התעשייה האווירית תחשוף מחר מל"ט חדש: "הברדלס"

ה"ברדלס" מסוגל להמריא ולנחות אנכית, בדומה למסוק, ולשהות באוויר יותר מ-6 שעות ■ הערכות: יזכה להתעניינות מערכות הביטחון בארץ ובחו"ל

התעשייה האווירית (תע"א) תחשוף מחר (ג') לראשונה את המל"ט (מטוס ללא טייס) החדש שלה, המכונה "ברדלס". המל"ט החדש מותאם למתארי לחימה רבים ומאפשר איסוף של מודיעין בזירות משתנות בזמן אמת. הוא פותח במתקני התעשייה האווירית אחרי מלאכת מחקר ממושכת, ומסוגל להמריא ולנחות אנכית, בדומה למסוק, ולטוס אופקית, כמו מטוס רגיל תוך קבלת פקודות והכוונה מקרון בקרה ושליטה שנמצא על הקרקע.

טכנולוגיה חדישה שפותחה בתע"א ונרשמה על ידי החברה כפטנט תאפשר למל"ט החדיש לרחף מעל נקודת עניין כלשהי ולעקוב אחריה במשך זמן רב, תוך מינימום צריכת דלק. יכולת זו תאפשר לכוחות צבא לעקוב באופן יעיל אחר תנועה של יעד במהלך מרדף. כך למשל, אם בעת פעולה בכפר עוין מזוהה מחבל או מבוקש נמלט מן הכוחות הדולקים אחריו ותופס מחסה, המל"ט יוכל לרחף מעל המחסה ו"לפקוח עין" מלמעלה במשך שעות ארוכות.

המל"ט החדש יוצג בכנס לטרון הרביעי שייפתח מחר בהפקת יד לשריון; המכון לחקר לוחמת היבשה; ואגף סיוע ביטחוני של משרד הביטחון. בתעשייה האווירית העריכו היום כי עם חשיפת המל"ט הוא יזכה לעניין רב במערכת הביטחון הישראלית, כמו גם בצבאות זרים ובגופים ביטחוניים-אזרחיים בארץ ובחו"ל.

המל"ט החדיש יאפשר התמודדות של כוחות צבא במשימות טקטיות, שבהן נדרשת לעתים קבלת מודיעין על תנועות של חשודים או יעדים שונים בזמן אמת. את המידע החזותי משיג הכלי באמצעות מצלמה אלקטרו-אופטית מתקדמת שפותחה בתע"א ובכוחה לספק לקרון הבקרה והשליטה צילומים באיכות טובה, גם ביום וגם בלילה. באחרונה עבר המל"ט החדיש סדרה של ניסויי טיסה, ואלה הוגדרו מוצלחים.

3 מל"טים בו זמנית

תוך התחשבות בצורכי כוחות הביטחון בזירת המערכה העתידית, פישטה תע"א גם את תחום הבקרה והשליטה על המל"ט החדש: הקרון יותקן בכלי רכב שבו יהיו ציוד תפעולי הכרחי וחלקי חילוף לעת הצורך, כך שמפעיליו יוכלו להניע בו זמנית שלושה מל"טים מסוג זה ולספק תמונות בזמן אמת מכמה זירות.

בתע"א אמרו כי ניתן לפרוס את עמדת הבקרה והשליטה באופן עצמאי ומהיר, בהתאם לצורכי הגדוד או החטיבה: "יכולות איסוף המודיעין, הסיור וסגירת המעגלים של המל"ט הזה הופכות אותו לנכס ייחודי ומהפכני בשדה הקרב היבשתי והטקטי, גם עבור צה"ל וגם עבור לקוחות זרים. בפיתוח של הכלי הזה שולבה חדשנות טכנולוגית רבה שאנו מייחסים לה חשיבות אדירה", אמר היום מנכ"ל התע"א, יצחק ניסן.

בכנס יוצגו מערכות חדישות אחרות מתוצרת תע"א, אחת מהן היא "מיני ברדלס" - מל"ט זעיר שמשקלו כ-12 קילו; פיתוחים של חברות אחרות בתעשייה הביטחונית בארץ, ובהם המכ"ם שישמש את המערכת ליירוט רקטות, "כיפת ברזל".