הקאמבק של המחשב הנייד

טרנד מחשבי הלוח איתגר את היצרניות, והן מחזירות מלחמה שערה חמושות בשיכלולים

טרקליני הנוסעים המתמידים בעולם מלאים כיום באנשי עסקים, שמשתעשעים בגרירת אייקונים וברפרוף אצבעות על מסכי מגע של טלפונים חכמים ומחשבי לוח מעוררי קנאה. מי שיבחן את הסצנות הללו מקרוב יגלה בהן שני מכנים משותפים: כמעט כל המשתמשים מרכיבים משקפי קריאה וכמעט לכולם יש גם תיק עם מחשב נייד.

הסיבה היא, שההייפ הטכנולוגי האדיר של "המכשירים האישיים החכמים" נתקל כיום בקיר גבוה מאוד של הנדסת אנוש. מלבד קומץ נערים זריזים או בני מזל, שניחנו בראייה מושלמת, אין כמעט מי שיכול להשתמש במסכי 3.7 אינץ' או אפילו 7.5 אינץ' ובמקלדות וירטואליות או פיזיות-מיקרוסקופיות לצורך יישומי עבודה ניידים רציניים דוגמת עריכת מסמכי וורד עתירי טקסט או בניית קובצי אקסל.

עבור יצרני המחשבים הניידים זוהי הזדמנות לפנות לקהל חדש של "משדרגים", שהגיעו למגבלות הנדסת האנוש של האייפוד, האייפד ושות' וחוזרים אל הנייד הוותיק. הטרנד הזה בולט בגל החדש של מחשבים ניידים, שהושקו בימים האחרונים לקראת עונת החורף.

חזית טכנולוגית אחת, שאליה עדיין לא הגיעו מכשירי המגע הקומפקטיים, היא תצוגת תלת-ממד, וכיום מסתערים עליה יצרני המחשבים הניידים באקדחים שלופים. לטענת היצרנים לא מדובר רק בשדרוג אפשרויות הבידור האישי-נייד של המשתמש, אלא בפוטנציאל לעריכת מצגות עסקיות משכנעות ש"קופצות מהמסך". זאת בתנאי, כמובן, שיש מסך תומך תלת-ממד בחדר הישיבות ושמחלקים משקפיים מתאימות לכל הנוכחים.

משפחת הניידים החדשה שהציגה פוג'יטסו בשבוע שעבר, למשל, מאפשרת גם צפייה בתוכן תלת-ממד מקורי על המסך, גם המרה של סרטים מדו-מימד לתלת-ממד וגם, לראשונה, אפשרות להפקה ועריכה של תוכן מקורי בטכנולוגיה הזו באמצעות מצלמת WebCam סטריאוסקופית, שמובנית בגוף הניידים. את התוכן הזה אפשר לצרוב על תקליטור בלו-ריי (בחלק מהדגמים) או לשדר ישירות "החוצה" למסך או למקרן תלת-ממד תואם באמצעות חיבור HDMI.

ניידים לקהלי נישה

גם חברת LG השיקה בשבוע שעבר נייד חדש, LG510, שמציע לראשונה אפשרות לצפייה בתכני תלת-ממד באיכות קולנועית של כמעט FULL HD, זאת בניגוד לרזולוציה הנמוכה יחסית של ניידי התלת-ממד מהדור הראשון. המחשב מצויד במסך 15.6 אינץ' רוחבי, בתוכנה להמרה מדו-ממד לתלת-ממד, בכרטיס גרפי רציני ובמעבדי I7 מהדור האחרון של אינטל, שיכולים לעמוד במשימה. בנוסף, הוא מגיע בחבילה עם משקפיים מיוחדים.

לצד המחשבים לאנשי עסקים ממשיכים יצרני הניידים לחפש קהלי "נישה", הן בקצה העליון של השוק והן בקצה התחתון. חברת ORIGIN, למשל, השיקה לקראת עונת החורף את מחשב הדגל החדש שלה, EON17, שמיועד לגיימרים רציניים, למפתחי משחקים ולמי שזקוק לעיבוד גרפי אולטימטיבי אבל אין לו מקום על השולחן.

במפרט הטכני של ה-EON17, שמידותיו אינן חריגות ביחס למחשב נייד של 17.3 אינץ', אפשר למצוא שני כרטיסי וידיאו מקצועיים ממשפחת ה-GTX480 שפועלים במקביל, תמיכה בזיכרון RAM בנפח של עד 24 ג'יגה, צורב בלו-ריי, זיכרון SSD מבוסס פלאש בנפח 512 ג'יגה כתחליף לדיסק קשיח ומעבדי I7 כולל ה-980 הקיצוני, שמצויד ב-6 ליבות ומיועד בכלל למחשבים נייחים ולא ניידים.

מהצד השני של השוק השיקו בשבוע שעבר טושיבה ורשת בסט ביי האמריקנית מחשב נייד, שמתוכנן מבראשית עבור ילדים בגיל 5 עד 10. ב-499 דולר יוכלו הילדים המאושרים לקבל לרגל חג המולד מסך 13.3 אינץ' ברזולוציה גבוהה, דיסק קשיח של 250 ג'יגה, מעבד P4600 חדש ו-DVD מובנה.

מקסימום ביצועים במינימום משקל

מכיוון שאנחנו עדיין מדברים על ילדים בגיל גן עד כיתה ד', מצויד המחשב גם בתכונות יוצאות דופן כמו מקלדת שאפשר לנגב אותה במגבונים מכתמי אוכל, חבילת בידור מובנית שכוללת תוכנות לימודיות וסרטים ובעיקר מערכת "סינון תכנים", שמאפשרת להורים לשלוט בקלות על התכנים אליהם נחשפים עוללים.

משקל נמוך הוא תכונה מבוקשת מאוד במגזר העסקי והיצרנים עדיין הולכים רחוק כדי לדחוס מקסימום ביצועים במינימום משקל. פנסוניק, למשל, השיקה בשבוע שעבר ביפן את ה-J9, שנראה מבחוץ כמו "נטבוק" טיפוסי עם מסך 10.1 אינץ' ושוקל 990 גרם בלבד. אבל בתוך מארז המגנזיום הקומפקטי שלו אפשר למצוא כוח עיבוד רציני עם מעבד I7 של אינטל במהירות 2.53 ג'יגה הרץ, זיכרון RAM בנפח עד 6 ג'יגה, דיסק SSD בנפח עד 256 ג'יגה, יציאת HDMI ושלל אמצעי תקשורת. גם המחיר, שיכול לנסוק אל מעבר ל-3,500 דולר בהתאם למפרט, אינו למתחילים.

מי שרוצה להרשים את מחלקת העסקים יוכל למצוא פתרונות בנטבוקים הזולים, שמושקים לקראת החורף. אסוס, למשל, השיקה בשבוע שעבר את ה-1018P החדש, ששומר על הפורמט המקובל - משקל של כ-1.1 קילו, מסך 10.1 אינץ' ומחיר בטווח של 400-500 דולר - אולם קורץ גם למגזר העסקי. במפרט שלו אפשר למצוא לראשונה בז'אנר יציאת USB בתקן 3, עם קצב העברת נתונים מהיר פי 10 מה-USB הנוכחי, דיסק קשיח רציני בנפח 320 ג'יגה וזיכרון RAM מכובד.

ויש גם פתרונות לחובבי הבריאות: בחלק מהדגמים החדשים של פוג'יטסו אפשר להזמין (ביפן) מערכת סינון אוויר בטכנולוגיית נאנו, שמטהרת - כך נטען - את האוויר מסביב לסביבת העבודה של המשתמש. לבריאות.