הערכות: פישר יעלה מחר הריבית ב-0.25% בשל בועת הנדל"ן

אם הנגיד לא יעלה את הריבית ל-2% כפי שצופים 12 מ-16 הכלכלנים שהשתתפו בסקר בלומברג - הדולר יתחזק כנגד השקל והתשואות על האג"ח הממשלתיות ייפלו

נגיד בנק ישראל יחליט מחר כיצד לנהוג ביחס לריבית במשק, כאשר בסקר של בלומברג מעריכים שלושה רבעים מהכלכלנים שהשתתפו (12 מסך 16 כלכלנים) בו כי פישר יעלה את הריבית בישראל ב-0.25% נוספים ל-2%. החלטת הריבית תפורסם מחר (ב') ב-17:30 שעון ישראל.

נציין כי הדילמה מולה עומד כיום בנק ישראל נובעת מהעלייה החדה במחירי הדיור בישראל, אותה מעוניין בנק ישראל לרסן באמצעות העלאת ריבית. לעומת זאת, העלאת הריבית מחזקת את השקל, מה שפוגע בכושר התחרות של הייצואנים הישראליים.

נציין כי בישיבה סגורה של הנהלת משרד האוצר קרא שר האוצר, שטייניץ לנגיד שלא להעלות את הריבית במשק. לדבריו באוצר הצטברו נתונים חדשים, על פיהם חלה רגיעה בתחום הנדל"ן, הן במספר העיסקאות והן במחירי הדירות. כוונת בנק ישראל להעלות מחר את הריבית נועדה להעלות עוד את ריבית הפריים במשכנתאות ולפגוע עוד באלה שמתכוונים לרכוש דירות, כדי שיימנעו מכך כעת ולא יגרמו לעוד עלייה בביקושים.

אינדיקציה לציפיות להעלאת הריבית השתקפו בשוק המט"ח המקומי בימים האחרונים, כאשר שערו של הדולר נפל אל מתחת לרמה של 3.7 שקלים, לראשונה מזה 5 חודשים. אמנם חלק מהירידה ניתנת להיות מיוחסת לירידת הדולר בעולם, אך השפעת הציפיות להעלאת הריבית והתרחבות פער הריביות בין ישראל לארה"ב ולאירופה בהחלט מהווים שיקול בעיני הסוחרים. נציין כי נסיונותיו של פישר לעצור את התחזקותו של השקל ע"י התערבות בשוק ורכישת עשרות מיליוני דולרים, לא בלמה את התחזקותו של השקל.

כלכלני בנק ברקליס העריכו היום (א') כי במידה והריבית בישראל תישאר על כנה, ייחלש השקל כנגד הדולר ותשואות האג"ח הממשלתיות צפויות ליפול.

"אם בנק ישראל יעלה את הריבית כצפוי, לא תהיה תגובה משמעותית בשוק, אך אם בנק ישראל לא יעלה את הריבית, המטבע צפוי להיחלש והתשואות על האג"ח ליפול" אמר הכלכלן הבכיר של ברקליס קפיטל בלונדון, דניאל היויט.

ב-12 החודשים האחרונים העלה פישר את הריבית בישראל ב-1.25% על רקע ההתאוששות הכלכלית, באותה התקופה האינפלציה בישראל ירדה מ-3.5% ל-1.8% בחודש שעבר והיא נמצאת בטווח היעד הממשלתי המצוי בין 1%-3%.

השקל התחזק ברבעון האחרון ב-6.1%, על רקע ההערכות כי כלכלת העולם מתאוששת - מה שהוביל לעלייה בתאבון של המשקיעים למטבעות אקזוטיים יותר ומסוכנים יותר הנהנים מריביות גבוהות יותר.