נובל אנרג'י שולחת "התותחים הכבדים" לדיון התמלוגים בכנסת

תציג בדיון בוועדת הכלכלה בנושא הצעת החוק להעלאת התמלוגים נתונים, לפיהם ישראל נמצאת בתחתית רשימת המדינות בעולם מבחינת כדאיות ההשקעה בה בתחום האנרגיה

נובל אנרג'י שולחת את "התותחים הכבדים" שלה לדיון מחר בכנסת ותציג נתונים לפיהם ישראל נמצאת בתחתית רשימת המדינות בעולם מבחינת כדאיות ההשקעה בה בתחום האנרגיה, לצד מדינות ידועות לשמצה כסודן ומיינמר (לשעבר בורמה ע.ב.). ראשי תעשיית חיפושי הנפט והגז בישראל צפויים להגיע מחר לדיון בכנסת בנושא הצעת החוק להעלאת התמלוגים ולהשמיע את טענותיהם נגד העלאתם. וועדת הכלכלה של הכנסת תדון מחר בהצעת החוק של ח"כ כרמל שאמה להעלות את התמלוגים למדינה על נפט וגז המופק בשטחה ל-20 אחוז לעומת 12.5 אחוז כיום.

ל"גלובס" נודע כי לצורך הדיון יגיעו במיוחד מארה"ב פרופ' אייב סופר שהיה היועץ המשפטי של הסטייט-דיפרטמנט (משרד החוץ האמריקאי) ומכהן כיום כפרופסור למשפטים באוניברסיטת סטנפורד ואת פרופסור מיכאל רייזמן מבית הספר למשפטים של אוניברסיטת ייל. שני המומחים נשכרו על-ידי נובל לצורך הכנת חוות דעת שהוגשו לוועדת ששינסקי. בין היתר יטענו המומחים כי העלאה רטרואקטיווית של תמלוגים על זכויות נפט קיימות מנוגדת להוראות הדין הבינלאומי באופן כללי ומהווה הפרה של "ברית הידידות" בין ישראל לארה"ב משנת 1951. בנייר העמדה שהגישה לוועדת ששינסקי הזהירו עורכי דינה של נובל אנרג'ידן הכהן וצבי אגמון כי "העובדה שנובל חברה אמריקאית מעניקה תוקף יתר לבעייתיות שבהפרת זכויותיה ולהשלכות המעשיות שעשויות להיות לכך, זאת לנוכח הוראות "ברית הידידות" ומדיניותו המסורתית של הממשל בארה"ב ביחס לשמירה על זכויות אזרחי ארה"ב כמשקיעים במדינות זרות".

לבחינת מדיניות התמלוגים על גז ונפט. בנוסף מתכוונת נובל להציג בדיון מחר ממצאי מחקר השוואתי שערכה HIS CERA, חברת ייעוץ בינלאומית יוקרתית, שנשכרה ב-2002 על-ידי ממשלת ישראל במסגרת יוזמה קודמת להעלות את התמלוגים. עבודת המחקר שהכינה אז HIS המליצה לממשלה שלא להעלות את התמלוגים. בחוות הדעת הנוכחית שערכה עבור נובל אנרג'י ערכה HIS דירוג של 125 מדינות בעולם לפי מידת האטרקטיוויות של ההשקעה בהן בתחום האנרגיה. בדירוג זה הגיעה ישראל למקום ה-113, לצד מדינות ידועות לשמצה כמו סודאן, בוליביה, מיינמאר וסיירה לאון. בין הסיבות לדירוג הנמוך של ישראל, היעדר יציבות במשטר הפיסקלי לאור היוזמות החוזרות ונשנות להעלות את התמלוגים; הסתברות נמוכה יחסית לתגלית, המתקבלת כאשר משקללים את הכמות הגדולה של קידוחים "יבשים" שהיו בישראל במהלך השנים; והימצאותה של ישראל בלב אחד מאזורי הסכסוך העיקריים בעולם כיום.

לצד הצעתו של שאמה מונחת על שולחן הכנסת הצעת חוק נוספת שהגישה ח"כ שלי יחימוביץ' עם חברי כנסת נוספים. הצעת יחימוביץ' קוראת לרכז את התקבולים מהמיסוי על חברות הנפט והגז בקרן לאומית בדומה לקרן הפנסיה הנורווגית.

לקראת הדיון מחר אמר ח"כ שאמה כי "טייקוני הגז מתייחסים למדינת ישראל וחבריה כאל מדינת עולם שלישי שניתן לנצל את משאביה". שאמה הוסיף כי המאבק מול מפיקי הגז "משמעותי יותר מכל המאבקים מול חברות הסלולר, הכבלים והבנקים". לעומתו טען יו"ר הוועדה ח"כ אופיר אקוניס כי העלאת התמלוגים משרתת את האינטרסים של הקרן החדשה לישראל ושל גופי שמאל. בראיון ל"קול ישראל" אמר אקוניס כי בכוונתו "למנוע מהגוף שאחראי לדו"ח גולדסטון לפגוע באינטרסים הכלכליים החיוניים למדינת ישראל".