זוכה פרס נובל לרפואה 2010: ממציא ההפריה החוץ-גופית

אחרי שנים של מחקר ומיליוני נשים שעברו הפריה חוץ גופית, הפיזיולוג רוברט אדוארדס זוכה להכרה עולמית ■ כ-4 מיליון תינוקות נולדו בזכות המצאתו של אדוארדס

חתן פרס נובל לרפואה 2010 הוא הפיזיולוג הבריטי פרופ' רוברט אדוארדס שעבודתו הביאה להפריה החוץ גופית הראשונה. הוא יקבל את הפרס היוקרתי עבור תרומתו לתחום הרפואה והפיזיולוגיה, כך קבעה הוועדה השוודית היום. אדוארד בן ה-85 יזכה בעשרה מיליון קרונות שוודיות, ששווין כ-1.5 מיליון דולר.

"ההישג שלו מאפשר טיפול בחוסר פוריות, מצב רפואי שמטריד חלק גדול מהאוכלוסייה, וכולל יותר מעשרה אחוזים מכל הזוגות סביב העולם", נמסר בהצהרת מרכז קרולינסקה שמעניק את הפרס.

פרס הנובל לרפואה הוא הפרס הראשון שמוענק ומוכרז בכל שנה, והוא אחת הקטגוריות הראשונות שעליהן ניתן הפרס בשנת 1901 על ידי איש העסקים השוודי וממציא הדינמיט אלפרד נובל - שעל שמו נקרא הפרס המכובד.

יום הולדת שמח לואיס בראון

יותר מארבעה מיליון תינוקות נולדו מאז ההפריה הראשונה שהתבצעה בשנת 1978 בזכות הטכנולוגיה שאדוארדס פיתח יחד עם רופא הנשים פטריק סטפוט.

המסע אל ההריון מחוץ לרחם החל בשנת 1968, כשהפיזיקאי וידידו החלו לחשוב על השיטה באוניברסיטה הבריטית בקיימבריג'. בשנת 1972 הם החלו בניסיון הראשון, שהיה חלק מסדרה של ניסיונות רבים עם שינוים במינון ההורמונים. שש שנים לאחר מכן, אחרי שוויתרו על נושא ההורמונים לטובת עיקרון התיזמון המדויק - הגיעה ההצלחה.

אחת הנשים שמודות לאדוארדס וידידו על תגליתם המופלאה, היא התוצאה החיה הראשונה לסדרת הניסויים שערכו. ב-25 ליולי 1978, נולדה לואיס בראון, שהייתה לתינוקת המבחנה הראשונה.