עיני מחמם מנועים: שוקל סכסוך עבודה במגזר הציבורי ביום ה'

אם אכן יוכרז הסכסוך, יו"ר ההסתדרות יוכל להשבית את המשק בעוד כשבועיים ■ "האפשרות של סכסוך עבודה עומדת על הפרק לאחר שהמו"מ על הסכמי השכר ב"מבוי סתום"

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הנחה את הוועדה לתיאום וביצוע של האגף לאיגוד מקצועי, להתכנס ביום חמישי הקרוב ולדון באפשרות להכריז על סכסוך עבודה במגזר הציבורי. אם אכן יוכרז סכסוך כזה, הרי שעיני יוכל להשבית את המשק בעוד כשבועיים.

לדברי עיני, אפשרות ההכרזה על סכסוך עבודה עומדת כעת על הפרק לאחר שהמו"מ על הסכמי השכר במגזר הציבורי נקלע ל"מבוי סתום". המו"מ החל כבר בחודש מאי האחרון, ובפגישות הראשונות הגיעו בעיקר להבנות על הגדלה משמעותית של סבסוד מעונות יום לאמהות עובדות במגזר הציבורי, ועל הגדלת מרכיבי הפנסיה. יחד עם זאת, הסוגיה הרגישה מכל נדונה לראשונה באופן רשמי רק אתמול: גובה תוספות השכר שיינתנו לעובדים.

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, עו"ד אבי ניסנקורן, דרש תוספת של 3.5% עבור כל אחת מהשנים 2009-2011, כלומר 10.5% בסה"כ בפריסה לשלוש שנים. הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, הסכים באופן רשמי לתוספת של 0.5% בלבד בכל אחת מהשנים - כלומר 1.5% בסה"כ.

"אני מאמין שניתן להגיע להסכם בדרך ההידברות מבלי להיגרר למאבק שיכניס את המשק לסחרור", אמר היום עיני. "אני מאמין שאם ניכנס למו"מ אינטנסיבי וענייני, נוכל להגיע להסכם", הוא הוסיף.

כזכור, גם בשנת 2007 דרשה ההסתדרות תוספת שכר של 10% בתחילת המו"מ, אולם בסוף התפשרה על 5%. ההסכם גובש אז לאחר יום אחד של שביתה כללית במשק שלא כללה את נתב"ג.