סכנה: היי-טק

"תדע כל אם עבריה השולחת ילדיה להיי-טק, כי יש עבודות בטוחות ומשתלמות יותר"

בשבועות האחרונים התפתח דיון פומבי בנושא עובדי ההיי-טק המתבגרים. אני מסתובב די הרבה ופוגש בני נוער וסטודנטים רבים. מתברר, שבניגוד לנורות האזהרה המהבהבות מכיוון עובדי ההיי-טק הוותיקים, "להיות בהיי-טק" הפך מזמן לאחד החלומות של הדור הצעיר שלנו.

כשהייתי ילד, רצינו להיות טייסים, רופאים, שוטרים ואולי אף "אנשי עסקים". הילדים היום רוצים "לעשות היי-טק". אני מנחש, שהם רואים בעיני רוחם משרדים מפוארים, ארוחות דשנות, משחקי מחשב בעבודה, משכורות שמנות, מכונית חדשה שהחברה מחליפה פעם בשלוש שנים ואקזיט פעם בחמש שנים. חלקם אולי חושבים גם שזהו מקצוע חשוב, שתורם לגאווה הלאומית.

מה שדור העתיד לא לוקח בחשבון זה שההיי-טק הוא מקצוע לגמרי לא קל. עובדים קשה, שעות ארוכות, ולקראת דד-ליין של שחרור גירסה או טיפול בדרישות לקוח, לעתים עובדים מסביב לשעון (עימך הסליחה, ח"כ שלי יחימוביץ').

לפעמים גם נאלצים לנסוע לחו"ל, למסעות מפרכים ורחוקים מאוד מתדמית ההיי-טקיסט המפונק ששותה כוסית ויסקי במחלקת עסקים. וכשמתבגרים, קשה לשמור על מקום העבודה, קשה להתקבל לעבודה חדשה, ובמקרים רבים, למען האמת, גם אין כל-כך חשק לשמור על הקצב המטורף, הכרוך בעבודה בסביבת היי-טק.

עגל הזהב החדש

לא מזמן הגיב הטוקבקיסט "פיני גמלאי מדינה" לטור שכתבתי כאן בנושא עובדים ותיקים בהיי-טק:

"יצאתי לגמלאות זה לא מכבר, אחרי שנות שירות ארוכות בתפקידים מרתקים במשטרת ישראל, בהם עסקתי יום ולילה במלחמה במשפחות הפשע ובפשיעה החמורה, בימ"ר ת"א. השקעתי את נשמתי ועבדתי קשה (בממוצע 16-12 שעות ביום) במשך 25 שנה ויותר.

נלחמתי, היה קשה, גידלתי ילדים, סבלתי ונהניתי גם יחד, אולם כשיצאתי לפנסיה אני חש שעתידי בטוח, פרנסתי מובטחת ואיני תלוי באיש. לעומתי, שניים מילדיי וחתני עוסקים בהיי-טק וכבר לאחר שנים קצרות יחסית, 15-10 שנה (כולם בוגרי ממר"ם ותארים באוניברסיטה), הם חשים מותשים, שחוקים, וחלקם פוטרו ועברו מקומות עבודה. נכון, הם הרוויחו וחלקם מרוויחים כסף טוב, אבל העסק נמאס עליהם. העניין פוחת וביטחון לעתיד הפרנסה לא קיים. איך דור שלם של אנשים סופר מוכשרים מוכרים את עתידם עבור עגל הזהב, ללא הבנה כי כשיזדקנו הביטחון הוא העיקר ולא החוזה האישי. לי זה לא ברור".

הנה תשובתי ל"פיני" הטוקבקיסט: אדוני היקר, אכן העבודה בהיי-טק אינה דבר מובן מאליו. תדע כל אם עבריה, שמעודדת את ילדיה ללמוד מחשבים ושולחת אותם לעבוד בהיי-טק, כי מיועדת להם דרך ארוכה ומפרכת, שרבים מחלקיה עוברים דרך הלא נודע. העבודה בהיי-טק הינה מסוכנת מעצם טיבה ואין ספק שיש עבודות בטוחות יותר ולטווח ארוך אולי גם משתלמות יותר.

אבל באותה נשימה, תדע אותה אם עבריה שההיי-טק נועד למי שלא פוחד לעבוד קשה, אוהב להתמודד עם אתגרים ומתלהב לתרום את תרומתו, גם אם צנועה, לעולם מתקדם וטוב יותר. ולכל אותם אנשים צעירים, ששוקלים את עתידם המקצועי, נכריז בגלוי: ההיי-טק, מקצוע מרתק אך בהחלט מסוכן, ראו הוזהרתם!

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.