זמן מתאים לממשלת שיתוף

אם נעבור את משבר הקפאת הבנייה, יש סיכוי להגיע למשהו; גם באופוזיציה מבינים זאת

השר מיכאל איתן הוא לדעתי אחד האנשים היותר ישרים בפוליטיקה אצלנו, והבוקר הוא פרסם באתר שלו מאמר ובו קריאה להקמת ממשלת אחדות לאומית (שראויה לה יותר ההגדרה "ממשלת שיתוף"). כשקריאה כזאת באה מפיו של איתן, זו אינה עוד אמירה של פוליטיקאי רודף כותרות. יש כאן תזוזה די משמעותית בעמדותיו המדיניות של איתן. הסיבה שהוא מציין לקריאתו היא בעיקר הצורך שעשוי להיווצר בעשיית ויתורים כואבים, כהגדרתו.

איתן מודע למה שכולם מבינים, שעם הממשלה הנוכחית בנימין נתניהו לא יוכל לעשות ויתורים כאלה; שבשביל להגיע למשהו משמעותי צריך את קדימה. זה לא רק עניין מספרי, אלא גם, ואולי בעיקר, ערכי. גם אם נתניהו היה יכול, לא מתקבל על הדעת שהממשלה תחליט על הסכם ללא השתתפותה של המפלגה הגדולה ביותר בכנסת. ההיגיון, ובעיקר הדמוקרטיה, דוחים אפשרות שראש המפלגה שניצחה בבחירות האחרונות לא תהיה שותפה בכירה בכל ההליכים המובילים להסכם - אולי אחד ההסכמים החשובים והגורליים בתולדות המדינה.

שאלה אחרת היא אם הצטרפות לממשלת אחדות מועילה ללבני ומפלגתה. ככל שניתן לשפוט, התשובה היא שלילית. מאוד נוח לשבת עכשיו בצד ולהמתין להתפתחויות, כי אם השיחות ייכשלו, צפויות לישראל צרות לא מעטות, בבית ובעיקר אולי מחוצה לו. אם כך יתפתחו פני הדברים, הדבר יכול להביא לנפילת הממשלה ולבחירות. בכל מקרה, המתנה תביא את קדימה לבחירות, בכל מועד שהוא, בעמדה עדיפה.

אלא אם כן ייחתם הסכם, ואז נתניהו יהיה מלך. אלא שכבר אמרנו שזה לא נראה אפשרי בהרכב הנוכחי של הממשלה. לכן מתבקשת עכשיו אחריות לאומית, להבדיל מחישובים פוליטיים-פנימיים. זה נשמע קצת כמו סיסמה של משרד יחצנות, אבל מה לעשות, גם סיסמאות יכולות לפעמים להיות קולעות ונכונות.

אם נעבור את משבר סיום הקפאת הבנייה, אפשר יהיה לומר - בזהירות רבה - שהפעם יש סיכוי להגיע למשהו. נדמה שתחושה זו קימת גם באופוזיציה, והראיה היא שלבני לא פסלה הצטרפות לממשלה אם יתברר לה ולמפלגתה שאכן פני נתניהו להסכם. כמובן, כדי שקדימה תצטרף, צריכה להיות פנייה ברורה מראש הממשלה. לא פנייה אל שאול מופז וקבוצת חתרניו לערוק לליכוד - השטיקים האלה לא צלחו בעבר.

נתניהו צריך לנסות עכשיו דפוס התנהלות חדש מבחינתו: ללכת בדרך הישר. זה אומר לדבר עם מנהיגת המפלגה ולא עם פירורים בתוכה. במקביל, עליו לבוא אל קדימה בהצעה הוגנת, ולא בהצעה מתחכמת כמו שהוא אוהב לפעמים לעשות. בכלל, אם היו שואלים אותי, רצוי וראוי שממשלה משותפת תקום על בסיס קווי יסוד הקשורים אך ורק למשא ומתן עם הפלסטינים. שאר הנושאים יכולים עכשיו להמתין.