טרישה: "התנודתיות במט"ח - סכנה ליציבות הכלכלית-פיננסית"

(עדכון) - נגידי הבנק המרכזי באירופה ובבריטניה הותירו שיעורי הריבית על כנם - 1% ו-0.5% בהתאמה ■ טרישה: תחזית האינפלציה נוטה לעלייה; אי וודאות מעיבה על תחזית הצמיחה"

לאחר שהותיר היום את הריבית על 1%, נשיא הבנק המרכזי באירופה, ז'אן קלוד טרישה, מתייחס במסיבת עיתונאים לתנודתיות המאפיינת את שער החליפין. טרישה הזהיר ואמר, כי התנודתיות ותזוזות במטבעות הם בעלי השפעה שלילית על יציבות הכלכלית והפיננסית של הכלכלה הגלובלית".

טרישה הביע התנגדות לתנודתיות זו וציין כי דולר חזק מיטיב עם כלכלת ארה"ב. בהתייחסו לאירו אמר טרישה "היום יותר מתמיד, שערי החליפין של המטבעות צריכים לשקף את יסודות הכלכלה".

עוד הזהיר נשיא הבנק המרכזי באירופה כי תחזית האינפלציה של הבנק המרכזי באירופה נוטה לעלייה. טרישה היה זהיר מאוד בהתייחסו לרמת הצמיחה "אנו צופים כי התאוששות הכלכלית תימשך במומונטום חיובי, אך עם זאת עדיין אי וודאות מעיבה על תחזית הצמיחה", כך אמר. עוד הוסיף בהתייחסו לצמיחה כי הוא לא רואה באופק שינוי משמעותי בפרופיל הצמיחה באירופה.

שיעורי הריבית נותרו על כנם

הנגיד האירופי ז'אן קלוד טרישה הותיר, כאמור, את הריבית הבסיסית במדינה על כנה ברמה של 1% בהחלטת הריבית שפורסמה ב-13:45. בתגובה, האירו מתחזק מול הדולר ב-0.4% ונסחר ברמה של 1.39 דולר לאירו.

בבית ההשקעות כלל פורקס ציינו לפני הנאום כי עלול להיווצר לחץ מחירים על האירו במידה וטרישה יתמקד במצבה העגום של אירופה, אך נאום אופטימי שלו עלול לדחוף את האירו מעלה מעבר לרמה הפסיכולוגית של 1.4 דולר לאירו.

לפני טרישה, נגיד הבנק המרכזי בבריטניה מרווין קינג הודיע ב-13:00 שעוננו, כי הוא מותיר את הריבית הבסיסית במדינה על כנה בחודש ה-20 ברציפות, ברמה של 0.5%. בנוסף, קינג הודיע כי לא יגביר את רכישות האג"ח שמבצע הבנק המרכזי וימשיך לרכוש ב-317 מיליארד דולר.

על רקע ההחלטה, מתגברת התחזקות הליש"ט מול הדולר - עולה ב-0.8% ונסחרת ברמה של 1.6017 דולר. כעת, העיניים נשואות לפרסום הפרוטוקולים של החלטת הריבית ב-20 באוקטובר, בהם ככל הנראה יתגלו חילוקי דעות בין חברי הפאנל של הבנק המרכזי האירופי באשר לריבית על הליש"ט במטרה לשמור את האינפלציה מעל היעד הממשלתי. בנוסף, החברים ככלה הנראה היו חלוקים באשר להרחבת התוכנית המוניטרית של הבנק המרכזי.

קינג נאבק כדי לשמור על כלכלת בריטניה מפני גלישה למיתון נוסף, וזאת כשראש הממשלה הבריטי דייויד קמרון מתכנן קיצוצים נרחבים בהוצאה הממשלתית - הרחבה מאז מלחמת העולם השנייה. בשוק מעריכים כי קינג יבצע גם הקלות מוניטריות נוספות במטרה לשמור על הכלכלה.

ב-FXCM מציינים היום כי נראה שהנגיד קינג וחבריו פתוחים הרבה יותר להצעות החוזרות והנשנות להרחיב את הצעדים המקלים כחלק מההתמודדות עם המשבר הכלכלי הקשה שפקד את בריטניה.