מגמה מעורבת בסיום המסחר באירופה: הפוטסי טיפס 0.8%

ואילו מדדי הדאקס והקאק איבדו גובה ■ באירופה פורסמו נתוני מאקרו שליליים, לעומת נתונים טובים יותר שפורסמו בסין ובארה"ב

בורסות אירופה פתחו את אוקטובר, כמו גם את הרבעון הרביעי, במגמה מעורבת, על רקע נתון חזק מהמגזר היצרני בסין לעומת נתוני מאקרו חלשים באירופה ונתונים מעורבים בארה"ב. מניות האנרגיה בלטו לטובה, לאחר שהחוזים על הזהב השחור עלו לשיא של 7 שבועות.

המכירות הקמעונאיות בגרמניה ירדו ב-0.2% בחודש אוגוסט לעומת יולי - נתון נמוך יותר מכפי שציפו האנליסטים. כך עולה מנתונים ממשלתיים שפורסמו היום. גרמניה היא הכלכלה הגדולה באירופה ונתוני המכירות הקמעונאיות מעידים על עוצמת הצריכה הפרטית במדינה. בהשוואה לאוגוסט אשתקד, עלו המכירות ב-2.2%.

מדד מנהלי הרכש בגוש האירו נפל בספטמבר לשפל של 8 חודשים, 53.7 נקודות, לעומת 55.1 נקודות באוגוסט ולעומת צפי ל-53.6 נקודות. נזכיר כי כל קריאה מעל 50 נק' מסמנת את התרחבות המגזר היצרני. כך לפי דו"ח שפורסם היום.

בהמשך פורסם כי שיעור האבטלה במרחב האירו נותר באוגוסט על 10.1%, לעומת צפי שיירד ל-10%. האבטלה באירופה נצמאת מעל 10% מאז חודש מארס.

מבין המניות הבולטות היום באירופה, Repsol זינקה לאחר שהודיעה כי Sinopec הסינית תשקיע 7.1 מיליארד דולר בחטיבה הברזילאית שלה. BP טיפסה בעקבות עליית מחירי הנפט.

HSBC הבנק הגדול באירופה, ריכז עניין לאחר שגולדמן זאקס המליץ ללקוחות לקנות את מניותיו.

Cap Gemini ספקית שירותי המחשוב הגדולה באירופה, בלטה לחיוב. חברת הייעוץ הטכנולוגי השנייה בגודלה בעולם, Accenture האמריקנית, צופה מכירות שעשויות לעקוף את צפי האנליסטים, היות שחברות מגדילות את הוצאותיהן.

מדד מנהלי רכש חזק בסין

בורסות אסיה ננעלו בעליות הודות לנתון המאקרו הטוב שפורסם בסין. השווקים בהונג קונג ובסין היו סגורים היום.

מדד מנהלי הרכש לחודש ספטמבר בסין עלה ל-53.8 נקודות מ-51.7 נקודות באוגוסט, מה שמהווה אינדיקטור טוב להמשך הצמיחה החזקה במדינה וגרם להפחתת החששות מפני האטה כלכלית. בטוקיו, השוק עולה לאור רכישות של מניות שירדו בחוזקה בעוד משקיעים מנסים לנצל הזדמנויות, וכמו כן ההערכות בשוק הן כי הבנק המרכזי היפני יודיע בקרוב על הרחבה מוניטארית נוספת כדי לסייע לצמיחה הכלכלית.

"ברור שההתערבות של הבנק המרכזי היפני בשוק המט"ח (על ידי רכישת דולרים כנגד הין) לא ממש עזרה, כך שכעת המשקיעים מצפים לצעדים נוספים", כתב מנהל השקעות בקרדיט סוויס ללקוחותיו.

בינתיים ביפן הדפלציה ממשיכה לשלוט. ליבת מדד המחירים לצרכן, שפורסמה היום, ירדה ב-1% ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו באוגוסט, לעומת ירידה של 1.1% בשנה שהסתיימה ביולי. זהו החודש ה-18 ברציפות של דפלציה ביפן, למרות שיש לציין כי הנתון היה צפוי על פי הערכות האנליסטים בשוק. הדפלציה עשויה לתמוך בהמשך התחזקות הין, ומכאן הציפיות לצעדים נוספים של הבנק המרכזי, עליהם הוא עשוי להודיע בשבוע הבא.

החששות מפני התחזקות הין ממשיכים ללוות את מניות הייצוא ביפן. יצרנית המצלמות ניקון , למשל, נסחרה על רקע התחזקות הין אך גם לאור דיווח חיובי בעיתון "ניקיי", לפיו החברה מתכוונת להציג רווח תפעולי של 14 מיליארד ין בחודשים אפריל-ספטמבר - בהתאם לתחזיות המוקמדות. אנליסטים ביפן טוענים כי יש להמתין לעונת החגים בארה"ב, הממשמשת ובאה, אז צפוי גידול בביקוש למצלמות דיגיטליות בשל הנוהג לקנות מתנות חג.

סקטור הסחורות בלט היום לחיוב ומניות המשאבים עלו, בעקבות העליות במחירי הסחורות. BHP ביליטון , למשל, נסחרה בעליות וכך גם ריו טינטו . גם מניות הבנקים באוסטרליה, דוגמת ANZ ונשיונל אוסטרליה בנק , בלטו לחיוב.