נאמן מבקש להכין טיוטת הצעת חוק להגבלת שכר הבכירים

המשנה הכלכלי ליועמ"ש, עו"ד אבי ליכט, התבקש לגבש את נוסח ההצעה שתוגש לוועדת נאמן ■ מקורבים לוועדת נאמן: הצעת החוק תיבחן, בשילוב דרכים נוספות

שר המשפטים, יעקב נאמן, פנה אתמול (ב') לעו"ד אבי ליכט, המשנה הכלכלי פיסקאלי ליועץ המשפטי לממשלה במשרד המשפטים, ולרשות ניירות ערך, בבקשה לגבש טיוטת הצעת חוק שתעסוק בנושא הסדרת שכר הבכירים, שתועבר לוועדת נאמן שאמורה להתכנס בשבוע הבא.

ליכט העביר לפני כשבועיים לוועדה שעוסקת בשכר הבכירים בחברות הציבוריות דו"ח המלצות שגיבש, ועיקרו סיכום עיקרי הדברים שהובאו לוועדה על-ידי כלכלנים בכירים.

נאמן וחברי הוועדה נוטים לא לקבל את הצעת החוק של חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה) וחיים כץ (ליכוד), לפיה שכר הבכירים יוגבל כך שהשכר המרבי בחברה ציבורית יעמוד על פי 50 מהשכר הנמוך ביותר באותה חברה.

פניית נאמן לליכט ולרשות ניירות ערך נעשתה על מנת לגבש חלופה להצעת החוק של חברי הכנסת.

זוהר גושן, יו"ר רשות ניירות ערך, התבטא בעבר כי הוא סבור כי הטיפול בשכר הבכירים אינו צריך להיות בחקיקה. עם זאת ברשות מתכוונים לשתף פעולה עם משרד המשפטים, גם אם עמדתם לא התקבלה: "המשימה לגבש טיוטת חקיקה הוטלה על משרד המשפטים, והרשות תסייע במילוי משימה זו ככל שתוכל", כך מסרה הרשות ל"גלובס".

לא תחייב חקיקה

מקורבים לוועדת נאמן טענו כי הצעת החוק שתגובש לא תחייב בהכרח את יישומה ואת הסדרת שכר הבכירים בחקיקה: "הצעת החוק תיבחן על-ידי חברי הוועדה וגורמים נוספים, בשילוב דרכים נוספות", אמר המקורב.

עיקר ההמלצות שעליהן תתבסס הצעת החוק להסדרת שכר הבכירים יתבסס על ההצעה להטיל מס שולי בשיעור גבוה על השכר, מה שיגביל את השכר עד תקרה מסוימת שמעליה לבכירים לא יהיה כדאי לדרוש שכר גבוה יותר.

אפשרות נוספת היא מתן משקל גדול יותר להחלטות הדירקטורים החיצוניים באישור שכר הבכירים, כדי למנוע מצב של ניגוד אינטרסים או באמצעות האסיפה הכללית, עמדה זו נחשבת למקובלת על הרשות.

משרד המשפטים המליץ בדו"ח שהוגש על-ידי ליכט לא לקבוע רף לשכר הבכירים, אך לטענתו בקביעת השכר יש צורך לחייב את החברות הציבוריות לשקול את מומחיותו והישגיו של בעל התפקיד עבורו מתבקש התגמול.

הדו"ח המליץ לקבוע תקרה שתימנע מתן שכר בלתי סביר ולהימנע ממתן בונוסים ומענקים שלא על בסיס ביצועים של הטווח הקצר.

הדו"ח גם קבע כי אין לפסול שימוש במערכת המס כפתרון לבעיית פערי השכר, וכי מוצע לשקול לקבוע מדרגת מס לבעלי שכר גבוה במיוחד, שתחול באופן רוחבי על בעלי שכר ועל שיטות השתכרות אחרות.