ניצחון ראשון לכוח לעובדים? חתמו על הסכם באונ' הפתוחה

הנהלת האו"פ לא נענתה לדרישת ההסתדרות להפסיק את המו"מ עם הארגון המתחרה ■ חתימה סופית על הסכם תלויה בבירור טענות ההסתדרות ■ בהסתדרות הגיבו בזעם: "זה מחטף"

האם ההסתדרות עומדת להפסיד לראשונה בתחרות מול הארגון הצעיר "כוח לעובדים"? היום (א') נודע כי למרות שההסתדרות דרשה מהנהלת האוניברסיטה הפתוחה להפסיק לאלתר את המו"מ מול כוח לעובדים, הרי שבערב החג האחרון חתמה ההנהלה בראשי תיבות על הסכם קיבוצי עבור סגל ההוראה, שהתאגדו לפני כשנתיים במסגרת הארגון החדש.

על פי הערכות, בהסתדרות ציפו לפני כשבועיים כי נשיאת האו"פ, פרופ' חגית מסר-ירון, תיענה לדרישה להפסיק את המו"מ מול כוח לעובדים, משום שההסתדרות נתפסת כארגון אחראי הקשוב יותר למעסיקים - זאת לעומת התדמית האידיאליסטית ואף המיליטנטית של הארגון המתחרה.

בהסתדרות טענו כי מדובר בהסכם "פוגעני", משום שהוא מבטל את תנאי השכר הייחודיים שהוענקו עד כה רק למרצים מתחום המדעים והכלכלה. ככל הנראה, בהנהלת האו"פ העדיפו לחתום על הסכם עם כוח לעובדים, משום שלהסתדרות יש מוטיבציה רבה כיום להוכיח כי היא מסוגלת לחתום על הסכם שיטיב עוד יותר עם העובדים - דבר שעלול לעלות לאוניברסיטה ביוקר.

בהנהלת האו"פ הבהירו להסתדרות כי אין בכוונתם להפסיק את המו"מ מול כוח לעובדים, אולם סוכם כי חתימה סופית על הסכם קיבוצי תיעשה רק לאחר שיתברר מיהו הארגון שמייצג את מרבית חברי סגל ההוראה. לצורך העניין, בהסתדרות ובכוח לעובדים כבר העבירו להנהלת האו"פ את הטפסים עם חתימות העובדים שהצטרפו אליהם, ובירור הסוגיה יעשה אחרי חול המועד סוכות.

ההסכם מבטיח לסגל ההוראה באו"פ תוספת שכר אחידה של 24%, והוא שם קץ לשיטה בה מנחים פוטרו מדי 8 חודשים, והועסקו מחדש ללא רצף זכויות. כמו כן, הוסכם על מנגנון מיוחד לעת פיטורים, במסגרתו פיטורים לא מוסכמים יבחנו במסגרת ועדת ערער מיוחדת.

בהנהלת האו"פ מרוצים מההסכם שגובש, שכן הוא מקביל מצד אחד להסכמים דומים שנחתמו מול הסגל הזוטר בשאר האוניברסיטאות בארץ, ומצד שני כולל התאמות שונות למודלים הייחודיים של האו"פ. "לאחר שנתיים של משא ומתן מפרך הכולל שביתה של קרוב לחודשיים, אנו גאים להציג לעובדים הסכם שלא רק מסדיר יחסי עבודה קיבוציים, אלא כולל שיפור ניכר בתנאי העסקתם ובשכרם של העובדים" - כך אמרה היום שרון קטרון, יו"ר סניף סגל ההוראה באו"פ מטעם כוח לעובדים.

בהסתדרות, לעומת זאת, הגיבו היום בזעם: "לא מדובר בהסכם אלא במחטף שנעשה למרות הצטרפותם של מאות עובדים להסתדרות, וטענותיהם הקשות על פגיעה בשכרם במסגרת ההסכם. ההסתדרות תדרוש את ליבון סוגיית הייצוגיות ובירור מעמיק של תוכן ההסכם ורמת הפגיעה בעובדים בו מיד עם תום החגים".

יצוין כי רק לאחרונה ספג ארגון "כוח לעובדים" שתי מכות קשות מההסתדרות: לאחר שהארגון הצליח לאגד את העובדים במפעל אקרשטיין בירוחם ואת עובדי רשת כללית רפואה משלימה, ההסתדרות צירפה אליה את מרבית העובדים בכל חברת אקרשטיין ובחברת ש.ל.ה (שבבעלותה כללית רפואה משלימה), והדיחה את כוח לעובדים מהזירות הללו. גורמים המעורים במו"מ האחרון באוניברסיטה הפתוחה טוענים כי נראה שבכוח לעובדים "למדו מהמכות", והגיעו הפעם מוכנים יותר לתחרות מול ההסתדרות.