חיוכו של יהודה איש קריות

אין טעם להתווכח עם כלת הנובל האירית, היא ושכמותה יודעים מי אשם בכל צרות העולם

הבוקר (ב') החליט בית המשפט העליון לדחות את ערעורה של כלת נובל, מייריד קוריגן-מגוואייר, נגד גירושה מהארץ, וזה הזכיר לי מפגש באדינבורו. לפני כמה שנים ביקרתי בפסטיבל למחזות פרינג' שנערך בעיר, ובמיוחד נהנינו, אשתי ואני, מהצגת יחיד (יחידה, בעצם), שהיתה ספוגה בהומור שחור על מוות.

בערב נפגשנו עם כותבת המחזה והשחקנית שלו - אישה צעירה, נאה ואינטליגנטית. היא שאלה מה אני עושה, ומכיוון שידעתי שהיא אירית, שאלתי, ברוח ההומור השחור שלה: "את מתכוונת מה אני עושה בזמני הפנוי, לאחר שאני רוצח ילדים פלסטינים?" היא חייכה קצת במבוכה, אבל הקרח הישראלי-פלסטיני נשבר. הרבינו לדבר ולהתווכח, בין השאר, על האנטישמיות בארצה - אירלנד. ואז שמענו ממנה את הסיפור הבא על האמא שלה.

בחדר האורחים בביתם היתה תלויה תמונה שנושאה בגידת יהודה איש קריות בישו. יום אחד האם הביטה בתמונה ואמרה לבתה: "תראי, תראי איך יהודה איש קריות מחייך בהנאה למראה צליבתו של ישו". "אמרתי לה", מספרת השחקנית, "אמא, בחייך, זה ציור, לא צילום, כלומר הצייר הוא זה שמדביק ליהודה את החיוך". "לא משנה", סירבה האם להשתכנע, "ככה זה היה באמת".

השחקנית ובן-זוגה סיפרו כי לאירים אין כמעט צ'אנס לגדול כלא-אנטישמים. הם, רובם ככולם, מקבלים את השנאה ליהודים, הורגי ישו, עם חלב אמם. ההורים והמורים לא מפסיקים לטפטף לילדים את השנאה ליהודים. אנשים מתחנכים על ברכי האמונה הבלתי מעורערת שהיהודים הם אכן רוצחים, בוגדים ורודפי-בצע.

השחקנית היתה מוכנה להודות גם, אחרי כמה כוסיות, כי אין לה מושג קלוש על העובדות בעניין הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואת דעתה נגד ישראל קבעה לפי דיווחים בטלוויזיה. כן, הודתה ביושר, בהחלט אפשר שהיא מושפעת גם מהחינוך האנטישמי שקיבלה.

קללת החינוך הדתי

האירים הם אנשים מאוד דתיים, ורובם עניים וקשי-יום. השילוב הזה מהווה קרקע פורייה לקנאות דתית ולאמונות-שווא. לכן, מותר להניח כי גם נוכחותה בארץ של מייריד קוריגן-מגוואייר, שהגיעה לכאן באופן לא חוקי כדי לתמוך בעזתים, הוא תוצאה בעיקר של החינוך האנטי-יהודי שקיבלה, כמו יתר אזרחי ארצה. העובדה שהיא כלת פרס נובל אינה מעלה ואינה מורידה מהבחינה הזאת. כאשר אתה מקבל חינוך מסוים מיום לידתך, זה חלק ממך, חלק ששום פרס אינו יכול לשנות.

זה, כמובן, די עצוב, כי קוריגן-מגוואייר נראית ונשמעת כמו סבתא טובה שרק רוצה להגן על ילדים, כדבריה. והיא כנראה באמת כזאת, אלא שהיא גם תוצר של החינוך שקיבלה.

לכן אין טעם לדבר אתה על הילדים הישראלים שנהרגו ביישובי ספר ובפעולות טרור. גם אין טעם לשאול אותה למה היא לא מתעסקת עם סבלותיהם של ילדים בעולם, שאבותיהם אינם אנשי מלחמה וטרור. ולחלוטין מיותר להתווכח אתה או לנסות ללמד אותה את העובדות - כי היא ושכמותה יודעים בוודאות מי אשם בכל הצרות בעולם. עובדה, תראו את החיוך של יהודה איש קריות.