ראסל: הבנק המרכזי מפיל השוק במעשי איוולת - והציבור סובל

גורו ההשקעות ריצ'רד ראסל ממליץ כבר חודשים למנויים שלו להעביר את הכסף לזהב ■ "בנקים מרכזיים עושים את כל שעולה על רוחם, מדפיסים כסף, צוברים חובות עתק, ועוד"

"מאז שהדולר נקבע כמטבע המסחר המרכזי בעולם, הקשר בינו לזהב נשבר וכעת בנקים מרכזיים בעולם יכולים לעשות כאוות נפשם בכל הנוגע למסחר במט"ח, בכל הנוגע לרזרבות ובכלל", כך אומר "גורו ההשקעות" ריצ'רד ראסל, בניוזלטר ("Dow Theory Letters") האחרון שלו השבוע. ראסל ממליץ כבר חודשים למנויים שלו לנקות אורוות ולמכור מכל הבא ליד בכדי להשיג נזילות, ולהעביר את כל הכסף לזהב.

ראסל מזכיר את הסכם ברטון וודס מ-1944 שנועד להניח את היסודות לשיטה הפיננסית העולמית, ונשען על שערי חליפין קבועים יחסית בין המדינות העיקריות. המניע להסכם היה הרצון למנוע את המשברים שידעה הכלכלה העולמית בשנות ה-30. ההסכם בוטל עם הכרזתו של הנשיא ניקסון בשנת 1971 על כך שלא ניתן עוד להמיר באופן חופשי והדדי זהב ודולרים, מה שהביא לכך שהמערכת המוניטרית העולמית הפסיקה לפעול ואז הונהגו שערי חליפין ניידים.

לדברי ראסל, "הדבר הביא לכך שבנקים מרכזיים עושים את כל שעולה על רוחם, מדפיסים כסף, צוברים חובות עתק, ופשוט מפילים את השווקים במעשי איוולת - והציבור התמים סובל. כך למשל תקופת העוני בארה"ב ב-1971 נבנתה על פנטזיה שהמציא הבנק המרכזי בארה"ב - ופנטזיות כאלה לא נמשכות להרבה זמן, בסופו של דבר הן נתקלות במציאות - ואת זה אנחנו רואים בהתנהגות השווקים בתקופה האחרונה", אמר ראסל.

לפיכך, ראסל מעריך כי בבסיסו של השוק הדובי בוול סטריט (שראסל סבור כי הוא יימשך עד סוף השנה. י.נ) היא המלחמה בין הכסף שממשיך לזרום לשוק ע"י הבנק המרכזי לבין החזרה לזהב ו"לעושר הפנימי", כדבריו. "המשקיעים יתעוררו ויבינו כי מתי ש'האבק ידעך והמציאות תגבר', עליהם לחזור לבסיס - הלא היא המתכת הזהובה".