתגלה אוסף האמנות של ליהמן ברדרס כאחד הנכסים הראשונים שמצליחים להחזיר כסף לנושים. מכירת יצירות אמנות מודרנית ועכשווית מאוסף ליהמן ברדרס בבית המכירות סותבי'ס ניו-יורק אמש (מוצ"ש) הניבה 12.3 מיליון דולר. היצירה היקרה ביותר הייתה במפתיע עבודתה של האמנית ג'ולי מהרטו - "ללא כותרת 1" - מ-2001 שנמכרה תמורת מיליון דולר לקונה אנונימי בטלפון. המחיר עלה מעבר להערכה המוקדמת הגבוהה, שעמדה על 800 אלף דולר.

16 אמנים נוספים קבעו שיאי מחיר במכירה, כשמחירים טובים במיוחד הציגו עבודותיהם של גרהרד ריכטר, ליו יי הסיני, נאו ראוך ועוד. לעומתם, הותירו האספנים ללא ביקוש את יצירתו של המגה-סטאר דמיאן הרסט מ-1993

WE`VE GOT STYLE , יצירה המורכבת משלוש ארוניות ויטרינה ובהן פריטים מקרמיקה, שהוערכה ב-8-12 מיליון דולר.

מכירה פומבית, חפצי אומנות ליהמן ברדרס / צלם בלומברג
 מכירה פומבית, חפצי אומנות ליהמן ברדרס / צלם בלומברג

ניתן לראות בכך סמליות מה בהתחשב בעובדה, שביום נפילתה של ליהמן, ב-15 בספטמבר 2008, חגג הרסט במכירת ראווה של יצירותיו בלונדון (שנערכה גם היא בסותבי'ס) אשר הניבה127 מיליון דולר.

מכירה ראשונה מסדרת מכירות מתוכננת

"ראינו סקרנות מצד הקהילה הפיננסית הגלובלית", אמר טוביאס מאייר, ראש המחלקה העולמית לאמנות עכשווית בסותב'יס. "זכינו לתשומת לב מוול סטריט, אבל וול סטריט אינה עולם האמנות".

ליהמן ברדרס נחשב לבנק ההשקעות הרביעי בגודלו בעולם עד להתמוטטותו לפני שנתיים, שסימנה את פרוץ המשבר הכלכלי העולמי. החברה בת 158 שנה עוד ניהלה קרב בלימה אחרון בניסיון להתמזג עם בנק אנגלי אך העסקה נכשלה לאחר ששותפיה הפוטנציאליים גילו שהאוצר האמריקני לא מתכוון לערוב לחברה ולמעשה הניח לה להכריז על פשיטת הרגל הגדולה בהיסטוריה.

הפסדיה של ליהמן ברדרס הוערכו ב-660 מיליארד דולר (פי 10 משל אנרון שהתמוטטה כמה שנים קודם). ליהמן העריכה בשעתו את נכסיה בכ-640 מיליארד דולר. באפריל השנה, הגישה החברה הצעה ראשונית להסדר, המעריכה את שווי הנכסים שתצליח להציל בכ-50 מיליארד דולר.

המכירה אמש הייתה ראשונה מסדרת מכירות מתוכננת. הבאה בתור תהיה ביום רביעי השבוע בכריסטי'ס לונדון, שבה יוצעו לצד עבודות אמנות גם מזכרות ופריטי אספנות מחורבותיה של החברה, כמו למשל שלט הכרום שעיטר את בניין המטה של ליהמן ברדרס בניו-יורק. ב-7 בנובמבר תיערך בפילדלפיה מכירת אמנות של בית המכירות פרימן שבה יוצעו עוד 250 יצירות אמנות מודרנית ועכשווית מאוסף החברה.

אמנות עדיפה מנדל"ן

במכירה אמש נמכרו 118 מתוך 142 יצירות והסכום הסופי גבוה במעט מההערכה המוקדמת שנעה בין 8.8 ל-12 מיליון דולר.

"אלה היו אנשים חכמים מאוד שקנו יצירות טובות מאוד. חבל שאספנות אמנות לא הייתה העיסוק המרכזי של ליהמן ברדרס", אומר מאייר.

"הם בחרו השקעות באמנות הרבה יותר טוב מאשר בנדל"ן מסחרי", מוסיף לורנס מקדונלד , מחבר הספר "מפולת קולוסלית של ההגיון הפשוט" - סיפור נפילתה של ליהמן ברדרס "במבט מבפנים". "הנדל"ן התגלה כקרחון שאת קצהו לא הצליחה, או לא השכילה ספינת הדגל הזאת של הכלכלה האמריקנית לראות".

הבנק מינף את השקעותיו במשכנתאות לשוק הפרטי לרמה בלתי אפשרית, ללא ביטחונות". מקדונלד היה סוחר אג"ח זבל בחברה במשך 4 שנים עד לנפילתה. בספרו הוא מאשים את ראשי החברה בהתנשאות ובקוצר רואי שעלו בהפסד כספים משווע לציבור המשקיעים ובסופו של דבר עלו לחברה בחייה.