בר-טל: אל למפעילים להסתמך עלינו במו"מ מול חברות הסלולר

מנכ"ל משרד התקשורת: "אנו נערכים להתערבות במו"מ על שימוש המפעילים הווירטואליים ברשת הסלולר, אבל שלא יבנו עלינו" ■ המועד לסיום המו"מ - בדצמבר

מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר-טל, קורא לבעלי רישיונות מפעיל וירטואלי (MVNO) לא לחכות שמשרד התקשורת יתערב במו"מ בינם לבין חברות הסלולר על השימוש ברשת שלהן. בר-טל אמר כי אסור ששחקני ה-MVNO ייקחו כמובן מאליו את התערבותו של המשרד, רק כי קיימת תחושה שיתערב בכל מקרה. בר-טל אמר את הדברים על רקע הטענות שמשמיעים מפעילי ה-MVNO על כך שחברות הסלולר מנהלות מו"מ שלא בתום לב, כלומר קובעות מחירים התחלתיים גבוהים מתוך מטרה להרוויח זמן ולעכב את כניסתם לשוק התקשורת.

יקבע מחיר רק בלית ברירה

מנגד, חברות הסלולר טוענות כי הן מנהלות מו"מ מסחרי רגיל, ואילו המפעילים החדשים הם אלה שמנסים להרוויח זמן, בכך שהם מאלצים את משרד התקשורת לקבוע מחיר שבהכרח יעבוד לטובתם. לדברי גורמים בחברות, ההסכם כבר היה יכול להיקבע, אלא שהמפעילים החדשים מעריכים כי התעריפים צריכים להיות מתחת ל-7 אג', בהתבסס על דמי הקישוריות החדשים.

על פי מדיניות משרד התקשורת, באמצע דצמבר השנה יסתיים המועד הקובע לסיום המו"מ בין השחקנים החדשים לחברות הסלולר. רק במקרה שהמשרד יגיע למסקנה שהמו"מ לא נוהל בתום לב על ידי מי מהצדדים, הוא יכול להתערב ולקבוע את המחיר שישלמו המפעילים החדשים לחברות הסלולר עבור השימוש ברשת שלהן. קביעת המחיר נראית יחסית פשוטה, אבל לא כך הדבר: קביעת מחיר בכפייה הוא מהלך קיצוני ואגרסיבי שלא נעשו הרבה כמוהו. עם זאת, ייתכן שבלית ברירה המשרד ייאלץ לקבוע את המחיר, ואז שני הצדדים ייאלצו להסכים לו או שיפנו לבית משפט.

בכל מקרה המודל להכנסת תחרות בכפייה מחייב התערבות רגולטורית קבועה ונמרצת מצד משרד התקשורת, ולכן עולות שאלות כגון אם המשרד יכול לעמוד בכך בטווח הארוך, ומה יהיה טיב היחסים בין חברות הסלולר למפעילי ה-MVNO כאשר היחסים שלהם מבוססים על כפייה ואילוצים רגולטוריים. משרד התקשורת מודע לסוגיות אלה ולכן שואף לכך שהצדדים יגיעו להבנות בכוחות עצמם.