ציר הרשע בשלו: אסד לאחמדינג'אד - "זכותך להחזיק גרעין"

זאת, בזמן שבקהילה הבינ"ל לוחצים להמשיך המו"מ בין ישראל לפלסטינים ■ נשיא סוריה יגיע היום לאירן ויוועד עם אחמדינג'אד ■ חיזבאללה נערך לביקור הנשיא האירני בלבנון בעוד שבועיים

פגישתם של נשיא סוריה בשאר אסד ועמיתו האירני מחמוד אחמדינג'אד הסתיימה בשעות הצהריים, במסגרת ביקורו הרשמי של הנשיא הסורי בטהרן. בפגישתם הדגיש אסד כי זכותה של אירן להחזיק בנשק גרעיני "למטרות שלום", בעוד שהנשיא האירני טען כי על הגולן לשוב לידי הסורים.

הבוקר הגיע אסד לביקור בן יום אחד באירן, כשלפמלייתו הצטרפו שורה של כלכלנים סורים ובכירים נוספים, שצפויים לחתום על מספר הסכמי שיתוף פעולה עם האירנים. מדובר בפגישה שנייה של שני המנהיגים בתוך שבועיים, מה שמעלה הערכות במערב לפיהן ציר הרשע מנסה להדק יחסים דווקא בתקופה בה הקהילה הבינ"ל מנסה ליצור אווירה שתעודד את המשך שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים.

עם זאת, בדמשק הודיעו הלילה כי "בביקור שערך נשיא אירן בדמשק ב-18 בספטמבר, הודגש כי יש צורך לחזק את שיתןף הפעולה הכלכלי ובמיוחד האסטרטגי בין סוריה לאירן".

"שלום יפתור סוגיית החיזבאללה"

סגן שר החוץ פייסל מקדאד רומז היום כי אם אכן יושג הסכם - הדבר יביא לפתרון המחלוקת סביב הקשר הסורי עם חיזבאללה.

"שלום כולל באזור יביא בסופו של דבר לפתרון המחלוקת בין סוריה לארצות הברית בסוגיית חיזבאללה", צוטט מקדאד, שכיהן בעבר גם כשגריר סוריה באו"ם, בעיתון "א-ספיר" הלבנוני.

עם זאת, הדגיש מקדאד כי את "המחלוקות לא ניתן לפתור לפני השגת שלום כולל וצודק". באותו ראיון שב והדגיש מקדאד את העמדה הסורית בעניין התנהלות השיחות - וטען כי עליהן להיערך בתיווך טורקי, כפי שנעשה בעבר.

השבוע יצא מקדאד להגנתו של שר החוץ הסורי ווליד אל-מועלם, כשפרסם הודעת הכחשה לדיווחים, לפיהם ננזף אל-מועלם על ידי מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון במהלך פגישתם של השניים בשולי ועידת האו"ם בניו יורק.

בכלי תקשורת זרים דווח כי קלינטון דרשה ממועלם להפסיק לעודד את הגורמים הקיצוניים בתקופה כה רגישה של לחץ להמשיך במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, אך מקדאד טען כי "הפגישה בין השניים התנהלה באווירה חיובית". פסגת הרשע - והפעם בטהרן

אחמדינג'אד ישליך אבנים?

בסוכנות הידיעות הסורית דווח כי המשלחת מדמשק צפויה לחתום על שורה של הסכמים בתחום המסחר, ההשקעות, התקשורת, התעשיה ועוד - ואף לאשרר הסכם נוסף שנחתם בשנה שעברה, במסגרתו יבוטל הצורך באשרת ויזה על מנת לעבור בין המדינות. גורמים סורים אף ציינו כי אסד ואחמדינג'אד צפויים לעסוק בפגישתם גם ב"נושאים הקשורים לאזור" - ובראשם הנעשה בלבנון ובעירק.

ביקורו של אסד היום באירן מהווה גם "ביקור הכנה" לביקורו הצפוי של אחמדינג'אד בלבנון בעוד כשבועיים. בכלי תקשורת ערביים דווח כי לבנון כולה נערכת להגעתו של הנשיא האירני ב-13 או ב-14 באוקטובר, ובמהלכו צפוי אחמדינג'אד לבקר גם במעוזי חיזבאללה בדרום המדינה. "הארגון נערך להגעתו של נשיא אירן, ופעיליו יסיירו עמו בזירות הקרב של מלחמת לבנון השנייה", דיווחו כלי תקשורת ערביים בסוף השבוע.

בשבוע שעבר אף דיווח העיתון הלונדוני "אל-קודס אל-ערבי", כי נשיא אירן מתכנן לעורר פרובוקציה, כשיטול חלק בטקס השלכת אבנים לעבר ישראל, ממוצבי חיזבאללה בדרום לבנון. ע"פ דיווחים אחרים, ייתכן כי אחמדינג'אד יוועד עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה במקום מסתורו בבירות.