כצפוי: הוכרז סכסוך עבודה במגזר הציבורי; עשוי לשבות בקרוב

ההסתדרות תוכל להשבית את המשק בעוד כשבועיים, על רקע המו"מ לתוספות שכר במגזר הציבורי

הוועדה לתיאום וביצוע של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות אישרה כצפוי את המלצתו של יו"ר הארגון, עופר עיני, להכריז על סכסוך עבודה במגזר הציבורי. המשמעות היא כי בעוד שבועיים בדיוק תוכל ההסתדרות להשבית או לשבש את כל המגזר הציבורי, לרבות נמלי הים, נתב"ג, חברת החשמל, משרדי הממשלה ויחידות הסמך.

עיני ביקש להכריז על סכסוך עבודה בגלל מה שהוא כינה "מבוי סתום" במשא-ומתן על הסכמי השכר במגזר הציבורי, וזאת למרות שעיני הסתפק בפגישה אחת בלבד שבה דיברו באופן רשמי על גובה תוספות השכר.

הטקטיקה הזו מקובלת ואף צפויה, משום שהכרזה על סכסוך עבודה מאפשרת להסתדרות להשתמש בכלי השביתה ברגע של פיצוץ אמיתי במשא-ומתן. משום שהחוק קובע 14 ימי צינון מיום ההכרזה, חשוב להסתדרות להכריז על סכסוך עבר כעת, כדי שבעוד כשבועיים ואילך ניתן יהיה להשבית את המשק גם בהתרעה קצרה של יום בלבד.

כזכור, ההסתדרות דרשה השבוע ממשרד האוצר תוספות שכר של 3.5% עבור כל אחת מהשנים 2009-2011, כלומר בסך-הכול 10.5%. משרד האוצר, לעומת זאת, הסכים באופן רשמי לתוספת של 0.5% בלבד בשנה, כלומר 1.5% בסך-הכול. עם זאת, גם בשנת 2007 ההסתדרות דרשה באופן רשמי תוספת שכר של 10%, ואילו האוצר הסכים לאחוז בודד, ובסופה של שביתה שנמשכה יום אחד בלבד שני הצדדים התפשרו על האמצע: תוספת שכר של 5%.

תגובת האוצר

ממשרד האוצר נמסר בתגובה, כי "השכר במגזר הציבורי בעשור האחרון עלה נומינאלית בשיעור של 26.5%, עלייה שמשמעותה גידול ריאלי בשיעור של 4%, שהם כ-0.4% בממוצע לשנה. לשם ההשוואה, השכר במגזר העסקי עלה ריאלית בשנים אלה ב-3% בלבד, שהם כ-0.3% בממוצע לשנה. ככלל, זחילת השכר (קרי הגידול האוטומטי בשכר גם בהיעדר הסכמי שכר) במגזר הציבורי עומדת על כ-2% בשנה. זהו גם שיעור האינפלציה הממוצעת החזויה בשנים 2011 ו-2012 בישראל. לפיכך, הצעת האוצר לתוספת שכר בגובה 0.5% לשנה היא יותר מהוגנת".

עוד נמסר, כי "דרישת ההסתדרות לתוספת שכר של 10.5% משמעותה הגדלת ההוצאה על שכר בתקציב המדינה בכ-10 מיליארד שקל מדי שנה, זאת כאשר כלל הגידול האפשרי השנתי בתקציב המדינה בשנים הקרובות עומד על כ-6 עד 7 מיליארד שקל לשנה. משמע, מעבר לכך שהממשלה תיאלץ להפנות את כל הגידול השנתי האפשרי בתקציב המדינה בשנים הקרובות להתמודדות עם העלאת שכר במגזר הציבורי, היא גם תיאלץ למצוא מקורות נוספים על מנת לממן את דרישת ההסדרות, וזאת על חשבון תחומי החינוך, הבריאות, הרווחה, הביטחון והתשתיות".

יצוין כי לצד תוספות השכר, האוצר כבר הבטיח להסתדרות להגדיל משמעותית את הסבסוד למעונות יום עבור עובדות המגזר הציבורי מבלי לדרוש מבחן הכנסה כנהוג במגזר הפרטי, וכן להגדיל את מרכיבי הפנסיה לעובדים - כל זאת בעלות של מיליארדי שקלים על-פי האוצר.

"אנו מקווים שבימים הקרובים תהיה הידברות אינטנסיבית שתביא להסכם ללא שביתה", אמר היום (ה') עיני. בינתיים כבר נקבעו פגישות משא-ומתן לשבוע הבא, בהן ישתתפו יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד אבי ניסנקורן, והממונה על השכר באוצר, אילן לוין.