אשמת האלגוריתם: הרשויות פרסמו דו"ח על המפולת ב-6 במאי

הרשות לניירות ערך והרשות למסחר בחוזים עתידיים וסחורות פרסמו הערב (ו') דו"ח מיוחד ממנו עולה כי למפולת הבזק (“flash crash”) שהתרחשה בתוך כחצי שעה אחראי המסחר הממוחשב

הרשות לניירות ערך (SEC) והרשות למסחר בחוזים עתידיים וסחורות (CFTC) בארה"ב פרסמו הערב (ו') דו"ח מיוחד ממנו עולה כי למפולת הבזק ("flash crash") שהתרחשה בתוך כחצי שעה ב-6 במאי השנה אחראי אלגוריתם, או המסחר הממוחשב.

באופן ספציפי מצביע הדו"ח על משקיע מוסדי גדול (אינו נוקב בשמו) שהפעיל אלגוריתם ששלח פקודות מכירה גדולות לשוק שכבר היה מתוח בכל מקרה.

נזכיר כי חברת Waddell & Reed הוזכרה כאחראית למפולת הבזק במהלכה נפל מדד הדאו ג'ונס בכ-9% בתוך כ-25 דקות לקראת יום המסחר, אם כי בסיומו התאושש המדד וסגר בירידה של קרוב ל-4%. הדו"ח, בכל אופן, לא מזכיר את שם החברה.

על פי הדו"ח, הוראה לבצע מכירה של חוזים עתידיים הפעילה הוראות מכירה נוספות ממחשבים הפועלים על מסחר בתדירות גבוהה (HFT) ומנגד, ספקי הנזילות לשוק לא היו שם באותן דקות קריטיות.

ה-SEC צפויה לנצל את מסקנות הדו"ח על מנת להפעיל וליישם תקנות חדשות שימנעו מקרים דומים בעתיד. כיום דורשת ה-SEC מעושי השוק בבורסה של ניו-יורק לדאוג להוראות קניה ומכירה (BID ו-ASK) כשהם רוצים לבצע הוראות.