פניציה חונכת מפעל לייצור זכוכית להפעלת תחנות כוח סולאריות

60 מיליון דולר הושקעו במפעל, שעתיד לגלגל 120 מיליון דולר בשנה ■ יו"ר החברה עודד טירה: "נהיה שוטים לא לנצל את השמש"

חברת פניציה אמריקה ישראל תחנוך בימים הקרובים את המפעל החדש שלה באזור התעשייה ציפורית שבנצרת עילית. המפעל ייצר מראות קעורות וזכוכיות שישמשו להפעלת תחנות כוח סולאריות. עיקר התוצרת ייועד לייצוא.

כ-60 מיליון דולר הושקעו בבניית המפעל החדש, ולדברי נשיא ויו"ר החברה, עודד טירה, כשיעבוד בתפוקה מלאה הוא עתיד לגלגל מחזור שנתי של כ-120 מיליון דולר. כיום מייצאת פניציה בהיקף של 80% מתוצרתה לספרד; יוון; טורקיה; גרמניה; דרום אמריקה; הודו ואוסטרליה. לדברי טירה, בחודשים הקרובים עתידה החברה להרחיב את פעילותה בתחום האנרגיה הירוקה, מה שיביא לפריצה לשווקים חדשים בעולם ולהגדלת הייצוא שלה למדינות לכ-90% מהיקף התוצרת של המפעל.

רכישות מירדן

כיום מעסיקה פניציה כ-350 עובדים, רבים מהם ממגזרי המיעוטים שבצפון. עם פתיחת המפעל החדש עתידים להיקלט בו עוד כ-140: "אנחנו בעיצומו של גל קליטת עובדים חדשים, וכבר עובדים ומספקים זכוכיות לכל העולם. אך לפני כמה חודשים סיימנו אספקת זכוכיות להקמת תחנת כוח סולארית בספרד. למדנו שהשווקים בתחום הזכוכית הרגילה כבר רוויים, ולפיכך בחרנו למקד את פעילותנו בייצור זכוכיות ייחודיות שישמשו להפקת אנרגיה מתחדשת. לא מדובר באותו סוג של זכוכית: במתחם החדש שלנו באזור התעשייה ציפורית נייצר זכוכיות נטולות תחמוצות ברזל, שיאפשרו קליטת אור טובה יותר וייצור אנרגיה בצורה יעילה יותר", אמר אתמול (ג') טירה בשיחה עם "גלובס".

את חלק מחומרי הגלם שישמשו את עובדיו בתהליך הייצור ירכוש טירה מחברה בדרום ירדן: "זה חלק מהחזון שלי, למען חיזוק השלום עם ירדן. חתמתי על הסכם התקשרות עם חברה ירדנית להספקת חול שישמש להכנת הזכוכיות בהיקף של 4 עד 5 מיליון דולר לשנה", אמר.

"נהיה שוטים לא לנצל את השמש"

בהתייחס לקצב ההתקדמות של ישראל בתחום האנרגיה המתחדשת, אמר טירה: "ישראל היא מדינה שטופת שמש והיא מתאימה לשימוש כזה בהפקת חשמל, נהיה שוטים אם לא ננצל את השמש הזו. לשמחתי, גם שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר שותף לדעה הזאת. לכן אני חושב שצריך לעשות הרבה, ובעיקר מהר. אני שומע את הדיבורים בארץ על אנרגיה חלופית, הדיבורים נכונים אך אני מצפה שנעבור כבר לשלב הביצוע ולמזעור הביורוקרטיה שמעכבת כל מיני מיזמים כבר שנים".